על רקע המשבר הקואליציוני החריף, ועדת הכספים של הכנסת מתכנסת הבוקר (רביעי) במטרה לאשר בקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) לדחות את המועד האחרון להגשת התקציב ב-100 ימים.

על פי החוק הקיים, על הממשלה לאשר את התקציב עד ל-25 באוגוסט, כלומר עד ליום שני בשבוע הבא בחצות. אם לא יאושר החוק, תפוזר הכנסת ומדינת ישראל תלך לבחירות. על פי הצעת החוק של ח"כ האוזר ניתן יהיה לדחות את הגשת התקציב ב-100 ימים עד ל-3 בדצמבר.

ח"כ האוזר בוועדת הכספים. צילום: דוברות הכנסת

וועדת הכספים לא צפויה להצביע היום על אישור החוק לדחיית מועד העברת התקציב בקריאה שנייה ושלישית היום. ההצבעה בועדה וגם ההצבעה על אישור החוק במליאה ידחו ליום ב'.

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר דרש בתחילת הדיון להתנות את אישור דחיית התקציב במספר סעיפים, ביניהם תקצוב הישיבות. סעיף זה צפוי להגיע לסכום של כ-400 מיליון שקלים. בנוסף לתקצוב הישיבות דרש זוהר לאשר סעיף מיוחד לכספים לציונות הדתית. בתגובה אמר ח"כ מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם): "אני מבקש שמיקי זוהר יגיש את ההסתיגויות שלו בכתב. אי אפשר לדון בדרישות כאלה בעל פה". יו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ איתן גינזבורג, דוחה את דבריו של מיקי זוהר: "אם יש פה רצון של סיעות כלשהן להביא פה תקציב אחר זה לא המקום. אי אפשר להעביר תקציב בשבוע. אפשר רק להביא היום במליאה או לכל המאוחר ביום ב' את הצעת החוק של האוזר שדוחה את הגשת התקציב במאה יום עד שלושה בדצמבר. כל דבר אחר מנסה להוביל אותנו לבחירות".

בתגובה לדבריו של יו"ר הקואליציה אמר ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) המנהל את הדיון בוועדת הכספים: "לא נכניס לחוק האוזר סעיפים תקציביים חדשים. מה שכן נעשה הוא שנקבע איך הממשלה תעבוד במאה הימים הנוספים מבחינה תקציבית". ח"כ צביקה האוזר (דרך ארץ): "נותרו חמישה ימים לפיזור הכנסת. משוגעים, רדו מהגג!".

מוקדם יותר דרש ח"כ זוהר לדחות את האישור התקציב ב-150 ימים, ולא ב-100 כמו שמוצע בהצעת החוק. יו"ר הקואליציה אמר למעריב כי "בכוונתנו לאשר את החוק בוועדה אבל לא נביא אותו לאישור סופי במליאה עד שנשיג סיכומים עם כחול לבן". לפיכך נראה כי הצעת החוק תובא למליאה רק בדקה ה-90, ביום ב' בשבוע הבא, בכפוף להשגת הסכמים בין הליכוד לכחול לבן. ח"כ זוהר אמר הבוקר בגלי צה"ל: "אני לא יודע אם בני גנץ יהיה רה"מ בנובמבר 2021. בהתאם להתנהלות כחול לבן כרגע, נראה שהוא לא יהיה".

וועדת הכספים (צילום: דוברות הכנסת)
וועדת הכספים (צילום: דוברות הכנסת)

ח''כ מיקי לוי ותמר זנדברג בוועדת הכספים (צילום: דוברות הכנסת)
ח''כ מיקי לוי ותמר זנדברג בוועדת הכספים (צילום: דוברות הכנסת)

שר המדע יזהר שי הגיב גם הוא להתפתחויות הפוליטיות, ואמר בראיון ב-103FM כי "יש משא ומתן בין הליכוד ובינינו במספר ערוצים ונושאים שנידונו בהסכם הקואליציוני ונותרו פתוחים, כדי שנטפל בהם בחודשים לאחר מכן כמו התקציב, כמו הסדר שנקבע בהסכם בינינו ובין הליכוד שיידון וייסגר לגבי נושא של מינויי בכירים".

במוקד המחלוקת בין שתי המפלגות עומד אופן בחירת שורה של מינויים בכירים ובהם היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה והמפכ"ל הבאים. סעיף אחר במחלוקת הוא תיקון לתקנון הממשלה הפריטטית שיבטיח שיוויון בממשלה למרות שמספר השרים של כחול לבן קטן יותר משל הליכוד ומפלגות הימין.

יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "מפלגת הליכוד הפכה לש"ס וליהדות התורה אחרת לא ברור מה כל כך דחוף למיקי זוהר תקציב הישיבות בתקופה של משבר כלכלי עמוק. את הכסף הזה צריך להעביר קודם למובטלים, לעצמאים, לבעלי העסקים הקטנים שקרסו, לסטודנטים ולתוכניות לנוער בסיכון שבסכנת סגירה".

וועדת הכספים (צילום: דוברות הכנסת)
וועדת הכספים (צילום: דוברות הכנסת)

ח''כ יצחק פינדרוס, יהדות התורה (צילום: דוברות הכנסת)
ח''כ יצחק פינדרוס, יהדות התורה (צילום: דוברות הכנסת)

סיעת יש עתיד-תל"ם, המתנגדת לחוק, צפויה לדרוש להוסיף בו מספר שינויים

חרף התנגדות סיעת יש עתיד–תל"ם לדחיית מועד הגשת תקציב המדינה, מבקשים במפלגה להכניס מספר שינויים בחוק. במסגרת הדיון היום בוועדת הכספים, ידרשו חברי הסיעה להכניס לחוק, בין היתר: את הקטנת הממשלה ל-18 שרים, דמי אבטלה לעצמאיים, 400 מיליוני שקלים לסבסוד רכישת ספרי לימוד לאוכלוסיות מוחלשות, הגבלת כהונת ראש הממשלה ל-2 קדנציות, כיסוי הגירעון בבתי החולים הממשלתיים ולמימון תוספת 2000 התקנים לאחיות ו-400 התקנים לרופאים מתמחים, ותוכנית לאומית להתמודדות עם הקורנה ועם העלייה הצפויה בתחלואה לחצי שנה.

מרכז האופוזיציה ויו"ר סיעת יש עתיד תל"ם, ח"כ מאיר כהן: "זו ממשלה מנותקת של 36 שרים ו-16 סגני שרים שדואגת לעצמה, לכן כשבליכוד ובכחול לבן רבים ביניהם מי נכשל יותר בטיפול בקורונה ומי הוא זה שמוביל לבחירות, נותרנו אנחנו המבוגר האחראי שדואג לטובת ציבור". חבר ועדת הכספים, ח"כ מיקי לוי: "מאז קמה הממשלה התעסקו רק בהטבות מס ובאאודי A8 במקום בגיבוש תקציב. הטירלול הזה חייב להיפסק, אחרת מדינת ישראל תשלם מחיר כבד. יש להביא תקציב כמה שיותר מהר״.