אל מול חופי הים התיכון, בין הכרמל לעמק יזרעאל, מסתתר לו אזור רמות מנשה. האזור כולו, שנכלל בתוך המועצה האזורית מגידו, מוכר על ידי ועדת האדם והביוספרה של אונסק"ו כמרחב ביוספרי. זאת אומרת שהוא פועל לקידום פיתוח בר־קיימא, תוך שמירה על הערכים האקולוגיים והתרבותיים שיש באזור. למעשה, מגידו היא המועצה היחידה בארץ שזכתה להגדרה. ובצדק, מדובר בחבל ארץ יפהפה, אם כי לא מספיק מתויר, שנמצא ממש מתחת לאף שלנו. 

בלב חבל רמות מנשה, שמוכר למטיילים בעיקר בזכות מקומות כמו נחל השופט, תל מגידו וגבעת הרקפות, מתעוררות בגלל - או בזכות - הקורונה כמה יוזמות מעניינות. לאחת מהן אחראית חברת דאבל קומפאס, שבימים כתיקונם עוסקת בטיולי ג'יפים וגיבוש ברחבי העולם. באופן טבעי, לאחר סגירת השמיים, קברניטי החברה החליטו להפיק יש מאין ולהוציא טיולים במגרש הביתי שלהם, שבו הם מכירים כל פינה.

בימים אלה הם מתמקדים בקונספט שפיתחו, שנקרא "סיפור מקומי" - במסגרתו הם יוצרים תיירות בת־קיימא ומכירים למטיילים את העסקים הקטנים, מפגישים אותם עם המקומיים, ומצליחים להנגיש למבקרים את הסיפור המקומי. כדי להצטרף לטיולים שלהם תוכלו לבחור באחת משתי האופציות: טיולים פתוחים לקהל בהרשמה מראש, או קבוצה סגורה. בשני המקרים מדובר בטיולים חד־יומיים ברכבים הפרטיים, שמתחילים בשמונה בבוקר. כדי לשמוע את המדריך במהלך הנסיעה, כל רכב מקבל מכשיר קשר. עלות הטיול היא 389 שקלים לאדם, כולל מדריך, ארוחת צהריים ועוד פינוקים.

את הטיולים של דאבל קומפאס מתחילים בדרך כלל באורחן הכרמל. משם יוצאים בשיירה אל מושב עין העמק - מושב של יוצאי כורדיסטאן, שגם היום משמרים מסורות שהביאו איתם ארצה. כל טיול מתחיל בעצירה באחד מבתי המקומיים, שם מבלים כחצי שעה וזוכים לראות משק פעיל. כחלק מחוויית האירוח במשק, המארחים מציעים טעימה קטנה של מאפים כורדיים אותנטיים ולצדם תה צמחים המומתק בדבש. זוהי הזדמנות נפלאה להתנתק מהיומיום - רגע לפני שיוצאים למסע, ועל הדרך לשמוע מעט מההיסטוריה של המקום. 

מאפים כורדים, רמות מנשה (צילום: מיטל שרעבי)
מאפים כורדים, רמות מנשה (צילום: מיטל שרעבי)

אחרי שמרפדים את הבטן במאפים נפלאים, יוצאים שוב לדרך, כשברקע ניתן ליהנות מהכביש הפתלתל שעובר דרך אלונים עתיקים לכיוון "דרך הפארק". כאן תוכלו ליהנות מנהיגת שטח בלי להזדקק לג'יפ, בדרך שהוכשרה על ידי קק"ל ועוברת בנופי פארק רמת מנשה. הדרך, שברובה לא סלולה, מאפשרת להתחבר לטבע באופן הכי אותנטי. בחילופי העונות מטיילים רבים מגיעים הנה כדי לצפות בפריחה המרהיבה, בחורש הארצישראלי, ובעונה ניתן לצפות כאן גם בעופות נודדים. ואם כבר מזכירים ציפורים נודדות, אחת העצירות בדרך תהיה במצפור יצחק אוכברג, לתצפית על הנוף ולאבטיח קר. 

המצפור, שנחנך ביולי 2011, הוקם להנצחת זכרו של יצחק אוכברג, יליד אומן שבאוקראינה אשר בגיל 17 היגר לדרום אפריקה והפך לאיש עסקים מצליח. בשנת 1921 אוכברג הציל 187 ילדים יהודים יתומים ממזרח אירופה והביא אותם לדרום אפריקה, וכך זכה לכינוי "אבא אוכברג". אוכברג נפטר בגיל צעיר יחסית ובצוואתו הוריש חלק מכספו לקק"ל. כספו מימן את רכישת אדמות הקיבוצים דליה וגלעד, וסיפור חייו מונצח על שני לוחות מתכת במצפור.

