"עד לאחרונה היה איזשהו בלבול במסרים האם חוזרים לבית הספר, מתי חוזרים. היו הרבה שאלות לא פתורות וזה השפיע גם על רכישות הציוד לבית הספר", אומרת עמית שבתאי, מנהלת סחר ויבוא של רשת קרביץ, "ברגע ששר החינוך יואב גלנט הצהיר שחוזרים לבית הספר - חלק מהתלמידים באופן מלא, אחרים באופן חלקי - ברגע שהדבר הזה הפך להיות פחות באוויר, ראינו שינוי דרמטי בהגעה של הלקוחות. ברגע שיצאה ההצהרה של משרד החינוך, ראינו באופן ברור מאוד את הלקוחות מגיעים לסניפים עם רשימות הציוד, והייתה צמיחה אדירה בקניות. אנשים מבינים שהם יצטרכו ציוד. גם אם ילד ילמד יומיים בבית הספר, הוא עדיין יצטרך מחברת ועט. כמו כן, זה לא ציוד שהוא פג תוקף".

 הקורונה ומתווה החזרה ללימודים במסגרת תוכנית "לומדים בביטחון" - שלפיה כיתות א'־ד' ילמדו במוסדות החינוך, ואילו ה'־י"ב ישלבו למידה מרחוק ולמידה במוסדות החינוך יומיים בשבוע - אומנם לא גרמו לטלטלה עזה בשוק ציוד "החזרה לבית הספר", אך סל הקנייה בהחלט קיבל תפנית מסוימת בהתאם למצב ולצרכים. 

מוצרי דיסני (צילום: סטודיו)
מוצרי דיסני (צילום: סטודיו)

רשת קרביץ מונה כ־80 סניפים ברחבי הארץ ומפעילה אתר סחר עם אלפי מוצרים. לפי הערכות הרשת, שוק ההצטיידות לבית הספר מוערך ב־350 מיליון שקלים בשנה. "קודם כל, השנה הלקוחות באים הרבה יותר מדויקים, כדי לא להתעכב בחנות יותר מדי", אומרת שבתאי, "אם הם רוצים תיק, הם כבר יודעים מראש איזה תיק הם בוחרים, איזו דמות הם רוצים. פתחנו גם שירות 'קו זהב לגיל הזהב', המיועד לסבים וסבתות שפעמים רבות קונים באופן מסורתי לנכדים את התיק לבית הספר. רצינו לשמור עליהם, שלא יגיעו פיזית לחנויות, ואפשרנו להם להתקשר בטלפון, להגיד איזה תיק הם רוצים ואנחנו שולחים אותו". 

אילו שינויים ניכרים בסל הקנייה?
"בכיתות הנמוכות, חוץ מהעובדה שעכשיו גם בכיתות א' רבות מבקשים דיסק און קי, אין שינוי בתמהיל הסל. ייתכן כי ערכו ירד טיפה, גם כי עשינו עבודה חזקה מול הספקים והורדנו מחירים וגם כי עכשיו אנשים משלבים הרבה יותר. כלומר, אם פעם חיפשו את האביזרים הכי ממותגים, היום אנשים מחפשים שילוב, ואנחנו גם מציעים מוצרים זולים. למשל, 12 עפרונות ב־90 אגורות ו־10 מחקים ב־4.5 שקלים. ההורים מגיעים עם הילד ועושים את הבחירה על מה הם מתפשרים ועל מה לא. סל קנייה ממוצע של ציוד לימודי לכיתות א'־ד' הוא כ־109 שקלים (ללא התיק), ויכול להגיע גם לכ־249 שקלים, תלוי במותג ובאיכות המוצרים שבוחרים". 

