לאחר עתירת ארבע בנות 18 לבג"ץ, אשר ביקשו להרחיב את תפקידי הלחימה בצה״ל בהם משולבות נשים, הוגשה הבוקר (חמישי) תגובת המדינה בעניינן. בתגובה נמסר כי על פי החלטת הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, יוקם צוות מקצועי רב זרועי במטרה לקיים תהליך בחינה רציני ויסודי, ובראשו יעמוד מפקד זרוע היבשה, האלוף יואל סטריק.

כזכור, בחודש מאי האחרון פנו לבג"ץ ארבע מלש"ביות, אשר ביקשו מהרמטכ"ל לפתוח בפני הנשים את כלל יחידות הצבא ולזמן אותן להתמיין באמצעות הגיבוש ביחד עם הגברים ולפי אותם קריטריונים, ללא הקלות. במידה ויעברו את הגיבוש – יתקבלו ליחידות אלו ובאם לא יעברו את הגיבוש – יתאפשר להן להתנדב לכל יחידה לוחמת אחרת, בהתאם ליכולתן וכישוריהן. לטענתן, שלילת האפשרות להיבדק בימי הגיבוש רק משום היותן נשים מהווה אפליה על רקע מגדרי דבר הנוגד את החוק הקיים. 

בצוות הצה"לי הרב זרועי ייטלו חלק בעלי ובעלות תפקידים בכירים בצה"ל להם מומחיות רלוונטית, מבצעית ומקצועית, במגוון רחב של תחומים. הצוות יבחן את נושא שילובן של נשים בתפקידי לחימה נוספים בצה"ל על כלל היבטיו ובהם: ההיבט הפיזיולוגי-רפואי, היבטי שיבוץ ותכנון כוח אדם, מנגנוני מיון, פיתוח הפיקוד העתידי, היבטים הקשורים במילואים, היבטים הנוגעים לשירות המשותף ועוד.

לוחמות (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
לוחמות (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

מעורכי דינן של העותרות, ינור ברטנטל ועמיחי ויינברגר, נמסר בתגובה: "אנחנו מברכים על הצעד הנוסף שצה"ל עושה בכיוון של שילוב נשים בצורה שוויונית בתפקידי הלחימה ביחידות המיוחדות ובכלל היחידות הלוחמות בצבא. זאת במידה ואכן מדובר במהלך רציני ועמוק של בדיקה ולא תהליך שמאחוריו יתחבא ניסיון של הכשלה או קבירה של אופציות השוויון המלא. על מנת שתוצאות הבחינה יהיו רלוונטיות ויוכלו לעמוד לדיון מקצועי וציבורי על הבדיקה להיעשות בשקיפות מלאה ותחת פיקוח של ועדה מקצועית אזרחית. אנו מצפים מצה"ל ללא פחות מועדה מאוזנת מגדרית המשולבת באנשי ונשות מקצוע שתאפשר גישה לכל המידע והנתונים כולל שיטות הבדיקה, תהליכי העבודה ותוצאותיה".

ד"ר עידית שפרן גיטלמן, ראש תכנית יחסי צבא-חברה במכון הישראלי לדמוקרטיה, הגיבה: "לו היה הצבא מאמץ את המלצת ועדת שגב, לא היו נאלצות העותרות להמתין עד למסקנות ועדה נוספת, כמעט עשור וחצי מאוחר יותר", והוסיפה: "עתירת הלוחמות מבהירה פעם נוספת כי הדרישה החברתית לשוויון מגדרי אינה נעצרת בפתח הבקו״ם, וכמוה גם החובה לקיומו של שוויון כזה. סגירה קטגוריות של יחידות בפני נשים, בלא שהתקיימה שום בחינת היתכנות לפתיחתן, אינה עולה בקנה אחד עם מחויבות לשוויון הזדמנויות".