לפני כ-20, שנה באישורו של ראש הממשלה דאז אהוד ברק, חפר הווקף (הגוף הירדני הממונה על הנעשה בהר הבית) במשך שבוע בהר, באזור אורוות שלמה, וכך הוקם לו מסגד חדש בהר הבית, מסגד תת קרקעי. כ-300 משאיות מלאות בעפר הטומן בחובו היסטוריה של 4000 שנה ויותר הוצאו מהר הבית. את העפר השליכו למזבלה וכנראה, כך קיוו, לקבור את ההיסטוריה של המקום ולטעון על היסטוריה חלופית, שאין לה עדויות ממשיות שם.

במקרה, או שלא במקרה, שני סטודנטים לארכיאולוגיה מאוניברסיטת בר-אילן, עקבו אחר המשאיות והביאו עפר עם ממצאים ארכיאולוגים מהמזבלה המדוברת. השניים הגיעו באישון לילה אל הארכיאולוג פרופ' גבי ברקאי בבקשה שיתארך את הממצאים. פרופ' ברקאי, שלא ידע מהיכן הגיעו הממצאים, תיארך את החומרים על פי השנים בהם נכללו ממצאים, מתקופת הכנענים, מהמאה העשירית לפני הספירה – שנות מלכות דוד ושלמה בירושלים, מתקופת הח'ליפים  האומאים הערבים ועד לממלוכים. 

לאחר מכן, גילו לו הסטודנטים מהיכן הממצאים נלקחו. הארכיאולוג לא חשש פעמיים, והגיש בקשה לסינון העפר המדובר. מאחר שהכול פוליטי במדינה בכלל, ובמקום הזה בפרט, הוא לא קיבל תשובה במשך ארבע שנים. האישור המיוחל התקבל כאשר איים לפנות לבג"ץ, וכך נולד פרוייקט ''סינון העפר מהר הבית'', ובכך נחשפו ממצאים אמפירים המוכיחים את הקשר הישיר, העמוק והמורכב של העם היהודי להר הבית, מה שמוכחש היום על ידי העולם המוסלמי.

יוצרת הפרוייקט אופירה הלוי: [email protected]