מפיות אוכל ומסיכות של רשת YOLO (צילום: צילום YOLO)
מפיות אוכל ומסיכות של רשת YOLO (צילום: צילום YOLO)

שינויים בסביבת העבודה
שבתאי מבהירה כי השינוי בתמהיל הסל ניכר בכיתות הגבוהות יותר, "אצל תלמידים שיצטרכו לשלב למידה מרחוק, הסל השנה כולל יותר מוצרים טכנולוגיים, למשל אוזנייה עם מיקרופון ומצלמת רשת. אנחנו רואים גם צמיחה במדפסות, צמיחה גדולה במחשבים ניידים וגם צמיחה בדברים חמודים לסביבת העבודה הביתית, כמו סטים מגניבים לכלי כתיבה, משטחים לעכבר ולוחות שעם. תלמידים ממש בונים לעצמם את הסביבה הביתית שתהיה נעימה ומרגשת, שתעשה את החשק לשבת שעות וללמוד בזום. יש לנו למשל מוצר חדש: שולחן/מנשא למחשב נייד ולטאבלט, שאפשר לשבת איתו על הספה, ומצד שני הוא הופך להיות גם עמדת עבודה. לעומת העלייה במוצרים הקשורים ללמידה מקוונת, בקרב התיכוניסטים רואים ירידה ניכרת בקניית התיקים ה'זרוקים'. כאלה שבהם רק תא אחד, מה שנקרא תיקים יותר מגניבים, שמאפיינים כיתות י' ומעלה. השנה התיכוניסטים מעדיפים תיק קשיח יותר, שיש לו תא למחשב". 

מהו ערכו של סל הקנייה בכיתות הגבוהות יותר?
"סל ממוצע לכיתות ה' ומעלה יכול לנוע בין 200־300 שקלים, עם אביזרים היברידיים (ללא התיק וללא המחשב הנייד). בכיתות הגבוהות תמהיל הסל כאמור השתנה, אבל ערכו באופן ממוצע נשאר דומה. אולי הוסיפו אוזניות, אבל אם פעם תיכוניסט היה קונה 15 מחברות, היום, בגלל המתווה החדש, הוא קונה ארבע. התיכוניסטים הורידו בקניית המחברות והדפדפות".

שולחן מתכוונן למחשב נייד ברשת קרביץ (צילום: יחצ)
שולחן מתכוונן למחשב נייד ברשת קרביץ (צילום: יחצ)

ערך הסל שמציינת שבתאי הוא כאמור ללא המחשבים עצמם, שתלמידים רבים יזדקקו להם לצורך הלמידה מרחוק. "עלות מחשב נייד יכולה לנוע מ־900 שקלים ועד 3,000 שקלים, בהתאם לצורך ולמותג", היא אומרת, "מלבד הצמיחה במחשבים, רואים גם צמיחה גדולה מאוד בטאבלטים, שרובם מגיעים עם מצלמה. יש לנו למשל ערכה שבנינו עם טאבלט 8 אינץ', בעל מצלמה קדמית ואחורית, עם אוזנייה ומטען נייד ב־699 שקלים. זה מחיר משוגע".

שבתאי מציינת שבקרב הכיתות הגבוהות, למרות העלייה בקניית מוצרים הקשורים בלמידה מרחוק, עדיין "הנערות מכיתה ו' ומעלה אוהבות לפנק עצמן במוצרים לימודיים אופנתיים, למשל של המותג Pixie, שלו יש מחברת פרווה מגניבה, עטים עם סקוושי, קלמרים עם פאייטים, לנשמה".

הקורונה, לדבריה, גם הביאה לצמיחה אדירה בקטגוריה של בקבוקים וקופסאות אוכל. "אם פעם חלק מההורים שמו לילד אוכל בשקית, אז היום, בגלל ההכרח לשמור על היגיינה, מקפידים על קופסה", היא אומרת. "כך גם הבקבוקים. אם בעבר היו משתמשים בבקבוק רגיל של מים מינרליים, היום מעדיפים לקחת בקבוק שהילד יזהה שהוא שלו לעומת הבקבוקים האחרים בכיתה". 

