מוגזם לומר שהבחירה בקמלה האריס כמועמדת לכהונת סגן הנשיא תבטיח לג'ו ביידן ניצחון בבחירות לנשיאות; הגיוני להסיק שזה מקדם את סיכוייו להביס את דונלד טראמפ ולהיבחר בנובמבר כנשיא. אמריקאים אוהבים מהלכים היסטוריים. רבים מהם יאהבו את בחירתה של אישה שחורה, בת של מהגרים כמתמודדת על תפקיד כה בכיר בצמרת הממשל. אבל אצל אחרים זה יעורר תחושות של הסתייגות, ניכור ואפילו עוינות, שתעיר את יצר ההתנגדות לשילוב נשים בעמדות מפתח - אותה תחושה שהובילה בסופו של דבר לתבוסתה של הילרי קלינטון בבחירות 2016.

הבחירה של ביידן בקמלה האריס לא הייתה מפתיעה. מאז שהצהיר כי יבחר באישה לרוץ לצדו כמועמדת לסגניתו, רווחו ההערכות בקרב פרשנים כי האריס היא האישה המועדפת עליו לתפקיד, וכי למעשה כבר בחר בה. אבל ביידן ובכירי הקמפיין שלו שמרו בסוד את החלטתם. הם ביקשו להשיג אפקט תקשורתי חזק ולהעניק לבחירה רושם של מהלך מרענן, שייתן תנופה למרוץ הדמוקרטי לכיבוש הבית הלבן. הם הצליחו.

צונאמי של ידיעות, כותרות ופרשנויות פורסמו באמצעי התקשורת בארה"ב בעקבות בחירת האריס. "מינויה הוא לא סימן לסניליות", טען פרשן בערוץ ציבורי ברמז על הביקורת שנשמעת נגד גילו המתקדם של המועמד הדמוקרטי. "זאת החלטה שמוכיחה שביידן הוא פוליטיקאי נבון וערני, שחי את המציאות ורחוק מלהיות ישנוני", הוסיף הפרשן, שהתייחס לכינוי שהצמיד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לביידן. אין זאת הפעם הראשונה שמועמדים לנשיאות בחרו בנשים כמועמדות לסגנות. וולטר מונדייל הדמוקרטי מינה ב־1984 את ג'רלדין פררו כסגניתו, ג'ון מקיין בחר בשרה פיילין כסגנית ב־2008. מונדייל ומקיין הובסו. שתי הנשים שבחרו נעלמו מהנוף הציבורי־פוליטי בארה"ב. 

האריס בת ה־55, המכהנת מאז 2017 כסנאטורית מטעם קליפורניה, היא האישה השחורה הראשונה שמתמודדת כמועמדת לכהונת סגנית הנשיא. ההערכות הן שהיא תרוץ כמועמדת לנשיאות ב־2024. אישה שחורה ראשונה שתתמודד על כיבוש הבית הלבן. "ג'ו ביידן מכתיר את האריס למעמד של המנהיגה דה־פקטו של המפלגה בעוד ארבע או שמונה שנים", כתב ה"ניו יורק טיימס". "היא שווה וראויה לזה", אמר פרשן ותיק בערוץ ציבורי בניו יורק. 

הבחירה של האריס נועדה לאותת לשני מגזרים גדולים וחשובים שלא לגמרי תומכים בביידן: אוהדיו של ברני סנדרס והצעירים השחורים. 
בשבועות האחרונים המועמד הדמוקרטי משקיע מאמץ מיוחד בניסיונות להפיס את דעתם של אלפי תומכיו של ברני סנדרס, מי שהובס על ידי ביידן בפריימריז הדמוקרטיים, ונטש פגוע את המרוץ הדמוקרטי לנשיאות. ביידן חושש שרבים מבין מעריציו של סנדרס, שהלכו שבי אחר השקפותיו הסוציאליות וראו בו מהפכן ראוי לנשיאות, אינם מקבלים את מועמדותו ולכן מנסה לקרב אותם אליו. בין היתר, הוא שילב עסקנים ופעילים מקרב תומכיו של סנדרס בגיבוש ובניסוח מצע המפלגה שיוצג בוועידה שתבחר בו כמועמד המפלגה באופן רשמי. 

