ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ ערך היום (שלישי) הצהרה לתקשורת לאחר שחרורו מבית החולים עקב ניתוח הגב שעבר. בדבריו התייחס להסכם נרמול היחסים עם איחוד האמירויות, הדיווח על מכירת מטוסי F-35 וההתפתחויות הביטחוניות בדרום הארץ בימים האחרונים. 

בני גנץ מתייחס להסכם עם איחוד האמירויות. צילום: מוטי כליף / לע"מ

"ההסכם עם איחוד האמירויות הוא הסכם חשוב בעל פוטנציאל להתפתחות אזורית מאוד רצויה לישראל," אמר גנץ. "חוסנה ועתידה של מדינת ישראל תלויים באופן הדוק בשני מאמצים: החתירה לשלום והקפדה ללא פשרות על העליונות הביטחונית של ישראל, בכל מקום במזרח התיכון. אני מתכוון לתמוך במאמץ החשוב הזה ביחד עם משרדי הממשלה האחרים, ולעשות זאת תוך הקפדה על האינטרסים הביטחוניים של המדינה".

גנץ התייחס גם לכך שרה"מ נתניהו לא עדכן אותו או את שר החוץ גבי אשכנזי על ההסכם. "לא תקין שלא עודכנתי על ההסכם עם האמירויות, אבל אם צריך שאבלע רוק על הסכם שלום אעשה זאת", אמר. "אני לא מתעסק פה בקרדיטים. אני לא רוצה שהביטחון ייפגע ועל זה אעמוד. הדלפות זה עניין של אחרים. אני מעולם לא הדלפתי דבר". 

בני גנץ בביקור בפיקוד העורף (צילום: דוברות משרד הביטחון)
בני גנץ בביקור בפיקוד העורף (צילום: דוברות משרד הביטחון)

גם שר החוץ גבי אשכנזי התייחס להסכם איחוד האמירויות ואמר כי הוא רואה בו "הסכם היסטורי" וציין כי הוא "לא היה מושג ללא בניית תשתית רחבה ועמוקה של כינון מערכת יחסים עמוקה".

לדבריו, "כולנו צריכים לברך את הנשיא טראמפ, את ראש הממשלה ואת שליט איחוד האמירויות על ההסכם. היציבות במזרח התיכון ופיתוח הסכמים חדשים היו בין היעדים הראשונים שהגדרתי למשרד עם כניסתי".

הוא הוסיף כי "כל אחד במשרדו ובתחומו יפעל כדי לפתח את ההסכם, תוך כדי אחריות מדינית וביטחונית. מנסיוני בעבר אני יודע שהעליונות של צה"ל ומדינת ישראל זה נדבך חשוב מבחינתו".

אשכנזי סיפר כי הוא שוחח עם שר החוץ של איחוד האמירויות, וכי זו הייתה "שיחה מרגשת". לדבריו, הם "עומדים בקשר שוטף ומחויבים להביא את היחסים לקראת שלום לטובת האזור כולו, לתושבי מדינת ישראל ולתושבי האמירויות".

לסיום אמר השר, כי הוא שוחח עם שרי חוץ אחרים ממדינות ערב, והוסיף כי הוא מקווה ש"תהיינה מדינות נוספות שיצטרפו למהלך של האמירויות", וכי "הנציגות שלנו מוכנה כבר להתקדמות, אנחנו בדיונים כיצד לקדם את זה".

גבי אשכנזי (צילום: רויטרס)
גבי אשכנזי (צילום: רויטרס)

בדבריו התייחס גנץ התייחס לדיווח ב"ידיעות אחרונות" כי מה ששיכנע את האמירויות לחתום על ההסכם היה סיכום על עסקת נשק בשווי של עשרות מיליארדי דולרים, שכוללת כטב"מים מתקדמים, מטוסי F-35 וכלי טיס נוספים, שיסופקו לה על ידי ארצות הברית.

"F-35 זה מטוס מתקדם ולא טוב שיסתובב במקומות אחרים. אנחנו צריכים לוודא שהאינטרסים הביטחוניים שלנו נשמרים", אמר. "סוגיית היתרון האיכותי של ישראל היא דבר שמוכר לי היטב לאורך שירותי הצבאי בכל תפקידי הבכירים. אף אחד לא יספר לי מה אפשר ומה אי אפשר, ואני אומר לכם שאסור לקחת סיכונים ביטחוניים. צריך לוודא שהאינטרסים הביטחוניים שלנו מתקיימים ולוודא שנותנים פתרון ביטחוני לכל אתגר. כל עוד אני שר הביטחון, לא יזוז פה דבר ללא תיאום ובצורה ביטחונית אחראית".

"במקביל, אני אומר לכם שצריך לקדם את ההסכם הזה", הדגיש. "אני אשוחח עם שר ההגנה של האמירויות ונוודא היטב שהאינטרסים הביטחוניים שלנו יישמרו. אפשר לעשות הסכם שלום תוך גילוי אחריות ביטחונית. לא אפשר, צריך".

נתניהו וגנץ בהצהרה מיוחדת לתקשורת (צילום: אלי דסה)
נתניהו וגנץ בהצהרה מיוחדת לתקשורת (צילום: אלי דסה)

גנץ התייחס למתיחות הפוליטית בממשלה: "נכנסתי לממשלת האחדות לא בשביל לדאוג לנתניהו אלא בשביל לשרת את ישראל ואני מתכוון לעשות זאת למרות כל הטריקים והשטיקים". עוד הבהיר: "ההסכם הקואליציוני שלנו הוא הסכם שעשינו עבור החברה הישראלית בתקופה הכי קשה שלה.

"מי שרוצה להעמיד את האינטרסים שלו מול האינטרסים של המדינה, ולגרור את המדינה הזאת לבחירות שרק לפני 3 חודשים עשינו הכל כדי שלא יקרו, עושה מעשה חמור והחברה הישראלית לא תסלח לו. אני מבטיח שהאדם הזה לא יהיה אני".

השריפות בעוטף עזה (צילום: אלי כהן דובר כבאות מחוז דרום)
השריפות בעוטף עזה (צילום: אלי כהן דובר כבאות מחוז דרום)

שר הביטחון התייחס גם למתיחות בדרום וטרור בלוני התבערה שמשוגרים מרצועת עזה לשטח ישראל מדי יום למעלה משבוע. "אנחנו נמצאים בדריכות ובמוכנות בכל הזירות בצפון, במרכז ובדרום", אמר. "חמאס משחק איתנו באש, אני אדאג שהאש תופנה אליו והמשוואה הזו תשתנה לאלתר". 

"גם בזירה הצפונית אנחנו דרוכים ומוכנים, אם מישהו יפגע במי מחיילי צה"ל - זה מאוד יכאב לצד השני. לבנון עברה חוויה קשה מאוד בנמל בביירות, ולצערי היא עשויה לעבור חוויות נוספות כאלו במקומות אחרים בשל הפעילות של חיזבאללה".