כאשר הורינו מגיעים לגיל מתקדם, כל התמונה מתחילה להשתנות. פתאום, אנחנו תופשים אותם כבני תמותה, שסובלים מתחלואים או מקשיים שונים, אותם לא הכרנו עד כה. אותם הורים בריאים ומלאי מרץ וחיים שהכרנו, הופכים אט אט אל מול עינינו ל"קשישים", על כל המשתמע מכך. מדובר בתקופה לא קלה עבורנו, אבל בד בבד עם כך, גם בתקופה בעייתית ומבלבלת למדי עבורם. הזדקנות הגוף ובלותו, הפחד מפני אובדן שיקול הדעת, החשש מפני ההפיכה לנטל על אחרים, ואף החרדה מפני היום שבו יגיעו למצב שבו לא יוכלו לקבל החלטות שקולות ומושכלות (או שיתקשו להוציאן אל הפועל) - כולם מופיעים והופכים את הגיל השלישי למורכב ומסובך למדי עבור הורינו (וכתוצאה ישירה מכך, גם עבורנו).

לפניה ישירה אל משרד עו"ד שמעון האן, לחץ/י כאן

ייפוי כוח מתמשך - פתרון יעיל לחשש מפני העתיד
אמנם, לא את כל הדאגות והחששות שאותם מנינו ניתן לפטור, אולם, בכל הנוגע לצורך בקבלת החלטות שקולות וביצוען, מעמיד החוק הישראלי לרשותנו כלי יעיל למדי - ייפוי כוח מתמשך. בניגוד למצב המוכר של אפוטרופסות, שבו ממונה האפוטרופוס על ידי החוק או בית המשפט רק לאחר שמוכח כי האדם אינו מסוגל לנהל את ענייניו בעצמו, ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם (הממנה) לקבוע מראש, עוד בהיותו בדעה צלולה, בשיקול דעת ובבריאות איתנה, מי יהיה זה שיטפל בענייניו וכיצד, למקרה שבו, בעתיד, הוא עלול שלא להיות מסוגל לדאוג לכך.

מהו בעצם ייפוי כוח מתמשך?
החוק מאפשר לכל אדם שגילו מעל ל-18, לערוך ולחתום על מסמך משפטי המפרט מי יטפל בענייניו וכיצד, במצב שבו הוא עצמו לא יוכל לטפל בהם, בשל תאונה, מוגבלות מנטאלית או, אפילו (כפי שקורה במקרים הטבעיים והנפוצים יותר) כתוצאה מזקנה או מחלות נלוות לה (כדמנציה). ממנה רשאי להעניק ייפוי כוח, במקרה כזה, למיופה כוח בודד או למספר מיופי כוח, ולהעניק ייפוי כוח לכלל ענייניו או רק לחלקם. כמו כן, הממנה רשאי לקבוע מיופה כוח חלופי (למקרה שבו מיופה הכוח היחיד לא יוכל (או לא ירצה) לפעול, ולקבוע, במקרה של יותר ממיופה כוח אחד האם הם יפעלו בנפרד או במשותף, מה תהיינה סמכויותיו של כל אחד מהם ומי יכריע את הכף, אם יתגלעו מחלוקות ביניהם. ייפוי הכוח המתמשך נערך ונחתם בפני עורך דין מוסמך שסיים את ההכשרה הרלוונטית מטעם האפוטרופוס הכללי.