איך את מעריכה שתסיימו את השנה הזאת לנוכח המצב?
"כאמור, כרגע רואים התעוררות גדולה. אני מעריכה שנהיה בערך באותם הנתונים כמו אשתקד, או אפילו נגיע לצמיחה, כי הציבור כולו נמצא עכשיו בארץ, וזה מעלה את כמות הלקוחות שרוכשים בארץ. גם הרכישות באונליין באתרי חו"ל הצטמצמו, כי אנשים לא רוצים להיות בחוסר ודאות אם הציוד יגיע או לא יגיע. באתר המקוון שלנו, שבו 6,000 מוצרים של חזרה לבית הספר, רואים צמיחה של מאות אחוזים".

עמית שבתאי, מנהלת סחר ויבוא של רשת קרביץ (צילום: יח''צ)
עמית שבתאי, מנהלת סחר ויבוא של רשת קרביץ (צילום: יח''צ)

במקום נסיעה לחו"ל
עינת ברוך, סמנכ"לית שיווק של חברת פלפוט לפיתוח, ייצור ושיווק סל חזרה לבית הספר, מעריכה את ענף החזרה ללימודים במחזור של כ־500 מיליון שקל בשנה. "משבר הקורונה מביא להכפלת מכר באונליין מול תקופה מקבילה אשתקד", היא אומרת, ומוסיפה: "כרגע בעלי חנויות מדווחים לנו על גידול בסל הקנייה. עלות סל חזרה לבית הספר עמדה בשנת 2019 על כ־400 שקלים, ואנחנו מעריכים כי היום הוא עומד על כ־450 שקלים (כולל תיק וקלמר). מצד אחד יש ירידה קטנה ברכישת ציוד, אך מצד שני, ההערכה היא כי ישנה עלייה ברכישת תיקים וקלמרים, מפני שפחות רוכשים בחו"ל וגם כי רכישת אביזרי מחשוב לסביבת העבודה הביתית גדלה. אולי פחות צרכנים נמצאים בחנויות, אבל מי שמגיע מגדיל את הסל. כמו כן, מפני שאנשים לא נסעו לחו"ל, אז הם גם יותר מתפנקים ומרשים לעצמם לקנות מחברת מיוחדת, עיפרון מיוחד". 

ברוך מציינת כי זו המגמה המסתמנת לעת עתה, "אבל לא יודעים איך זה יסתיים בסוף אוגוסט. אולי ייקנו פחות תיקים כי לפי המתווה החדש, חלק גדול מאוד מהתלמידים יגיעו רק באופן חלקי למוסדות החינוך. עד כה עיקר הקונים היו גילי גן ויסודי. הבוגרים מצטרפים לקניות ממש עכשיו, באמצע אוגוסט ועד סופו. למשל מותג Touch, המיועד לתלמידים היותר בוגרים ולסטודנטים, הקנייה שלו תתעצם החל מאמצע החודש".

ברוך מציינת: "המטרה שלנו היא לחדש ולרגש את הצרכנים. היום עולם של בית הספר הוא עולם ומלואו. זה לא רק לקנות מה שצריך. זה עולם שאת יכולה להתפרע בו", היא אומרת, "למשל השנה ייסדנו את המותג Stylush, כשהרעיון הוא ליצור טוטאל־לוק. ליצור התאמה בין התיק לבקבוק, למחברת, למחזיק מפתחות - מה שמצטלם יפה בעידן האינסטגרם. במיוחד כשתלמידים רבים ילמדו השנה מהבית בזום, אז הם גם יעלו סטטוסים איך הם נראים, איך האביזרים שלהם נראים, זה חלק מהפרסנוליזציה". 

עינת ברוך, סמנכ''ל שיווק פלפוט (צילום: סטודיו פלפוט)
עינת ברוך, סמנכ''ל שיווק פלפוט (צילום: סטודיו פלפוט)

לדברי ברוך, נכון לעכשיו, חמשת המוצרים הנמכרים ביותר הם תיקים וקלמרים, מחברות, יומנים ואביזרי תיוק (קלסרים ותיקיות גומי). כמו כן, ובנסיבות הקורונה, יש ביקוש לאלכוג'ל ("חשוב לשים לב שקונים בניחוח נעים לילדים, עם אישור משרד הבריאות") וגם ביקוש למפיות אוכל שמגיעות גם ממותגות, כמו אלו של דיסני. "אלה מפיות קטנות מבד שנמכרות בשלישיות ונותנות מענה לכך שכיום בבתי הספר אסור להניח את הכריך על השולחן", מבהירה ברוך. 

