אני הבוס: בירושלים הרשמית לא מפנימים, בצמרת הליכוד לא קולטים ובמחנה הימין מסרבים להבין. הסכם השלום עם איחוד האמירויות חשף
ועיגן התפתחות לא כל כך מפתיעה שתשנה את פני ואופי החזית המדינית בכל הנוגע לשלום. שיהיה ברור, יועצו הבכיר של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר - הוא הבוס. הוא הקובע, והוא המוביל.

בסביבת ראש הממשלה, בקרב שרי ליכוד בכירים, ודוברי מחנה הימין לא מבינים עדיין עם מי יש להם ויהיה להם מהיום עסק. זה לא מפחית
מחשיבות ההישג של ההסכם עם איחוד האמירויות ומשמעותו, אבל ג'ארד קושנר איננו נחמד, איננו איש נוח, הוא מודע למעמדו כאיש הקרוב ביותר לנשיא. הוא עומד מאחורי גל ההדחות של שרים, ראשי צוות הנשיא, יועצים לביטחון לאומי, ובכירים בבית הלבן שטראמפ סילק. קושנר לא אהב אותם.

דונלד טראמפ, ג'ון בולטון (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ, ג'ון בולטון (צילום: רויטרס)

אחרי חודשים ארוכים של הימנעות מוקפדת מחשיפה תקשורתית, של שתיקה מופגנת, של התרחקות מכל דבר שקשור למזרח התיכון, מאז סוף שבוע שעבר ג'ארד קושנר לא מפסיק לדבר. הוא נתן ראיונות לשלושה ערוצים ארציים, "פוקס ניוז", CNN ותוכנית הבוקר של CBS. בנוסף,
קיים תידרוך לעיתונאים. מורגש מצדו מאמץ מיוחד להבהיר באופן חד משמעי שהוא זה שאיפשר, הכין והוביל את המהלכים שהניבו את הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות. בראיונות קושנר טרח במיוחד להבהיר שישראל וויתרה על סיפוח וריבונות, כמו להדגיש את כוונתו לחזק ולהעצים בעתיד הקרוב את נוכחותו המובילה בכל הקשור להתפתחויות מדיניות במזרח התיכון.

קושנר הצהיר כי "ישראל מסכימה למדינה פלסטינית". מה שהשתמע מההתבטאויות בראיונות עמו, שקושנר השתדל להביע באופן נחרץ, זה שיש לו אג'נדה משלו בכל הנוגע לעתיד בתחום היחסים בין ישראל לארצות המפרץ. לפחות בחלקה, ואולי בחלקה הגדול, זאת לא אג'נדה שישראל תאהב. וזאת לשון המעטה.

ג'ארד קושנר (צילום: רויטרס)
ג'ארד קושנר (צילום: רויטרס)

שרי ליכוד הצהירו כי הם אינם מוותרים על סיפוח וריבונות. אתם מצחיקים. ג'ארד קושנר לא רואה אתכם. ראש הממשלה הצהיר כי ההסכם עם איחוד האמירויות לא כולל הסכמה למכירת נשק וכי ישראל לא הסכימה למכירת מטוסי F-35 למדינת המפרץ. לא בטוח שג'ארד קושנר מסכים ומקבל את ההגבלות האלה. הוא לא הגיב ולא אמר מילה בנושא מכירות הנשק. יש לו זמן, לא בוער לו. קושנר ידוע כמי שנלהב ומשתוקק לעיסקאות נשק. הוא זה שניהל את המשא ומתן עם סעודיה על עסקת הנשק הענקית שנחתמה בתחילת כהונתו של הנשיא טראמפ.

הנשיא טראמפ אוהב לגלות מעורבות ביוזמות שלום במזרח התיכון מתוך שאיפה וחלום לזכות בפרס נובל לשלום. לג'ארד קושנר יש יעד אחר בפעילות שלו. קושנר חותר באופן אובססיבי להשיג נגישות למאגרי מיליארדי הדולרים של ארצות המפרץ. עוד לפני שחמו דונלד טראמפ נבחר לנשיאות, ג'ארד קושנר התחיל לקשור קשרים עם גורמים סעודיים בכירים. כבר לפני שנתיים מנהיג יהודי מוערך בקהילה הגדיר את קושנר "שגרירה של סעודיה בוושינגטון".

ג'ארד קושנר, דונלד טראמפ, מוחמד בן סלמן (צילום: רויטרס)
ג'ארד קושנר, דונלד טראמפ, מוחמד בן סלמן (צילום: רויטרס)

בין עיתונאים בוושינגטון מתהלכת שמועה לפיה קושנר התבטא בנושא השאיפה שלו לנצל את שמונה שנות כהונת חמו כנשיא כדי להפוך למיליארדר. קושנר לא וויתר לגמרי על תוכנית השלום שעליה עמל כמעט שלוש שנים. אבל הוא גילה שקל ונוח יותר ליזום או לנצל מהלכים דיפלומטיים שקטים במטרה להשיג הסכם שלום או מתווה להבנה ולשיתוף פעולה בין ישראל למדינת מפרץ. עוד נשמע ממנו הרבה. אבל בירושלים המדינית צרכים להיזהר. יש לישראל עסק עם ג'ארד קושנר, וזה מחייב הידוק חגורת ביטחון.