בכיר בליכוד מכחיש את דברי מקורבו של נשיא ארה"ב, ג'ארד קושנר, שאמר בסוף השבוע כי נתניהו הסכים להקמת מדינה פלסטינית. השר אלי כהן אמר היום (שני) בראיון לגולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM כי נתניהו לא התחייב להקמת מדינה פלסטינית. 

גולן: אלי כהן השר לענייני מודיעין הליכוד בוקר טוב, התפלאת מהנתונים של הסקר? סה"כ ההסכם ההיסטורי כמו שהגדרתם לא טלטל את המערכת הפוליטית.
"אני יכול להגיד שלא ממש עברתי על הסקרים ולא התעניינתי בהם כי אני חושב שהשבוע אנחנו נמצאים בסיכוי טוב שהבחירות ידחו, לא יתקיימו. היום אנחנו צפויים להצביע בקריאה ראשונה על הצעת החוק שתבוא ותיתן זמן נוסף להעביר את התקציב. אני גם אמרתי בעבר שבעת הנוכחית לא טוב בחירות".

גולן: מה קרה בשבוע האחרון שהעניינים הסתדרו? מה כחול לבן נתנו לכם?
"אני רוצה לומר שמה שקרה זה שהשכל הישר ניצח, כיוון שבעת הנוכחית שאנחנו יודעים באמת, ההישג עם איחוד האמירויות הוא היסטורי, הסכם שלום שלישי למדינת ישראל, הסכם ראשון עם מדינה שאין לנו גבול איתה, הסכם שיש לו חשיבות אזורית ברמה הביטחונית. אבל לגבי השאלה אנחנו נמצאים בסיטואציה שיש שלמעלה מ-500,000 איש שנמצאים בחל"ת, באבטלה, עסקים שעדיין נמצאים בקשיים, במיוחד בתחום תיירות החוץ".

ראש הממשלה בנימין נתניהו על הסכם השלום עם איחוד האמירויות. (צילום: איתי בית און/לע"מ)

גולן: הייתם צריכים להעביר דו תקציב ממילא, מה אתם מקבלים?
"ללכת על תקציב דו שנתי זה שגיאה, מהטעם שלנו יש אפשרות להעביר תקציב מידי. תקציב דו שנתי ייקח שלושה חודשים להעביר אותו, עושים כל מיני טכניקות שיעבירו קופסאות תקציביות".

ענת: זה לא התקציב, איפה הזכות של נתניהו לבחור יועמ"ש ומפכ"ל?
"אני יכול לומר, אם כחול לבן יסכימו להעביר תקציב חד שנתי מיידית הספקולציה שדורשים דבר כזה או אחר תעלם".

גולן: זו ספקולציה?
"יש דבר אחד שעדיין לא עבר מאז הקמת הממשלה וזה תקנון עבודת הממשלה, אבל עשיה העיקרית נסובה מלכתחילה על סוגיית התקציב, מכיוון שזה הדבר הנכון ביותר למשק לתת את רשת הביטחון".

גולן: אנחנו שלושה שבועות מתבחבשים בעניין התקציב, אנחנו מבינים שזה לא עניין התקציב. אתם מוכנים לתת לכחול לבן את מה שסיכמתם עליו בהסכם, ומה נתניהו מקבל עבור זה? לא קיבלתי תשובה שאלתי שלוש פעמים, פרקליט, מינוי מפכ"ל, מינוי יועמ"ש, מה תקבלו?
"קודם כל בוא נעשה סדר, מה האלטרנטיבות שיעמדו לפנינו? תקציב חדש שנתי, אפשרות להעביר חוק שדוחה את ההכרעה ב-100 ימים ובחירות. אז אפשר לבוא ולהתעקש וללכת לבחירות".

גולן: על מה? התקציב?
"התקציב החד שנתי".

גולן: מערכת שלטון החוק?
"להתעקש על תקציב חד שנתי וללכת לבחירות, מאידך יש את הצעת החוק שדוחה את הבחירות ומאפשרת לטפל במשק. באחריות הלכנו עליה על מנת להתמודד עם זה שאין תקציב חד שנתי. נתניהו לא מתערב לא בבחירה של המפכ"ל, לא התערב בעבר ולא מתערב בזה גם עכשיו".

ענת: יהיו שינויים בהסכם?
"יש דיון שנסוב עכשיו על אופן עבודת הממשלה, זה תקנון שצריך לבוא ולאשר אותו. יש דרישה של כחול לבן שהכול יהיה פריטטי, הרי לנו יש שני שרים נוספים לכן יש להם דרישה".

