בשיחה בתוכנית "איפה הכסף" עם ענת דוידוב ב-103FM, התייחס מנכ"ל הקאמרי, רן גואטה, להחלטה לפתוח מחדש את אולמות התרבות וציין את חוסר הוודאות שעדיין שורר בנושא: "אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיו סדרי הגודל, מה יהיו המספרים, אנחנו מחכים למתווה". בנוסף, התייחס למצוקתם הגדולה של האמנים הישראלים ועמד על ההבדל בין המצב בישראל למצב בחו"ל: "הם מקבלים שם סכומים פי 4 יותר מאשר בארץ, אז הם יכולים לחיות בכבוד ולא בפחד". 

מה שלומך?

"בסדר. בהחלט הייתה דרמה בישיבת הקורונה שהתרחשה ממש לא מזמן, אני חושב שפשוט הובילו את משרד הבריאות למצב שבו הכריחו אותם לתת תאריך לפתיחה של אולמות התרבות, כי באמת לא הייתה שום סיבה הגיונית לסגירת אולמות התיאטרון".

בוא נדבר רגע על השחקנים, ועל כל מי שעובד מסביב ומאחורי הקלעים. אלה אנשים שצריכים את העבודה הזו, שרוצים לעבוד, שצריכים להופיע, זה הסם של החיים שלהם – בשביל זה הם שם. מה מצבם של האומנים והשחקנים בקאמרי?

"המצב לא כל כך טוב. לצערי, זה יותר מסם בעבורם. זה האוכל והמים שלהם...".

זה הכל, זו הנפש שנקשרת ביחד עם הכסף, והכל. אבל אתה יודע, כשאדם קם בבוקר והוא לא הולך לחזרה, ולא משחק, ובערב הוא לא מופיע, והוא מיואש...

"זה תסכול. תסכול מאוד גדול. בנוסף, הרבה מהאנשים האלה לא יכולים לבוא ולהגיד 'אוקיי, בוא נעשה הסבת מקצוע, נעבור למשהו אחר כדי להרוויח כסף'".

כי זו אחת הטענות. אתה יודע, קומו, תלכו לארוז בסופרים, תהיו קופאים או קופאיות, צריך לעבוד. לכו.

"הלוואי והיינו יכולים לעשות את זה. תחשבי שאצלנו כל עובד שיוצא לחל"ת הוא מוגבל, ברגע שהוא מקבל חל"ת הוא לא יכול להשתכר ממקומות נוספים, זה פוגע בו, זה הורס לו את הממוצע של החל"ת והוא יקבל פחות כסף. נלחמנו גם על זה, על מנת למצוא איזשהו מודל תעסוקתי שהוא יותר גמיש. הלוואי והיינו יכולים לאמץ את המודל הגרמני, שנותן עוד איזו אפשרות לאנשים להשתכר ביותר כסף. תארי לך, בן אדם שגם ככה המשכורת שלו בתחום הזה היא לא גבוהה. אנחנו מדברים על אנשים שהיו משתכרים בין 7000 ש"ח בחודש ל-12,000 ש"ח בחודש".

אבל תסתכל מה קורה למשל בברודווי. גם שם סגרו את האולמות, ומושל המדינה נותן להם כסף. הוא אמר להם לשבת בבית עד 2021. זה מתסכל, זה נורא, הם לא קמים בבוקר לחזרות, הם לא שרים, הם לא רוקדים ולא שום דבר, אבל הנה הכסף. קחו. אין הפגנות שם – שקט.

"כי הם מקבלים שם סכומים פי 4 יותר מאשר בארץ, אז הם יכולים לחיות בכבוד ולא בפחד. תארי לך, עם כל ההלוואות ושכר הדירה, או המשכנתא בעבור אנשים שיכולים לקנות דירה. אם אדם מקבל חל"ת של 5000 שקלים בחודש, ושכר הדירה שלו הוא 6000 שקלים בחודש, והוא צריך להאכיל עוד שני ילדים, והאישה לא עובדת או הגבר לא עובד – הם מתחילים להסתבך. בחודש האחרון עסקתי בגיוס תרומות...".

והצלחת?

"הצלחנו לא מעט, ועזרנו ללא מעט אנשים, וזה הגיע למצב שאנשים הגיעו לקחת חבילות מזון. זה פשוט נורא"

מעמד הביניים נשחק. זה הולך כל הזמן למטה. בהצלחה.

מחאת האמנים מול משרד האוצר בירושלים (צילום: ללא)
מחאת האמנים מול משרד האוצר בירושלים (צילום: ללא)

עם ההכרזה על פתיחת אולמי המופעים ב-1 בספטמבר לפי תקנות "התו הסגול" של משרד הבריאות ופרויקטור הקורונה, רוני גמזו וכן פתיחת ההופעות במרחב החיצוני שכבר החלה בשבוע שעבר, החלו להיסגר תאריכי הופעות של מיטב האמנים. ריכזנו עבורכם את המיטב:

במתחם ההופעות של גבעת ברנר:

20 באוגוסט – דודו טסה

22 באוגוסט – אברהם טל

25 באוגוסט – מארינה מקסימיליאן

26 באוגוסט – ישראל קטורזה

27 באוגוסט – ברי סחרוף

28 באוגוסט – טונה

29 באוגוסט – נצ'י נצ'

30 באוגוסט – Full Trunk

31 באוגוסט – יובל דיין

4 בספטמבר – בצהריים – התקווה 6, בערב – תום יער

5 בספטמבר – בצהריים – הדג נחש, בערב – מירי מסיקה

באמפי תאטרון של יער בן שמן  (היכל קק"ל):

24 באוגוסט – פבלו רוזנברג

25 באוגוסט – דודו אהרון

26 באוגוסט – דיקלה

27 באוגוסט – מתי כספי

מיני ישראל –

20 באוגוסט – רד בנד

26 באוגוסט – לולה מארש

27 באוגוסט – עידן חביב

3 בספטמבר – גיא מזיג

5 בספטמבר – ישראל קטורזה

במועדון ה"פורום" בבאר שבע –

25 באוגוסט – עידן חביב

27 באוגוסט – עדן חסון

29 באוגוסט – ברי סחרוף

5 בספטמבר – טונה

במתחם ה"ביסטרוק" שבקיבוץ חצור

22 באוגוסט – יזהר אשדות

26 באוגוסט – דרור קרן

27 באוגוסט – מאור כהן

9 בספטמבר – קורין אלאל

חוף פרישמן תל אביב –

19 באוגוסט – ג'ימבו ג'יי

20 באוגוסט – רם אוריון

23 באוגוסט – רותם בר אור

24 באוגוסט – ספיר וולך

25 באוגוסט – זואי פולנסקי

26 באוגוסט – קמה ורדי

27 באוגוסט – עאדל מסיס

תיאטרון הסמטה –

20 באוגוסט – ערן זרחוביץ'

21 באוגוסט – יונתן ברק

22 באוגוסט – נלי תגר

התזמורת הפילהרמונית הישראלית תופיע בקומה העליונה של היכל התרבות בתל אביב בסדרת קונצרטים באוויר הפתוח בתאריכים: 20 באוגוסט, 25 באוגוסט, 27 באוגוסט ו-21 באוגוסט.