האם הטענה כי האסון בביירות נגרם כתוצאה מפעולה מכוונת מקבלת חיזוק? בטורו השבועי באתר ישראל דיפנס, חושף העיתונאי עמיר רפפורט כי לפיצוץ, שגרם לאסון הגדול בבירה הלבנונית, קדמו כמה פיצוצים המצביעים על אפשרות כי האסון נגרם כתוצאה מפעולת חבלה או תקלה באמצעי לחימה שאוחסנו בנמל ביירות.  

מבט מהאוויר על האסון בביירות. צילום: רשתות ערביות

"לפיצוץ העצום בביירות קדמו שישה אירועים חריגים, שהתרחשו בהפרשי זמן זהים לחלוטין זה מזה. נתונים סייסמולוגיים חד משמעיים מצביעים על האירועים החריגים, שיכולים להיות מוסברים גם על ידי פעולת חבלה או תקלה באמצעי לחימה צבאיים, שהוחזקו בסמוך", כתב רפפורט. הוא מסביר עוד כי "הממצאים התגלו ונותחו על ידי מומחי גיאופיזיקה בשיתוף עם קבוצת ההנדסה 'תמר' מישראל, והועברו גם לידיעת הדרגים המדיניים והביטחוניים הגבוהים".

על פי הפרסום, "כל הפיצוצים הללו היו שקולים לחומר נפץ של כמה טונות כל אחד (קשה לקבוע את המשקלים המדויקים בשלב זה של החקירה), ומרווחי הזמן ביניהם היו זהים: 11 שניות. ניתן לזהות באופן ודאי חמישה פיצוצים זהים במרווח של 11 שניות זה מזה, ואילו הפיצוץ השישי, כעבור 11 שניות נוספות, כבר היה גדול פי כמה. ואז, אחרי כ-43 שניות נוספות, אירע הפיצוץ העצום – זה שנקלט גם בכל הסיימוגרפים ברחבי המזרח התיכון, והחריב חלקים ניכרים מביירות".

כזכור, לאחר הפיצוץ עלו כמה השערות לגבי הנסיבות שהובילו לפיצוץ. ביו היתר, ארגון חיזבאללה הואשם שגרם לאירוע, וכמו כן עלתה השערה כי מדובר בטיפול לקוי באמוניום החנקתי שאוחזק בנמל ביירות. הפרסום בישראל דיפנס מחזק, כאמור, את ההשערה לפיה מדובר בפיצוץ של אמל"ח – אם במכוון או אם כתקלה. 

אז מה באמת קרה בנמל?
"הניתוח מעלה סימני שאלה גדולים לגבי ההשערה המקובלת שפורסמה בתקשורת, לפיה הפיצוץ החל בשריפה על פני הקרקע בנמל, שגרמה להתלקחות של זיקוקי דינור ולאחר מכן של שקי האמוניום החנקתי. הוא כן 'מתכתב' עם פרסומים של כלי תקשורת זרים (שהוכחשו בצורה לא משכנעת על ידי גורמים רשמיים בלבנון), לפיהם מתחת למחסנים ה'רגילים' של הנמל שבהם הוחזקו האמוניום והזיקוקים, פעלה עיר תת-קרקעית, כנראה של מחסנים ומנהרות, ששרידיהם נראים בברור בדיווחים – שהופעלה על ידי חיזבאללה, 'בעל הבית' האמיתי בנמל הלבנוני המרכזי", נכתב בפרסום. 

אהרון (אריק) גורן, ראש המרכז הישראלי לבטיחות בנפיצים, שצוטט בפרסום של ישראל דיפנס, הסביר כי ״כי זיקוקי דינור הנם רגישים לתופעות של חום. ייתכן שפיצוצים תת קרקעיים יצרו חום שהביא להתלקחות של זיקוקים ליד שקי האמוניום, ורק אז, כתוצאה משריפה – אירע הפיצוץ העצום שגרם לרעידה בעוצמה של 3.3 בסולם ריכטר". 

בפרסום הודגש כי מדובר בהסבר אפשרי, אך הוא אינו פותר את השאלה מה גרם לסדרת הפיצוצים הראשונית. לדברי גורן בישראל דיפנס, "יש מערכות לחימה שמופעלות כ'שרשרת' וגם אפשרות ששרשרת מטענים הונחה מתחת למחסנים על ידי גורם שרצה לגרום לפיצוץ מכוון, ותיזמן את הפיצוצים בשעון עצר".