על רקע האכזבה מכך שראש הממשלה בנימין נתניהו ויתר לכאורה על רעיון הסיפוח תמורת הסכם השלום עם איחוד האמירויות, הושקה אתמול בכנסת שדולת ארץ ישראל תחת הסיסמה "ארץ ישראל לא בהמתנה". בראש השדולה עומדים חברי הכנסת חיים כץ (הליכוד) ובצלאל סמוטריץ' (ימינה), שקראו אתמול להחיל בהקדם את החוק הישראלי על שטחי יהודה ושומרון. יו"ר מוצעת יש"ע דוד אלחייני קרא לחברי השדולה לא להסתפק במאבק למען החלת הריבונות, אלא גם להתנגד בכל הכוח להקמת מדינה פלסטינית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו על הסכם השלום עם איחוד האמירויות. (צילום: איתי בית און/לע"מ)

חברי השדולה נזהרו שלא לתקוף את נתניהו, אלא התמקדו בצורך להבטיח את החלת הריבונות. השדולה התחייבה לקדם בימים הקרובים כמה הצעות חוק, בהן הצעת חוק לביטול המינהל האזרחי, חוק מרקם חיים - להסדרת ההתיישבות הצעירה (מאחזים), וחוק לתיקון פקודת האגודות השיתופיות, שיאפשר להגדיל יישובים שיש בהם ועדות קבלה מ־400 ל־700 תושבים.

"אני מקווה שביחד, באמצעות הפעילות של השדולה, נביא להכרה בריבונות על כל שטחי ארץ ישראל", אמר כץ. "הגיע הזמן לריבונות. כולנו מברכים את ראש הממשלה שהביא שלום תמורת שלום ורוצים שגם יביא ריבונות". סמוטריץ׳ אמר: "אנו שמים את הפוליטיקה בצד ומאחדים כוחות של שרים וח"כים. החידוש שלנו בשדולה הזאת הוא שאנחנו מגדירים לעצמנו יעדים ברמה המעשית כדי להצליח, בייחוד דרך השרים ותחומי משרדם".

יו״ר הכנסת ח״כ יריב לוין (הליכוד) אמר בכינוס כי "ריבונות היא זכות של עם ישראל שבלתי ניתנת לערעור, ומימושה הוא חובתנו. זה לא עניין של בחירה. אני כיו״ר הכנסת רואה בתפקידי כמי שצריך לנהל את הבית באופן ממלכתי, אבל אני לא מהאו"ם ואסייע לקדם את הנושא״.

ח״כ איילת שקד (ימינה) השמיעה קול אחר ואמרה: ״חשבנו שנצליח לקדם את הריבונות, אך ברגע שהממשלה הזאת הוקמה הבנתי שיהיה קשה. אני אומרת לחבריי מהליכוד - תפסיקו למכור לוקשים. נתניהו בחר באמירויות במקום בריבונות".