אנשי אמנסטי ישראל יצאו בזעקה שזכויות האדם בישראל נפגעו כי הישראלים קיבלו פחות מדי כסף כמענקי קורונה. הם הציגו מאפרת כלות בריטית לעומת מאפרת ישראלית, והראו שהבריטית מקבלת יותר. אי לכך אמנסטי קוראת לתושבי ישראל לצאת למאבק נגד הממשלה.

כתבתי להם: שלום, ראיתי שאתם מוחים בשם אמנסטי שבישראל פוגעים בזכויות האדם, כי הישראלים מקבלים פחות מענקי קורונה מאשר בבריטניה ובגרמניה. קראתי שאתם מדרבנים לצאת למאבק נגד הממשלה כי היא לא מעניקה עוד כסף. במילים שלכם: זה הזמן להצטרף למאבק ולקרוא לממשלה: השוו את הסיוע הכלכלי להשקעת מדינות מפותחות דומות.

ראיתי גם שתקפתם את נתניהו כי הוא ביקר את הנפת דגל אש"ף בהפגנות. אתם מפרשים את ביקורתו כ"שיח שנאה". עם זאת, דגל אש"ף הוא דגל שנאה, זהו דגל הקורא להשמדת ישראל; השמדה שתתרחש אם הם יגשימו את מטרותיהם. כל יהודי הוא בעצם נידון למוות. זה פוגע בזכויות האדם שלו באופן חמור.

האם אמנסטי מתייחסת לסכנת החיים שבה מצוי ישראלי בגלל איומי הפלסטינים ותוכניותיהם? האם אמנסטי מתייחסת לסכנת החיים הקבועה שבה מצוי כל מתנחל ביהודה ושומרון ביישובים שבהם הוא בונה ומייפה את המולדת שלו? 

יהודה ושומרון, ארכיון (למקום המצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
יהודה ושומרון, ארכיון (למקום המצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

הנורא ביותר בנושא זכויות האדם הוא הפיכת אדם לאסיר. בעתיד יהיה עולם בלי בתי סוהר, זה חזון שכל פעיל באמנסטי חייב לשאת בלבו, אבל כיום רואים בהפגנות שלטים וקריאות משולהבות לשליחת נתניהו לכלא, רצוי עם משפחתו, ואין גינוי מאמנסטי. 

רוחב הפרשנות שלכם בנוגע למושג זכויות אדם, מביא אותי לבקשה שתתגייסו גם להשוואות נוספות עם הארצות המפותחות, דהיינו להרחבת שטחי ישראל. לפחות להחלת הריבונות. הצפיפות לנפש בישראל גדולה מאשר בבריטניה, בנורווגיה, בשוודיה, בגרמניה, בקנדה ובארצות מפותחות רבות.

 זה גורם מצוקה לישראלים. ידוע שגידול האוכלוסייה היהודית בישראל הוא בעלייה מתמדת, ולכן שטח ישראל הקטן, לעומת תחושת הביטחון ורחבות הלב שיש לאזרחי מדינות כמו בריטניה, גרמניה או נורווגיה, וגם סוריה רחבת הידיים, ירדן ועיראק - גורם, ועוד יגרום, סבל אנושי רב לישראלים. 

זכויות אדם אינן נושא שיש להקל בו ראש. לו יעניקו מדינות ערב כמחווה אנושית שטחים לישראל, הרי זכויות האדם של הישראלים ישתוו לאלה של אנשים אחרים בעולם. ההבדלים לרעת זכויות תושבי ישראל, מאז קום המדינה, ועתה תחת שלטון נתניהו, רבים ובולטים. כמה דוגמאות מול בריטניה שאתם קוראים להשוות את התנאים אליה: בבריטניה יש בית מלוכה ובישראל אין. לבריטים יש גורם מאחד שכופפים בפניו בענווה ובכבוד את הראש, וכך מורידים את שיח השנאה. 

בית המלוכה הבריטי הוא גורם ממתן, ומאפשר לעם להתבשם ממלכיו וממלכותיו ומנסיכי בית המלוכה, מכרכרותיהם ומארמונותיהם, בעוד הישראלים מקופחים מאוד בנושא זה. בהשוואה לישראל, לבריטניה יש טריטוריות ומושבות, כגון גיברלטר, איי הבתולה, איי פוקלנד, ועוד. לישראל אין, וזאת למרות שהיא מאוימת. 

יהודה ושומרון, ארכיון (למקום המצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
יהודה ושומרון, ארכיון (למקום המצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

זה פוגע מאוד בזכויות האדם של הישראלי היהודי, שזקוק כבן אנוש להרגשת ביטחון נפשי ואישי כמו של תושבי בריטניה. נתניהו לא עושה מאומה כדי להשיג לישראל מושבות מעבר לים. אגב, משפחת אמי היא מגיברלטר, ולכן יש לה דרכון בריטי. לי אין, כי הבריטים לא מאשרים אזרחות על פי האם, רק על פי האב, אבל אבי נולד בארץ ישראל כאביו ואבי אביו וכך הלאה לפניו. מה בדעת אמנסטי לעשות מול שערורייה כזו בשלילת זכויות האדם שלי? מול פגיעה כזו בשוויון נשים ואמהות? אם ישראל הייתה עושה דבר דומה, זה היה מוגדר כפשע מלחמה. 

ולגרמניה. השפה הגרמנית מקנה לאדם יתרון בינלאומי, ולסופר הגרמני תפוצה, בעוד שממשלות ישראל מכוונות את האזרח לדבר עברית, אפילו לא יידיש, שפה אשר פגעו בה במסגרת טיהור אתני של תרבות יהודי מזרח אירופה. הייתי מעוניין לדעת איך הנהלת אמנסטי ישראל, שעתה קוראת למאבק בנתניהו כי הוא לא מעניק לישראלים כספי קורונה כמו במספר ארצות מפותחות, יכולה להביא לידיעת הקהל פערים אלה ואחרים אשר פוגעים בזכויות האדם של היהודי החי בישראל? 

קיבלתי הסבר מגיל נוה, דובר אמנסטי ישראל. מחקתי כמה מטענותיי. בעל־פה הוא אמר שחופש הדיבור מאפשר לקרוא לכליאת אדם. בכתב הסביר מדוע רווחה כלכלית מקבילה לזכויות אדם, טען שאין למדינה זכות להרחיב את שטחה, שהדגל הפלסטיני אינו מהווה קריאה לרדיפת יהודים ועוד. את תגובתו המלאה אביא בעמוד הפייסבוק שלי, אי אפשר להביא אותה במלואה כאן.