השר להשכלה גבוהה ומשלימה ושר משאבי המים, זאב אלקין, שוחח הבוקר (חמישי) עם חברי הקבינט ב-103FM. בימים האחרונים מתנהל שיח של ממש על בחירות רביעיות על רקע אי ההסכמה בסוגיית התקציב, לפיו נטען כי נתניהו חותר להגיע לשם. אלקין הדגיש: "כמי שנמצא בתוך החדר ברמה כזו או אחרת אני אומר לכם - זה חד משמעית לא נכון", והוסיף: "כרגע מחפשים פתרון ודרך לפתור את זה, צריך כמובן גמישות משני הצדדים. אני מאוד מקווה שהיא תמצא וימנעו את הבחירות".

ההפגנות בי-ם (צילום: יהונתן ולצר)

אתה לא מוטרד?
"מוטרד ממה?"

אחד היתרונות שבך זה שבד"כ, ככל שאני יודע - פיך וליבך שווים ואתה פרשן טוב של המציאות. אתה רואה את ההפגנות, את חוסר היכולת להבין את הצד השני, להקשיב לצד השני. אתה רואה לאן אנחנו הולכים? 
"המצב שלנו, קודם כל אני תמיד מוטרד מהקיטוב כי אני לא חושב שזה משהו טוב, אפשר להתווכח ואפילו הכרחי. אוי ואבוי לנו אם נהיה חברה שכולנו בדעה אחת".

זה לא יקרה.
"לכן, אני יודע לקבל את השונה, וגם להתווכח איתו וזה בסדר להתווכח. אבל אם השיח הזה עובר לפסים לא טובים אני בהחלט מוטרד. אני חושב שדווקא בעם שלנו יש לנו יסוד חזק מאוד, והוא לא שם. אקח אירוע קטן, הפופולריות לה זכה הנאום של ח"כ החדשה פרידמן זה סימן לזה שחלק מאוד גדול בעם, הוא לא רוצה את הקיטוב".

פרידמן משתייכת לכחול לבן.
"זה לא קשור".

היא אמרה – אני שמה את עצמי בצד, לא מתכוונת לדבר על עצמי, אני רוצה לדבר עלינו. בואו נעבוד בשביל המדינה. אתה אומר שאתה חותם על הדברים ומצד שני אנחנו רואים דהירה לבחירות.
"קודם כל כרגע אנחנו לא רואים דהירה לבחירות. אנחנו רואים ניסיון למנוע בחירות, לפחות מהצד שלנו, מאוד כנה ואמיתי".

תפקח עיניים בבקשה אדוני, רצים לבחירות.
"זה לא נכון, אתם יכולים להגיד את זה 10 פעם כמי שנמצאים מחוץ לחדר, כמי שנמצא בתוך החדר ברמה כזו או אחרת אני אומר לכם - זה חד משמעית לא נכון. כרגע מחפשים פתרון ודרך לפתור את זה, צריך כמובן גמישות משני הצדדים. אני מאוד מקווה שהיא תמצא וימנעו את הבחירות".

נחתם הסכם קואליציוני שהיה אמור להיות משוריין מכל הכיוונים כדי למנוע תרגילים מכאן ומכאן. באים יומיים אח"כ ומנסים להפר? אני באמת שואל, סביר שאני לא מבין, תסביר לי.
"זה נכון שנחתם הסכם, במציאות מסויימת כלכלית-בריאותית שהייתה. כשהיה דיון איזה תקציב נכון למדינת ישראל בתחילתו של הגל השני זה לא סוד שהעמדה של כל צמרת משרד האוצר לפני 3 חודשים הייתה שנכון ללכת לתקציב חד שנתי, בגלל אי וודאות. התקציב שהוכן במשרד האוצר כרגע הוא חד שנתי".

אבל כל הצמרת שינתה את דעתה ואין כלכלן אחד שחושב אחרת.
"זה לא נכון, יש מחלוקת בין כלכלנים וגם בצמרת האוצר. אבל אסביר את ההשלכות הפרקטיות. הכי פשוט, מתוך המשרד שאני אחראי עליו אני בין השאר אחראי על החינוך הבלתי פורמלי במדינת ישראל, תנועות נוער, חברה למתנסים, איפה אנחנו נמצאים היום? מבחינתנו אם אישור התקציב הוא דו שנתי והוא נדחה לסוף דצמבר, המשמעות שלכל הגופים שבאים אליי היום ושואלים 'כמה כסף יש לנו?' 'אנחנו צריכים בספטמבר לפתוח, יש תקציב או לא לתנועות וארגוני נוער?' אין לי תשובות".

זה קשקוש, אפשר להעביר תקציב תוך 24 שעות. אפשר להעביר תקציב ל-2021
"זה שקר מוחלט, העברתי תקציב אחד או שניים כיו"ר קואליציה. אני יודע לזהות, הרי מדברים איתי. אני יודע על מה דיברו איתי ומה סיכמו איתי, מה הנושאים הפתוחים - ואף אחד לא דיבר איתי מילה, מן הסתם אני לא השר האחרון שמדברים איתו, לא על תקציב 21 ולא על חוק הסדרים 2021. דברים כאלה לוקחים זמן".

אתה השר להשכלה גבוהה ומשלימה לחינוך משלים ואפילו מקורותיי באקדמיה מספרים לי שהיית סטודנט מצטיין בדרך לדוקטורט והמדריך שלך אמר שאתה אחד המוכשרים ביותר שהוא אי פעם הדריך. אתה מסתכל על הספרייה הלאומית שעומדת לפשוט רגל, הבטן שלך לא מתהפכת?
"לא רק מתהפכת. כי זה פיגוע גדול למדינה כמדינה, ופיגוע ודאי למחקר בתחום של מדעי הרוח". 

התקציב שנדרש כדי להפעיל הוא קטן.
"המדינה עובדת על טייס אוטומטי כרגע".

השר אלקין. העברתם מיליארדים בגלל הקורונה, אפשר לפתור את זה ברגע. קח אחריות ותפתור את זה. יש למדינה ערכים, תרבות וחינוך שצריך להגן עליהם.
"רק המדינה מתנהלת לפי החוק ובמסגרת החוק יש דברים שבתקציב המשכי לא נותנים לך לעשות. זו הבעיה ואתה צודק שצריך לחפש כל דבר כדי לפתור".