משבר הקורונה גרם לענף הרכב לחשב מסלול מחדש, להאיץ את נושא הדיגיטציה ולבחון את התוכנית האסטרטגית של היצרנים, לאור המציאות החדשה שעד לפני חצי שנה נראתה כסרט בדיוני. "המשבר הציב אתגרים ניהוליים חדשים וצורך בבחינה מעמיקה של סביבת העבודה וההכשרה, תוך השפעה על שוק העבודה העתידי", אומרת מנכ"לית "מומנטום" חגית אליאס.

לדבריה, רואים יוזמות להאצת פיתוח הכשרות והסבות מקצועיות למבוגרים בשיתוף מעסיקים, שהן לרוב קצרות יותר ונותנות מענה מדויק יותר לצורכי החברות והעובדים. "כלי הרכב הפכו למכונות חכמות עתירות ידע, ואילו כוח האדם מורכב מאוכלוסיות עם פערי ידע ויכולת", היא מסבירה. "הטכנולוגיה יכולה לקצר תהליכים, ולאפשר לאותן אוכלוסיות למידה ישירה ומתקדמת מהגורמים המובילים בענף".

חברת מומנטום יצרה מודלים של מעורבות מעסיקים לצורך חשיפה של השינויים המואצים בפיתוח הרכבים החכמים, וחשיפה למתודולוגיות של למידה והכשרת העובדים המטפלים ברכבים החדשים. "ללא מעורבות של התעשייה כמעט לא ניתן לעדכן את מרחבי הלמידה. אם נעסוק בהתאמה של תהליכי הלמידה, נוכל לבנות יכולות לכוח העבודה של העתיד", היא מסבירה.

שינוי בולט נוסף הוא באופן ההכשרה. "עם פרוץ המשבר, המכללות הטכנולוגיות עברו ללמד את מקצועות הרכב באמצעות פלטפורמה המנגישה את חומרי הלימוד העדכניים ביותר בתחום הרכב לסטודנטים, כאשר רמת הלימוד בה זהה לרוב מדינות העולם המפותחות, שתעשיית הרכב בהן מתקדמת", היא מספרת.

סמנכ"לית שיווק בקבוצת קרסו מוטורס שרית רדין אומרת כי במהלך משבר הקורונה הקבוצה השיקה שירות קל ומהיר, המאפשר ללקוחות לתקשר עם מוקדי המכירות והשירות בהתכתבות ובשיחות וידיאו עם נציג שירות או מכירות. החברה גם השיקה פגישות וידיאו וירטואליות כחלק ממיזם "מכירה עד הבית" באמצעות נציג מכירות, ומסירות כלי רכב לבית הלקוח.

רן דנאי, מנכ"ל קבוצת הרכב ביוניון מוטורס, מציין שמאז פרוץ משבר הקורונה נוספה לאתר האינטרנט אפשרות לפתיחת תהליך רכישה מקוונת של מכוניות.

"נפתח שירות חדש להזמנת נסיעות התרשמות דרך אתר טויוטה, הפקנו סרטונים ייעודיים להצגת דגמים כדי לשפר את ההתרשמות מרחוק, ואנו מציעים שירותי פגישה מרחוק עם הלקוח באמצעות שיחות וידיאו", הוא מספר. "הגדלנו את התקציב לפיתוחים טכנולוגיים חשובים לשיפור הזמינות והשירות, אשר ודאי יידרשו מאיתנו בגלים הבאים".

דני שביט, מנכ"ל דוד לובינסקי, מספר אף הוא על שינויים בהתנהלות: "בעיצומו של סגר הקורונה השקנו את הדגם החדש של פיג'ו 2008. בדרך כלל ההשקות הן אירוע גדול עם הרבה מוזמנים, והפעם העברנו מסיבת עיתונאים בזום. לאחר מכן מסרנו לעיתונאים את רכבי ההדגמה לביתם, והזמנו את הלקוחות לבצע הזמנה דיגיטלית בשיחת זום עם נציג המכירות ונהיגת מבחן עד הבית", הוא אומר.

שי פלדמן, מנכ״ל קבוצת סמל"ת, מספר על הטמעת אמצעי תקשורת דיגיטליים, כגון שיחות שירות ומכירה עם נציג בווידיאו ובוואטסאפ. "ניתן דגש למכירה מרחוק", הוא אומר. "גם הטמענו קו חם לעובדי החברה, וכמובן שירותים של נסיעות מבחן עד בית הלקוח ושירות של שינוע רכבים למרכזי השירות".