קמלה האריס איננה חסידה של השקפותיו החברתיות של סנדרס. רחוק מזה. בתפקידיה כתובעת מחוזית בסן פרנסיסקו וכתובעת הכללית של מדינת קליפורניה היא רכשה מוניטין כאשת ציבור קשוחה המייצגת את המרכז בפוליטיקה האמריקאית. אבל הפופולריות שלה ועובדת היותה אפרו־אמריקאית צפויות להחליש את ההסתייגות שחשים אוהדיו של סנדרס כלפי ביידן ולהבטיח את הצבעתם עבורו. מצביעים המזדהים בגאווה כפרוגרסיביים, כשואפים לקדמה ולחידוש, לא יוכלו שלא להצביע בעד הזוג ביידן־האריס.

הצבתה של האריס במרוץ לנשיאות צפויה להחליש את הביקורת של בני הדור הצעיר מהקהילה האפרו־אמריקאית כלפי ביידן. רבים מהם הביעו זעמם בפומבי בתגובה לכמה התבטאויות בעייתיות שהשמיע ביידן לאחרונה, שהדהדו כביטויים גזעניים. למשל, לאחר שמראיין ברשת CBS שאל אותו אם עבר מבחן קוגניטיבי בדומה לזה שטראמפ התגאה שעבר, השיב ביידן שהשאלה היא כמו ניסיון לבדוק אם המראיין השחור עבר בדיקת סמים. "האם אתה מכור לקוקאין?", הוסיף בטון מעליב, "האם אתה נרקומן?". ימים אחדים לאחר מכן אמר ביידן לעיתונאית היספנית, ש"הקהילה ההיספנית מגוונת מאוד, שלא כמו השחורים בארה"ב". 

מועמדת שחורה לסגנות נשיא קרוב לוודאי שתרגיע את הרוחות בקרב צעירים וצעירות שחורים. נו באמת, איך אפשר שלא להצביע למועמד לנשיאות כשלצדו אישה אפרו־אמריקאית כמועמדת לסגניתו?

ברני סנדרס (צילום: רויטרס)
ברני סנדרס (צילום: רויטרס)

תומכת נאמנה של ישראל 

במהלך השלבים הראשונים של הפריימריז הדמוקרטיים השתדלה קמלה האריס להתבלט כמבקרת החריפה של ביידן. בעימותים הטלוויזיוניים היא תקפה את עמיתה והאשימה אותו כמי שתמך בחוקים שעיגנו נוהלי הפרדה בין ילדים לבנים ושחורים בהיותו סנאטור. אבל לאחר שפרשה מהמרוץ הדמוקרטי, הפכה לתומכת נלהבת שלו והופיעה בכינוסי בחירות לטובתו. 

בניגוד לנשיא טראמפ, העולב ולועג למבקריו, ביידן הוכיח שלא רק שאיננו שומר טינה למי שהשתלחה בו - אלא שהוא מעריך מאוד את כישוריה. "קמלה היא לוחמת ללא חת למען האדם הקטן, ונמנית עם אנשי הציבור הטובים ביותר שיש למדינה הזאת", כתב בהודעת הטוויטר שבה פרסם את דבר בחירתה. 

לקהילה היהודית בארה"ב בחירתה של האריס היא בגדר חדשות טובות, במיוחד לאגף הליברלי הגדול והמוביל בקהילה. "זאת בחירה נהדרת", אומר אריק יופה, מנהיג הקהילה הרפורמית. "קמלה מתונה ורציונלית בנושאים מקומיים ופרו־ישראלית, שומרת על יחסים קרובים עם שדולת איפא"ק, תומכת נאמנה של ישראל, מתנגדת לסיפוח ותומכת בפתרון שתי מדינות. בכל הנוגע לישראל, היא במקום שבו הקהילה עומדת. היום שנודע על בחירתה הוא יום מאושר". 

בכירים יהודים אחרים השמיעו את אותם קולות של סיפוק מבחירתה. הם ציינו שהאריס ביקרה ב־2017 בישראל ואף קיימה שיחה ארוכה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הם הוסיפו שבעלה הוא יהודי, עורך דין במקצועו. אבל האריס לא משתפת את הציבור בפרטים הללו, ובכלל היא נמנעת מלדבר על משפחתה. 

ההתלהבות התקשורתית מבחירתה תשכך בימים הקרובים. נגיף הקורונה עדיין משתולל בארה"ב ולא מראה שום סימן להיחלשותו, וענן המיתון הכלכלי מקדיר ומעיב על החיים. לקמפיין של ביידן־האריס ממתינים שבועות קשים. הזוג צריך יהיה להוכיח שהוא לא רק נחמד ומפויס, אלא גם מסוגל לשכנע מיליוני אמריקאים שההצבעה בעדם מבטיחה סוף לעידן הטראמפיזם ותחילת ארבע שנים נורמליות בבית הלבן. זה לא כל כך פשוט וקל כפי שזה נראה.

[email protected]