על רקע הסערה סביב היתר הגישה לנחל האסי בעמק בית שאן לתושבי האזור, ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דנה היום (שלישי) בנושא, לבקשת חברת הכנסת קרן ברק. לאחרונה הושג הסכם בין נציגי קיבוץ ניר דוד, בו עובר הנחל, לבין ראשי הרשויות באזור, על מתן גישה מוגבלת לתושבי האזור לנחל. עם זאת, השבוע המשיך המאבק של תושבי האזור. בסופו של הדיון אמר ראש עיריית בית שאן ז'קי לוי כי "לא נצא מהמשרד עד שנמצא פתרון הולם לכולם. זה אפשרי", אך הזהיר כי "אם תהיה שם בעירה - נחזור לשנות החמישים וכולנו נפסיד מזה".

ח"כ קרן ברק פתחה את הדיון, באומרה כי "אני לא מתכוונת להרפות מהדיון הרחב יותר של חלוקת משאבים. לגבי בית שאן אני לא רוצה לחזור. יש את חוק המים לפי חוק המים משאבי המים והטבע צריכים להיות פתוחים לכלל הציבור. מה שקרה שבעבר הנחל הזה עבר גם בבית שאן ובעצם המדינה שגרמה לו להתייבשות. המדינה הביאה לכך שהחלק שקשור לבית שאן נעלם ונשאר רק החלק של הקיבוץ. לדבר הספציפי הזה אני מאמינה שיש פתרון באמצעות משאבים של משרד המים שינהל את האירוע עם המשרד להגנת הסביבה והאוצר".

ח"כ מיקי חיימוביץ' השיבה: "נחל האסי היה שם לפני כולם. גם לפני הקיבוץ וגם לפני העיר". מי שהצטרף אליה הוא ח"כ רם בן ברק, שאמר: "קבוצה של חלוצים בחרה להתיישב שם בלב ביצות ומלריה. האדמה נקלטה מאפנדי בסוריה. הקיבוץ הפך למשגשג. על מה מלינים? שהקיבוץ התיישב על הנחל? מה רוצים? להפוך את הקיבוץ לפארק ציבורי אצלם בחצר? זה כמו להפוך גינה פרטית לפארק. המשבצת עליה יושב הקיבוץ היא נחלה פרטית על פי דין".

עו"ד ארז קמיניץ, המשנה ליועמ"ש הממשלה, עדכן כי "התכנון להסדרת השימוש בחלק מהנחל לשימוש ציבורי לא התקדם. אני מבין שהתגבשה אופציה נוספת לשימוש במימי הנחל לציבור הרחב בצד השני של הקיבוץ. משהו שמסומן כצורך ציבורי. אפשר באמצעות תכנון לאפשר שימוש יותר משמעותי. מצד אחד ברור שיש לציבור זכויות להגיע לנחל, הנחל הוא משאב ציבורי. מצד שני, ברור שהנסיבות כאן הן נסיבות ייחודיות. בתים של הקיבוץ נמצאים ממש על גדות הנחל וגם חברי הציבור רשאים ליהנות באופן סביר מהנכסים שלהם. שטח המשבצת הוא בחכירה לדורות לאגודה ולחברי הקיבוץ. אפשר להשיג פתרון בתקופה הקרובה יחסית".

ח"כ אופיר כץ הוסיף: "התמונות משער הקיבוץ היו קשות. אני מקווה שאני טועה, אבל אם היו קוראים לתושבי בית שאן תושבי דגניה - האם היו מונעים מהם בברוטליות כזאת את הכניסה שלהם? כנראה שלא. אני רואה בתושבי בית שאן חלוצים בכל מה שקשור במאבק על משאבי הטבע במדינת ישראל למען כלל האזרחים. הם רוצים לפתוח רק לעצמם את האסי, אלא לכל אזרחי ישראל למשאבי הטבע".

