במערכת הביטחון מתנגדים בתוקף לעסקה אמריקאית למכירת מטוסי 35־F לאיחוד האמירויות ולמדינות אחרות במזרח התיכון. עמדת מערכת הביטחון נותרה כפי שהייתה בעבר, וגורסת כי ישראל חייבת לעמוד בתוקף מול האמריקאים כדי למנוע את שחיקת היתרון האווירי והטכנולוגי שלה, שהולך ונשחק בשנים האחרונות מול מרוץ חימוש אזורי. במערכת הביטחון מדגישים כי שמירת היתרון באוויר נדרשת גם מול מדינות שאינן נחשבות לאויבות.

בני גנץ מתייחס להסכם עם איחוד האמירויות. צילום: מוטי כליף / לע"מ

למרות הפרסומים אתמול, במערכת הביטחון לא מכירים הבטחות אמריקאיות לעסקה עתידית עם איחוד האמירויות תמורת הסכם השלום עם ישראל. הפרסום על התניה שכזו הפתיע אתמול את מערכת הביטחון. בשלב זה, במערכת הביטחון מקבלים את ההכחשות מצד גורמים רבים על עסקה שכזאת. עם זאת, מוטרדים מאוד בצמרת מערכת הביטחון מכך שעד לשלב זה, מערכת הביטחון וצה"ל לא היו שותפים להסכם עם איחוד האמירויות, אשר צפוי להיחתם בשבועות הקרובים.

במערכת הביטחון מביאים בחשבון כי כחלק מההסכם עם ישראל, ארה"ב תהיה גמישה יותר במכירת אמצעי לחימה מתקדמים. לצד מטוס ה־35־F, יש ארסנל גדול מאוד של אמצעי לחימה - מל"טים מאוד מתקדמים, מכ"מים ומערכות הגנה אוויריות ועוד - שאם מדינות במזרח התיכון יצטיידו בהם, תיפגע העליונות האווירית של ישראל. לכן במערכת הביטחון רואים חשיבות עליונה בכך שבכיריה יהיו שותפים לגיבוש ההסכמים.