גולן: זה העניין? לא קשור לעניין של לעקוף את בג"ץ במידה ויחליט שנתניהו לא יכול להיות ראש ממשלה חליפי?
"בוא רק נבהיר, הסוגייה לעניין אם בג"ץ יתערב במינוי רה"מ מראש נאמר שהיא תוביל לבחירות".

גולן: לא בקדנציה השנייה.
"סוכם שבמהלך חצי השנה הראשונה זו תהיה ממשלת מעבר, לגבי הסייגים מה עושים, ומתעסקים בקורונה. מעבר לזה היה סיכום שאם במהלך שנה וחצי ראשונות בג"ץ ימנע מנתניהו בעתיד להיות רה"מ חליפי, זה גם דבר שמפרק את הקואליציה. גם בנושא הזה היה סיכום, וזה לא סעיף חדש".

גולן: בוא נדבר על משהו משונה, היועץ של טראמפ מתראיין בסוף השבוע אחרי שפורסם עניין ההסכם ותשמע מה הוא אומר על נתניהו, ההסכם והסיפוח. הוא אומר שרה"מ נתן את הסכמתו למדינה פלסטינית כולל מפה, שמוסלמים מכל העולם יוכלו להתפלל באל אקצה, שיש הפסקה של המאמצים לסיפוח, למה תרצה להתייחס. מה זה נתן הסכמתו?
"אני רוצה להתייחס לכך שבמהלך ארבע השנים האחרונות הוביל נתניהו הישגים מדיניים חסרי תקדים עבור מדינת ישראל עם העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, הסכם הריבונות ברמת הגולן, הסכם שלום היסטורי עם איחוד האמירויות. אומר קושניר – מושעה, לא אומר מבוטלת. בנוגע להחלת הריבונות".

גולן: הסכמה על מדינה פלסטינית, על איזה מפה הוא מדבר?
"גם לעניין המפה, מי שהוביל את נושא הריבונות אל מול האמריקנים ומי שדרש זאת היה רה"מ נתניהו".

גולן: מה אני שואל ומה אתה עונה? האם נתניהו נתן את הסכמתו למדינה פלסטינית?
"נתניהו לא נתן את הסכמתו למדינה פלסטינית".

ענת: קושניר לא אומר אמת?; גולן: האיש הכי קרוב לטראמפ משקר?
"שאלת וקיבלת תשובה ברורה. האם הוא נתן את הסכמתו למדינה פלסטינית? לא. האם הוא מחויב לריבונות - כן".

ענת: עד כמה הוא מחויב לטראמפ?
"הוא מחויב קודם כל למדינת ישראל". 

גולן: הוא אומר שנתניהו נתן את ההסכמה למדינה פלסטינית, כולל מפה. אני מנסה להבין קושניר לא מדייק או משקר?
"נתניהו לא נתן את הסכמתו למדינה פלסטינית, אני אומר שמי שהוביל".

גולן: אז היועץ של נשיא ארה"ב המציא את זה?
"שאלת לגבי נתניהו האם נתן את הסכמתו".

גולן: הוא מדבר על מפה, הוא לא מדבר על הסכמות ערטילאיות. הוא אומר שיש מפה – איפה היא?
"אין מפה כזאת, אני רק במוצ"ש האחרון שוחחתי עם רה"מ שחזר והביע את המחויבות לריבונות, ואני אומר לכם ההישג של השבוע האחרון הוא הישג היסטורי עבור מדינת ישראל. הוא יוצר חזית אזורית למול איראן,  בשביל זה אנחנו רואים את הפלסטינים והאירנים שבוכים על מר גורלם, שהטאבו והווטו שהיה להם עד היום לקשר של מדינת ישראל עם מדינות ערב – נשבר".

ענת: מדינה שלא היינו איתה בלוחמה, אנחנו בהסכם אי לוחמה עם המדינה, זה לא הסכם שלום כי זה לא מדינה אויבת.
"את רוצה לבוא ולהקטין את ההסכם?"

ענת: אני לא מקטינה בכלל.
"אני אומר – פעם שלישית שמדינת ישראל חותמת על הסכם עם מדינה ערבית, פעם ראשונה שאנחנו לא מוותרים על משהו בנושא הזה".

גולן: אין מדינה פלסטינית? אין הסכמה?
"אין הסכמה של נתניהו למדינה פלסטינית".

ענת: טראמפ אמר שהסיפוח ירד מסדר היום.
"שמענו שהסיפוח מושעה".