עידן הקורונה ניכר גם ברשת המתנות והציוד לבית הספר YOLO, שם, לצד קולקציות חדשות של תיקים, קלמרים, בקבוקים אישיים, תיקי אוכל ושאר אביזרי הלימוד, אפשר למצוא גם את מפיות הבד, שעשו קאמבק ומיועדות לכריכים בהפסקת העשר, וכמובן גם מבחר מסיכות צבעוניות ואופנתיות. כמו כן, הגידול בקניות האונליין בתקופה זאת הביא לשיתוף פעולה ראשון בין המותג YOLO ובין אתר האופנה TERMINAL X. "זאת הפעם הראשונה שאפשר יהיה להשיג את YOLO מחוץ ל־20 הסניפים ולאתר האונליין של המותג. תקופה זאת, שבה האונליין ממשיך להתחזק, והעיתוי של החזרה לבית הספר הולידו את שיתוף הפעולה אשר מרחיב את החשיפה שלנו ואת סל הקניות של TERMINAL X", אומרת יעל יגלום, יזמית רשת YOLO.

מתווה הלמידה מרחוק כנראה עושה טוב לענף הריהוט המשרדי לבית: "אנחנו רואים גידול של כ־20% לעומת אשתקד ברכישת שולחנות כתיבה, כיסאות וספריות", אומר אריאל תובל, מנכ"ל רשת עצמל'ה, ריהוט לילדים ולנוער. 

איך זה מסתדר עם המצב הכלכלי?
"אנשים שנמצאים בקשיים כלכליים, לא יחדשו ריהוט. אבל אלה שפרנסתם לא נפגעה - ומצד שני יש להם יותר הכנסה פנויה כי הקיץ לא היו טיסות לחו"ל - משקיעים יותר בסביבת הלימודים הביתית לילדיהם. גם העובדה שככל הנראה חלק מהלימודים ייעשה מהבית, גורמת לכך שאנשים משקיעים עכשיו יותר בפריטים הקשורים בכך".

שבועיים של מבצעים 
אם אתם מתכוונים ללכת בימים הקרובים עם ילדיכם או נכדיכם להצטייד לקראת שנת הלימודים, כדאי שתדעו שעד סוף אוגוסט ייערך בקניון עופר רמת אביב, מקבוצת קניוני עופר, יריד חזרה לבית הספר של המותגים קרביץ והפנינג. ירידים של רשתות קרביץ ותיק ותיק יתקיימו בקניון עופר רחובות ועופר קניותר בנס ציונה. בדיזנגוף סנטר בתל אביב נפתחה חנות הפופ־אפ החדשה הרשמית של המותג לוני טונס, שתפעל עד 21 באוגוסט, ובה מגוון רחב של מחברות מעוצבות עם כל הדמויות, בקבוקי שתייה אישיים וילקוטים עם הדפסים של כוכבי הסדרה. בקניון הדר ירושלים יפעל במהלך החודש יריד חזרה לבית הספר, בשיתוף רשתות מובילות ומותגים המתמחים במוצרי חזרה לבית הספר, שבמסגרתו יינתנו 50 שקלים מתנה בכל קנייה מעל 250 שקלים ברכישת ציוד או ביגוד לקראת החזרה ללימודים בחנויות המשתתפות במבצע. כמו כן, כל ילד שעולה לכיתה א', יקבל מתנה ללא התניה בקנייה: מארז מרקרים, מתנת חנן מכשירי כתיבה, או חוברת עבודה הכנה לכיתה א', מתנת צומת ספרים.