"אנחנו מנסים לחזור לשגרה ודבר ראשון אנחנו משליכים את יהבנו על השחקנים, שהם ההון האנושי והאמנותי שלנו ועל מחזאות ישראלית חדשה", כך אמר היום (שני) נעם סמל, מנכ"ל תיאטרון הבימה, עם שובו של תיאטרונו לפעילות תחת מגבלות הקורונה. "אנחנו יוצאים לדרך במציאות שכמותה לא זכורה לי, כשאפילו במלחמות התיאטרון לא היה מושבת זמן רב כל כך. חוזרים לפעילות, כשיש חשש שהאויב, הוא נגיף הקורונה, נמצא בתוכנו ומקפידים על ריחוק של שני מטרים, מסכה ואלכוג'ל. מי היה מאמין?".

מסיבת עיתונאים של תיאטרון הבימה

"תיאטרון הבימה שב לפעילות לאחר השבתה מאונס של חמישה חודשים, אך עדיין לא פותח את שעריו לקהל", אומר משה קפטן, המנהל האמנותי של התיאטרון הלאומי, "השחקנים כעת בחזרות על חמש הצגות, שמצולמות לשם העברתן לקהל תמורת תשלום".

זה בהתאם למתווה משרד התרבות?
"מאחר שלא קיבלנו שום מתווה, יצרנו מתווה משלנו לחזרה לשגרה של יצירה בתיאטרון. בשלב יותר מאוחר, אם נרגיש שאיננו מקבלים את היחס שאנחנו ראויים לו מצד הממשלה, ניאלץ לשות מה שעשו המסעדנים ופשוט לפתוח".

בשלב ראשון עובדים כעת בהבימה על חמש הצגות-מקור, במסגרת פרויקט מחזאות ישראלית חדשה, שאמורות להיות מוכנות באמצע ספטמבר ולהקרנה לקהל בתחילת אוקטובר:

  • "דבר על מקום הימצאם" - המחזה האחרון מאת הסופרת והמחזאית המנוחה נאוה סמל, שאותו השלימה במאית ההצגה, איה קפלן. 1949. שנה לאחר הקמת המדינה. ראשית הצנע והקיצוב. שתי משפחות עולים ניצולות שואה - מרומניה ומפולין   - במאמץ להתערות בארץ החדשה, כשברקע המדור לחיפוש קרובים ומוזיקת ג'ז מעוררת המיית געגוע של דיזי גילספי.
    בין השחקנים: סנדרה שדה, רובי פורת-שובל ויגאל שדה.
  • "הקב"ן" - מחזה ביכורים מאת העיתונאי נבו זיו ובבימוי דפנה זילברג, נכדת במאי העבר יואל זילברג. המחזה, שנכתב בהשראת מקרים אמיתיים שאירעו  במבצע צוק איתן, מספר על קצין בריאות נפש ביחידה מיוחדת על גבול עזה, המקבל לטיפול לוחמים הישר משדה הקרב.
    בתפקידים הראשיים: גילה אלמגור ויעקב דניאל זדה. בשחקנים - נתי רביץ וריקי בליך.
  • "אדוני ראש המועצה" - קומדיה סאטירית משוגעת על גזענות חולנית מאת גיא מרוז. דרמטורגיה: שחר פנקס. בימוי: יונתן אסתרקין. לראשונה בישראל ממונה באופן זמני ראש מועצה ערבי ביישוב יהודי וזה הפתיח לעלילה מטורפת.
    כוכב ההצגה: נורמן עיסא. במשתתפים: רבקה גור, אורי הוכמן, יעל לבנטל, רוני דלומי ושיפי אלוני.
  • "מוטל ליד הים" - מאת רובי פורת-שובל ובבימוי מירי לזר. ימי מלחמת לבנון. מוטל קטן בנהריה. מפגש משולש בין בעלת המוטל קשת היום, כתב טלוויזיה ובת 17 שאמורה ללדת.
    בהשתתפות רובי פורת-שובל, מורדי גרשון וליאת אקטע.
  • "בקשתה האחרונה של רווקה" - קומדיה שחורה מאת נעם גיל ובבימוי יגאל זקס.
    בשחקנים: מיקי פלג (הרווקה), מאיה מעוז, דב רייזר ומורדי גרשון. 

כמו כן, לקראת סוף 2020 יועלה המחזה "דרייפוס" מאת ז'אן קלוד גרימברג בבימוי עמרי ניצן ובנוסח עברי של אלי ביז'אווי. ושייקספיר? - גם הוא יהיה בחגיגה. מאור זגורי, שהעלה לפני ארבע שנים בסמינר הקיבוצים גרסה מיוחדת של "המלט", יביים אותה בהבימה, בכיכוב בן יוסיפוביץ', מי שכיכב בהצגה בסמינר. עמו יככב גיל פרנק.

גילה אלמגור בתאטרון הבימה  (צילום: אבשלום ששוני)
גילה אלמגור בתאטרון הבימה (צילום: אבשלום ששוני)

מה יביים המנהל האמנותי?
קפטן מחייך ומשיב: "המנהל האמנותי משגיח ומפקח מעל, כשהוא נותן לאחרים לעבוד ומקדם שחקנים צעירים".

והגברת הראשונה, שחצתה את ה-90?
"לא לדאוג. ליא קניג צפויה להשתתף בקומדיה שתועלה בפעימה השנייה של ההצגות".

"לא במקרה בחרנו לחזור עם מהוא חזות-מקור", אומר קפטן. "התפקיד העיקרי של התיאטרון הלאומי הבימה בעיניי ובעיני נעם סמל להיות תיאטרון ישראלי-יהודי, כאן ועכשיו".

במה תפסה אותך הקורונה?
"התחלתי חזרות על הצגה המבוססת על הביוגרפיות של נתן אלתרמן ושל בתו תרצה אתר.  נקווה לחזור לכך בהקדם".

לבסוף, כמי שרגיל לעבוד נון-סטופ, איך עוברת עליך התקופה?
"זו תקופה מעניינת שבה הכל נעשה באופן טיפה יותר איטי, בקצב יותר מפוכח ומפוקח, בלי היסטריה של ריצה סביב השעון ועם זמן לבישול פרויקטים חדשים".