לא הסיפוח ולא הריבונות הורדו סופית מהשולחן. לא רק. אם מישהם בישראל עדיין שואפים כיעד לאומני או חולמים כמטרה משיחית להשיג ארץ ישראל שלמה, הם יכולים לשכוח מהרעיון הזה ולגנוז אותו למשמרת לדורות הבאים. אם מישהם במחנה הימין עוד מתהלכים עם תוכניות להקמת התנחלויות או לעיבוי התנחלויות קיימות, גם התוכניות האלה הפכו מהשבוע להזויות ובלתי מעשיות. מבחינה אידאולוגית, מחנה הימין בישראל ספג מהלומת מוות ממתווה ההסכם שהושג בין ישראל לאיחוד האמירויות. אלו הן ההערכות, המסקנות והמסרים העולים מתגובות להסכם בשיחות עם ראשי משלחות מערביות במרכז האו"ם בניו יורק. הערכות המקבלות אישור ואישוש בתגובות של בכירים בקהילה היהודית. גם ג'ארד קושנר אישר זאת. בראיון ל'פוקס ניוז' אמר: "ישראל הסכימה למדינה פלשתינית".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הוא שם מוקצה במסדרונות האו"ם. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו איננו דמות אהודה בזירה הדיפלומטית העולמית בניו יורק, וזאת לשון המעטה. שני המנהיגים מזוהים באו"ם כימניים קיצוניים, תדמית מדינית מאוד לא נעימה ומקובלת במיוחד בקרב נציגי מעצמות וארצות מערביות מרכזיות ומשפיעות במרכז האו"ם בניו יורק. 

אבל במתחם בינלאומי שמתקשה להתמודד עם משברים עולמיים שלא מצליח לשים קץ לסכסוכים איזוריים קטלניים הנמשכים שנים - דיווח על הסכם שלום הוא שינוי משמח, בשורה מעודדת. בכל השיחות עולה הסכמה כללית שההסכם הוא הישג מדיני מרשים, פריצת דרך משמעותית. אחדים מהמגיבים גם מגדירים את ההסכם היסטורי. אבל דיפלומטים ותיקים הנחשבים מומחים בנושאים מזרח תיכוניים טוענים שטראמפ ונתניהו מגזימים במה שאחדים מהם הגדירו "הצהרותיהם הגורפות והפנטסטיות" על משמעותו של ההסכם ועל ההשלכות הצפויות ממנו. נשמעות בשיחות גם אזהרות מפני אופיו ההפכפך והבלתי צפוי של הנשיא טראמפ.

"הוא (הנשיא) יכול מחר או בעוד חודש לדרוש מישראל תמורת הסכם עם בחריין ויתור מאוד מכאיב לפלשתינים, שיקומם רבים", אמר בשיחה עמי בכיר יהודי מוערך בקהילה המזוהה עם הימין. "מבחינה פוליטית מקומית, העיתוי של השגת ההסכם ופרסומו הוא טוב ומועיל לטראמפ ולנתניהו. הוא מחדיר גורם חיובי, נעים ונוח לקמפיינים שלהם", אמר הבכיר. "אבל אני מציע לשניהם להזהר ולא לתלות הרבה תקוות וצפיות לשיפור מעמדם בחזיתות הפנימיות", אמר. סגן ראש משלחת מערבית באו"ם הסכים להערכה הזאת. להערכת הבכיר, טראמפ לא יקבל יותר קולות יהודים בבחירות הקרובות בעקבות ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות.        

מה ששגרירים, דיפלומטים ותיקים ופרשנים באו"ם מציינים לשבח במיוחד הוא הערכתם שההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות אישש והעצים את חשיבותו ומרכזיותו של פתרון שתי מדינות לשני עמים. ההסכם הוא הישג מדיני, וככזה הוא מחזק ומעגן פתרונות מדיניים. "ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות הסיט הצידה, אולי אפילו לתמיד, את הסכם השלום שטראמפ קורא לו 'עיסקת המאה'", אמר סגן ראש משלחת מערבית. לדברי בכיר יהודי, "קושנר הוא זה שגילה שיש דרכים ואמצעים להגיע להישגים במזרח התיכון בלי התוכנית שעליה עבד כל כך קשה וכל כך הרבה זמן". קושנר הוא אובססיבי בחיזוריו אחרי ארצות המפרץ הפרסי ובמיוחד אחרי סעודיה. הוא מתייחס למדינות אלה כאל מאגרים עצומים של מיליארדי דולרים ושואף ליצור ולטפח קירבה ונגישות לאוצרות האלה.

מי שמקבל במסדרונות האו'ם ביקורת קשה היא ההנהגה הפלשתינית. התגובות הפבלביות של הפלשתינים לכל התפתחות במזרח התיכון הפכו זה כבר יעד לביקורת וביטויי זעם מצד ראשי משלחות שרובם הגדול דוקא אוהדים את העניין הפלשתיני ותומכים בשאיפתם לעצמאות. "זה משגע אותי איך לא עולה בדעתם לרגע לומר או-קיי, אנחנו מוכנים לדון במהלך האמריקאי", אמר סגן ראש משלחת מערבית.