סוגי ייפוי הכוח המתמשכים הקיימים
את תחומי הסמכות של ייפוי הכוח ניתן לחלק לשלושה תחומים:
ייפוי כוח מתמשך הנוגע לעניינים אישיים - נוגע לכל העניינים העוסקים ברווחתו האישית של הממנה - מגוריו, ענייניו החברתיים, הנפשיים והפיזיים. במרבית המקרים, ייפוי כוח מתמשך בעניינים אישיים כולל גם את ההתייחסות לעניינים רפואיים שונים, אולם קיימת אפשרות להפריד ביניהם ולייחד ייפוי כוח העוסק אך ורק בנושאי הבריאות הפיזית והנפשית של הממנה.
ייפוי כוח מתמשך בענייני בריאות - עוסק באספקט הבריאותי, הפיזי והמנטאלי של הממנה, וככזה, הוא יכול להיחתם לא רק בפני ובאמצעות עורך דין אלא גם ע"י פסיכולוג / רופא / עובד/ת סוציאלי/ת וכד'. 
ייפוי כוח מתמשך הנוגע לענייני רכוש - עוסק בטיפול בנכסיו, ממונו והתחייבויותיו החומריות של הממנה.

ההמלצה שלנו כאן, היא, כמובן, לא לפצל ולפזר את עריכת ייפויי הכוח בין אנשי מקצוע שונים, אלא, למען הסדר הטוב, לרכזם במקום אחד, אצל עורך דין מנוסה ומהימן, שילווה את התהליך מתחילתו ועד סופו.

במה שונה ייפוי כוח מתמשך מהליכים משפטיים אחרים?
בניגוד להליכים משפטיים אחרים, שמרביתם בנויים בגישת One size fits all (או, לפחות, זוהי הכוונה שמאחוריהם), עריכת ייפוי כוח מתמשך דורשת "תפירה" מיוחדת של המסמך המגיעה מתוך היכרות מעמיקה עם הממנה ועם מיופי הכוח. שהרי בכל משפחה שוררים יחסי כוחות שונים ויש לה את הדינאמיקה המיוחדת להתנהלות שלה, כך שניסיון להכפיף ממנה אחד ומשפחה אחת לתנאי ייפוי הכוח שגובשו עבור ממנה ומשפחה אחרים, נדון, מלכתחילה, לכישלון. כתוצאה מכך, מחויב עורך הדין העוסק בכך להקדיש את זמנו ומרצו ללמידת הנושא, על מנת שייפוי הכוח יהלום במדויק את צרכיו העתידיים של הממנה, גם במקרים שבהם, כרגע, בעת עריכת ייפוי הכוח, הוא עדיין אינו מודע להם.

וכעת, בואו נדבר הנקודה הרגישה, שממנה כולנו כל הזמן מנסים להימנע ולהתחמק -

איך מדברים על הנושא עם הורה מבוגר?
כיום, ההורה צלול ובריא, ומן הסתם, קשה לנו להעלות את הנושא בפניו, במיוחד כשאנחנו עוברים גיל מסוים, ובעצמנו הופכים לרגישים לענייני הגיל וההזדקנות. אולם, חשוב לזכור (ואף להדגיש זאת בפני ההורה) כי דווקא היערכות מראש מסוג כזה, היא זו אשר נותנת בידיו את השליטה העתידית בחייו ובענייניו. זאת, מאחר שעריכת ייפוי כוח מתמשך (ושוב, בניגוד לאפוטרופסות שאותה הזכרנו קודם) מאפשרת לו לקבוע כבר כעת בדיוק את האופן שבו הוא רוצה שדברים יתנהלו, גם אם (וכאשר) הוא לא יהיה מסוגל לדאוג לכך בעצמו.

למשרד עורך הדין שמעון האן ניסיון רב בליווי ממנים ומשפחות בהליכי ייפוי כוח מתמשך, ואנחנו מודעים לרגישות הרבה הנדרשת בהליך מסוג זה. לכן, הטיפול המקצועי שניתן על ידינו הוא אישי ומותאם ללקוח ולרגישות הנושא. כמו כן, אנחנו חשים עצמנו מחויבים לדיסקרטיות ולשמירה על כללי האתיקה, שאף הן נחשבות לחיוניות מאד בהליך רגיש כגון זה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לייפוי כוח מתמשך LawGuide.

עורך הדין שמעון האן (צילום: משרד עו''ד שמעון האן)
עורך הדין שמעון האן (צילום: משרד עו''ד שמעון האן)

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.