חלי יעקב, מנכ"לית התיירות בקיבוץ ניר דוד: "יש מצב שנצליח לצאת מפה עם פתרון. אין הרחבה של הצימרים ולא תהיה כי קשה לקיים תיירות בקהילה. גם הקהילה לא יכולה יותר להרחיב תיירות בתוך תחום הישוב שלה. לגבי נושא האלימות - חטפתי אתמול מכות בשער. חוסכת מכם סימנים כחולים אחרי שדברתי עשרים דקות עם שלושה נערים צעירים והצעתי להם להיכנס לנחל, אחד מבית שאן ושניים מזכרון. הם לא רצו ובסוף כשהפניתי אותם לשער חטפתי מכות. אני סבתא וזה לא קרה לי בחיים שלי".

יעקב ציינה כי "יש לנו אחריות על תושבי הקיבוץ ועל העמק. אפשר להגיע להסדרה. אפשר אולי להגיע למספרים יותר גדולים. צריך לשמור על מידתיות בין הזכות של אנשים. אנו צריכים צל מים מקום נורמלי. כולם צריכים את זה. אני קוראת לנתי. אל תסרב להיפגש אתנו. ואל תביאו אף אחד למקומות האלה. יש הסדרה וצריך להרחיב אותה בגיבוי הרשויות. לא חייבים לנצח. חייבים לדבר ויש פתרון. הקיבוץ חייב לשמור על ליבת חייו. אלף איש לא יוכלו לחיות כך. אפשר למצוא פתרון ולחשוב ביחד. לעשות פעילת חינוכית בין ילדי העמק ההר ובית שאן. יש כל כך הרבה דברים. למה המלחמה הזאת?".

יורם קרין, ראש מועצת עמק המעיינות אמר, "בוא נפסיק עם האלימות הזאת. אם זה לא יפסק עלול להיגרם אסון שכולנו נצטער אליו. יש חשש שיישפך דם. תושבי העמק והעיר שלובים זה בזה. העבודה של ז'קי לוי ושלי היא דוגמה לשיתוף פעולה. המצב שנוצר מסוכן. הקיבוץ במצור. יש מתח אדיר סביב השערים. לוי ואנוכי לקחנו אחריות כבר מזמן. אנו משתפים פעולה 12 שנים. מתוך אחריות משותפת העברנו שטחים וקרקעות לצורכי פיתוח העיר בהסכמה ובאהבה וזכינו לברכת השר דרעי".

מקיבוץ ניר דוד נמסר לאחר הדיון כי הוא "מאמץ את הצעת יו״ר הועדה ח״כ מיקי חיימוביץ' לעריכת גישור והדברות בהקדם בין כל הגורמים, ובמקביל עצירת המחאה והאלימות עד שיימצא פתרון מוסכם".

"הפכנו לגזלנים, פושעים ורמאים"

', פעיל במחאת למען השימוש בנחל האסי, שוחח אתמול עם גולן יוכפז וענת דוידוב ועדכן כיצד אנשי הקיבוץ מנעו את יציאתם של צעירים שנכנסו בשערי הקיבוץ על מנת להיכנס לנחל. "הגעתי עם מישהו שהוא דובר, כי קיבלנו דיווח שחבר'ה מה שנקרא נצורים בתוך הזה, הם נכנסו לשחות באסי, באו לצאת ולא פתחו להם את השערים בטענה שהשער מקולקל, בטענה שאין מפתח. כלאו תוך כדי שיש חבר'ה לוביסטים שמצלמים ומתעדים את הכול, מצלמים את החבר'ה. מפעילים שם את כל התקשורת. כל מיני צלמים עם סמארטפונים".
 
בהמשך, שלמה גלזר, יו"ר קיבוץ ניר דוד, התראיין בתכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM. גלזר מחה על השיימינג החמור לו זוכה הקיבוץ מחברי קבוצת המחאה נגדם. "הפכנו לגזלנים, פושעים, רמאים, נאצים". לדבריו, כבר בשנת 2015 קבע בית המשפט העליון כי יש להכשיר חוף מסודר מחוץ לתחומי הקיבוץ, לכל מי שירצה לרחוץ בנחל. "אנחנו כבר חודשים נתונים תחת מצור שאי אפשר להיכנס ולצאת לבית שלנו, צרים לנו על הגדרות", אמר גלזר.

תיעוד התקיפה בניר דוד. צילום: רשתות חברתיות