לאחר כחצי שנה של שיתוק נפתח היום (ראשון) עידן חדש בנמל התעופה בן גוריון, כאשר בוטלה חובת הכניסה ל-14 ימי בידוד לישראלים המגיעים לארץ מ"מדינות ירוקות". "זו רק ההתחלה, אבל יש כאן אופק חדש", אמר עובד ותיק בנמל התעופה, שבאוגוסט אשתקד היה עמוס ביותר.

בטקס ההכרזה על מתווה פתיחת השמיים שנערך ביום חמישי ציינה שרת התחבורה מירי רגב כי בשלב הראשון סוכם עם שלוש מדינות – בולגריה, קרואטיה ויוון, שישראלים יוכלו להיכנס אליהן בכפוף לתנאי ביצוע בדיקות קורונה והצהרות בריאות, אך עם שובם לארץ מהנופש, לא יצטרכו להיכנס כאן לבידוד. "הצלחנו להגיע לסיכום עם 2.5 מדינות", היא אמרה.

הטסים לבולגריה וקרואטיה יצטרכו לבצע את בדיקת הקורונה 48 ו-72 שעות לפני הטיסה. גם יוון דורשת ביצוע בדיקת קורונה מקדימה, אך עם הגעת הישראלים לשטחה עליהם לעבור בדיקת קורונה נוספת ולהמתין עד 48 שעות בבידוד במלון עד לקבלת התשובה. יוון גם הגבילה את מספר הישראלים המורשים להיכנס לתחומה ל-600 בשבוע.

מירי רגב בנתב''ג (צילום: משה כהן)
מירי רגב בנתב''ג (צילום: משה כהן)

בינתיים נמשכת ההיערכות בחברות התעופה ובמשרדי הנסיעות לקראת יציאת הישראלים ועד כה יצאה רק טיסה אחת בעידן החדש – לסופיה, בירת בולגריה, באמצעות חברת התעופה "וויזאייר". 

"כששמענו ביום חמישי בערב שניתן לשוב לארץ מבולגריה ללא צורך בבידוד, מיהרנו להירשם והספקנו לעשות את בדיקת הקורונה ולקבל את התשובה", סיפרה אישה שנסעה עם משפחתה לסופיה. "ציפינו ליום הזה ואנחנו מתרגשים".

היו גם נוסעים ששבו מבולגריה לארץ, לאחר ששמעו בסוף השבוע על הסרת חובת הבידוד בארץ. "זו הזדמנות לבקר את המשפחה", סיפר ישראלי המתגורר בסופיה. 

מחר אמורה לצאת טיסה נוספת ליוון והחל ממחר תחל ישראייר להפעיל טיסות ליעדים בבולגריה, קרואטיה ויוון. "החלטנו להתחיל את הטיסות ביום שלישי, כדי לאפשר לאנשים לבצע את בדיקות הקורונה וללמוד את ההנחיות החדשות", הסביר סמנכ"ל השיווק של ישראייר, גיל סתיו.

להערכתו, לאחר השלב הראשון של לימוד המתווה החדש על ידי הישראלים, יגבר קצב הנוסעים לנופש באחת משלוש המדינות. "אנחנו רואים רעב לצאת לחופשה בחו"ל", ציין עוד סתיו.

ישראייר מציעה טיסה הלוך ושוב לכל אחד מהיעדים במחיר של החל מ-199 דולר וחבילות נופש לשלושה לילות כולל טיסות במחיר של החל מ-333 דולר.

נתב''ג ריק מאדם (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)
נתב''ג ריק מאדם (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)

בינתיים, רשות האוכלוסין וההגירה פרסמה אתמול רשמית רשימה של כ-20 "מדינות ירוקות", שישראלים אשר שהו בהן מעל 14 יום, לא יידרשו להיכנס לבידוד עם כניסתם לנמל התעופה בן גוריון. עם זאת, מרבית המדינות אינן מתירות בינתיים כניסת ישראלים בשל שיעורי התחלואה הגבוהים בארץ בקורונה.

"המדינות הירוקות" הן: הונגריה, יוון, לטביה, ליטא, סלובניה, פינלנד, קפריסין, קרואטיה, אוסטריה, איטליה, אסטוניה, בולגריה, בריטניה, גיאורגיה, גרמניה ודנמרק. כאמור, ישראלים החוזרים גם לאחר נופש קצר מ-14 יום מבולגריה, קרואטיה ויוון לא יידרשו לבידוד.

מנהל נמל התעופה בן גוריון, שמואל זכאי, שהוביל את ההיערכות המיוחדת, הבהיר כי המטוסים המגיעים מ"מדינות ירוקות" יורידו נוסעים במתחם נפרד, לעומת המטוסים המגיעים לארץ מ"מדינות אדומות" ואשר נוסעיהן הישראלים צריכים להיכנס לבידוד.

בתוך כך, משלחת של סטודנטים מצרפת הגיעה להתמחות בישראל. הסטודנטים מתמחים בחברות ישראליות, במסגרת תכנית התמחות מקצועית מטעם ארגון ONWARD ובשותפות עם פרוייקט מסע והחווה הישראלית.

"דווקא בימי משבר אלו חשוב להמשיך את הפעילות אשר תורמת רבות לכלכלה הישראלית במשך שנים, כמובן תחת מגבלות ואמצעי הזהירות הנדרשים", ציין מנכ"ל הארגון, אילן וגנר.

הסטודנטים מצרפת נכנסו לבידוד עם הגעתם לארץ וכבר במהלך שהותם בבידוד החלו לתרגל שימוש בפורמט ייחודי של "התמחות מרחוק", אשר פותח בארגון אונוורד במיוחד לתקופת הקורונה.