הסיורים ממשיכים לנקודת מים כזאת או אחרת - נחל תנינים, נחל השופט, מעיינות ומפלים נסתרים, להתרעננות קלה ולמלא מצברים. אחר כך שוב ממשיכים בנסיעה והיעד הפעם הוא עין השופט - קיבוץ שיתופי של עולים מארצות הברית. הקיבוץ הוקם במסגרת חומה ומגדל, כששמו של הקיבוץ ניתן לו על שם מנהיג יהדות ארצות הברית - השופט לואי ברנדייס. 

הקיבוץ הוותיק מציע חוויית תיירות מיוחדת במינה, המשלבת היסטוריה, גבורה יהודית, אומנות וגם כמה יוזמות קולינריות. כחלק מהסיור של דאבל קומפאס תוכלו להציץ לתוך הסליק הסודי של הקיבוץ, ואם אתם אמיצים גם לרדת אליו. הסליק, שנבנה בשנות ה־30 של המאה הקודמת, נמצא בתוך המדגרה של הקיבוץ, ואת המיקום שלו ידעו רק מתי מעט. אחרי ששומעים קצת על ההיסטוריה של המקום, ממשיכים לכמה מהגלריות המקומיות, ביניהן הסטודיו של אסף זיו - אומן ופסל, בן הקיבוץ. בסמוך לסטודיו שלו נמצאת גם הגלריה של ג'ין מאיר, שם ניתן לראות את העיזבון שהיא השאירה אחרי מותה. 

הטיול נמשך בשבילי הקיבוץ, דרך בית המחלבה הישן, המכבסה והתוספת החדשה "קירונה" - קיר פסיפס ייחודי שיצרו בני הקיבוץ במהלך סגר הקורונה. 

אחת העצירות הכי כיפיות, לבטן ולנשמה, היא ב"לחם דורון" - מאפיית בוטיק של בני הזוג דורון ושירה, הוא שף ואופה בעל ותק של 25 שנה, והיא קונדיטורית ובוגרת בית ספר לאפייה אסטלה. המאפייה מספקת לחמים משובחים וקינוחים לחברי הקיבוץ ולמטיילים. מלבד עצירה להצטיידות בפחמימות, הם עורכים במהלך הסיורים גם סדנאות קצרות. כל המוצרים שלהם נעשים בעבודת יד מחומרי גלם איכותיים. תמצאו שם לחמי כוסמין, לחם שיפון, לחם עם אגוזי מלך, לחם בריאות, בגט, גבינות קשות וממרח עגבניות מיובשות, חלה בתוספת גבינת רוקפור ופיסטוק. אל תוותרו על הלחם הכפרי בתוספת זיתי קלמטה ושיני שום שלמות. 

את הסיור בעין השופט חותמים בבר של הקיבוץ - "ברנדייס" - לארוחה ישראלית של שווארמה ופלאפל, שמוגשת לצד בירה קרה. כשברקע הנוף הפתוח, הבטן מלאה ומצב הרוח מרומם, חותמים את הטיול.

פרטים על מועדי טיולים והרשמה: טל לוי - 054-7833528.

לחם דורון, רמות מנשה (צילום: מיטל שרעבי)
לחם דורון, רמות מנשה (צילום: מיטל שרעבי)

אם אתם מטיילים באזור רמות מנשה יותר מיום, אל תוותרו על ביקור אצל "החלוצות", ולו רק כדי לקחת איתכם את אחד מסלי הפיקניק שלהן לדרך. "החלוצות" הוא שמו של בית אוכל ומשקה שנמצא בתוך מרכז תרבות מגידו. את המקום הקימו החברות אפרת וטלי במטרה להציע הפסקה מתוקה עבור המבקרים באזור. בית הקפה שלהן פתוח כרגע בימים חמישי ושישי לישיבה, אך אם אתם חולמים על פיקניק בטבע, תוכלו לאסוף מהן ארגז פיקניק זוגי. 

בארגז שהן מכינות באהבה תמצאו מאפים של ביצת עין אפויה על בריוש וטפנד עגבניות, סלט שוק, מאפי ביס מלוחים, פשטידות אישיות, גבינת שמנת, לאבנה עם שמן זית וזעתר, טחינה, שני סוגי טפנד שהן מכינות, זיתים, חמאה, ריבה, ג'אבטת דגנים ושלל מאפי ביס מתוקים. התענוג הזה יעלה לכם 120 שקלים לזוג.

לפרטים: אפרת - 054-2289892, טלי - 054-4880245, החלוצות: www.haluzot.co.il