ראש האגף המודיעין ביטחוני במשרד הביטחון לשעבר, האלוף במיל' עמוס גלעד, שוחח הבוקר (רביעי) בן כספית וינון מגל על הדיווחים הסותרים על מכירת מטוסי F35 לאיחוד האמירויות, כחלק מההסכם עם ישראל, ואמר כי "ישראל נהנית היום מביטחון עצום כתוצאה מזה שהערבים ניסו בכל המלחמות - ונכשלו". הוא הסביר ב-103FM: "הם הגיעו למסקנה שכדאי לשתף איתנו בעיה מול הבעיות האחרות שלהם, כמו איראן וטרור פנימי, וגם להנות מהטכנולוגיות שלנו בכל התחומים, לא רק בביטחון".

מטוס החמקן F35 בדרך לישראל

"יש גם את הדימוי של העוצמה שלפעמים יותר חשוב - ברגע שאתה מספק יכולות על למדינות ושובר את המחסום, היום אבו דאבי מחר מצרים, מדינות שעובדות איתנו - יכול להיות מהפך", הוסיף הבכיר לשעבר, "לדוגמה, טורקיה הייתה מדינת אחות והיום אויבת נוראה. איראן הייתה מדינת אחות ממש והיום היא איום קיומי".

גלעד הדגיש כי "אסור לתת יכולות על לאף אחד באזור, ארה"ב התחייבה לזה למרות שיש להם פיצוי כספי לתת, משרד ההגנה האמריקאי אמר בהצהרה פומבית עוד בימי בממשל הקודם כי לאף אחד לא יהיו מטוסי F35". לדבריו, זה לא מטוס. "ההגדרה מוטעית, זו מערכת משוכללת עתירת טכנולוגיות, בעלת יכולת של ניהול מערכה כללית", הדגיש, "שביעות הרצון היום בחיל האוויר שאתה שומע היא מדהימה".

מגל: "אני לא מבין מה זה אומר".
גלעד: "אסביר בעברית פשוטה, אם מחר אתה מתמודד עם יכולות חיל האוויר, ועוד יכולות שאין זמן אולי לפרט, אתה שוחק את היתרון. עד עכשיו תמיד הקפידו לשמור על העליונות – מי זה הם? האמריקאים".
כספית: "אבל האמרתים".
גלעד: "זה רק מדינה אחת. אם הם מקבלים, למה שמדינה אחרת לא תקבל? למה שירדן לא תקבל?".
מגל: "כמו סעודיה, שלום איתם בתמורה ל-F35, היית מסכים?".
גלעד: "ככה לא עומדים, אני הייתי מחליט על שלום בלי F35".

נתניהו אמר שהתנגד.
"אמר שיתנגד, לא אמר שימנע, ראש הממשלה שלנו בקיא מאוד, אני יכול להעיד על זה, בכל רזי מאזני הכוחות במזרח התיכון והוא יודע שהוא יכול למנוע. הוא לא אמר אני אמנע, הוא אמר מתנגד, זה שני דברים שונים".

אין סעיף בהסכם והם צודקים, אבל כזה דבר נסגר בשקט?
"ברור, מה זה נקרא התנגד? הוא יקרא לשגריר ויגיד מתנגד, אבל יבינו בארה"ב שאין התנגדות, ומי יבין? הנשיא טראמפ. מה שחשוב הוא מה הוא מבין. אין לדבריו משמעות הצהרתית, אני לא מתפעל מהצהרות בכלל, הוא לא אמר אני אמנע את זה, הוא מסוגל למנוע את זה. אם הוא היה אומר עד עכשיו ארה"ב התחייבה שלא תמכור אני דורש שזה ישמר".

בהמשך השיחה גלעד נשאל האם הוא שמח על עצם חתימת הסכם השלום עם איחוד האמירויות. "וודאי, אני קודם כל מאוד מרוצה מהמהלך ההיסטורי והדרמטי של שלום עם אבו דאבי. אלה שבע נסיכויות מאוד איכותיות ומדינה מאוד חשובה שיש לנו איתה קשרים ארוכי שנים", הסביר, "זה הסכם בעל חשיבות רבה, אבל אם המחיר שלו הוא שאנחנו מסכימים לפגוע בביטחון של עצמנו - זה לא קביל ואני לא חושב שזה קשור אחד לשני. ארה"ב היא השושבינה של השלום הזה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו על הסכם השלום עם איחוד האמירויות. (צילום: איתי בית און/לעמ)

משמעות לאיראן?
"המשמעות היא – ארה"ב כשלה כישלון חרוץ במועצת הביטחון שהיא ממשלת העולם, ב-18 באוקטובר אין מגבלות למכור נשק מתקדם. איראן סובלת מחולשה צבאית כי אין להם חיל אוויר, אני בעיניי רוחי רואה שאם ארה"ב מספקת למפרציות נשק מתקדם, גם רוסיה וסין יעשו את זה לאיראן, יהיה פה מרוץ חימוש, לא צריך להיות מומחה מיוחד".