הולכים לבחירות? בהמשך לחילופי הדברים הקשים בין סיעות הקואליציה הליכוד וכחול לבן, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ כינס הלילה (רביעי) ישיבת סיעה, בה התייחס לחוסר היציבות הפוליטית וקריאותיו של נתניהו: "לא השתנה דבר מלפני שלושה חודשים כשהקמנו ממשלת אחדות להתמודדות עם אתגרי המדינה מהקורונה הבריאותית, הכלכלית והחברתית שאנחנו מתמודדים עימה בימים אלה.
דבר לא מצריך בחירות. בניגוד לאחרים, אנחנו לא משחקים פוקר על חשבון אזרחי ישראל". 

"כשהלכנו עם הליכוד להסכם הזה, הלכנו למרות מטח האזהרות שקיבלנו", הוסיף גנץ. "הלכנו להסכם כי בתקופה קריטית, ובתוך שסע נורא, יש לנו מחויבות לאומית לעם, למדינה, לחברה, והוא זה שיבטיח את יציבותה של ישראל ואת פרנסתם של אזרחי המדינה. בימים האחרונים קיימנו מגעים עם הליכוד מתוך מוכנות אמיתית למנוע בחירות ולמצוא את הפתרון שישרת את מדינת ישראל. אני לא באתי לפתור בעיות אישיות של אף אחד- הנכונות שלנו לפשרות תהיה רק על בסיס קיום ההסכם שנחתם והצרכים של מדינת ישראל. בימים הקרובים נמשיך לשמוע ספינים מכל הצדדים – אנחנו נמשיך לנווט ביושר ועל פי העקרונות שלנו".

גנץ בישיבת הסיעה (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
גנץ בישיבת הסיעה (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

כזכור, במפלגת הליכוד אמרו מוקדם יותר הערב כי "גבי אשכנזי התחיל את קמפיין הפריימריז לראשות כחול לבן ודוחף בכל הכוח לבחירות. כנראה שיותר מאשר להפיל את נתניהו, הוא רוצה להפיל את גנץ. כחול לבן צריכים להפסיק לעשות פוליטיקה ולתקוע את התקציב כדי לפתוח את שנת הלימודים בזמן - ולאפשר את המשך כהונת הממשלה שתדאג לאזרחי ישראל".

על פי דיווח שפורסם הערב בכאן 11, שר החוץ, גבי אשכנזי, אמר מצידו בשיחות סגורות כי "נתניהו לא רוצה לפנות את בלפור בשום צורה - הוא יעשה הכל כדי להימנע מכך. אנחנו לא צריכים למצמץ ולהתקפל. אם הוא נחוש ללכת לבחירות, נראה אותו עושה את זה".

בכחול לבן הדפו את הטענות וטענו כי "נתניהו רוצה בחירות משיקולים אישיים. כל השאר רעש וצלצולים. בליכוד שכחו שיש מיליון מובטלים. 
מוטב שנתניהו יוציא את השרים מהאולפנים ויחזיר אותם לטפל בקורונה". 

מוקדם יותר פרסם בכיר בליכוד הודעה חריפה במיוחד נגד כחול לבן, בה הוא מאשים אותם בטרפוד כלל מהלכי הממשלה וכן בחוסר התפשרות בנוגע לסוגיית התקציב. בפתח דבריו רמז לפיזור הכנסת ואמר כי "ייתכן שזהו יום רביעי האחרון של הכנסת ה-23, לא התקיימו מגעים עם כחול לבן משלשום. בחירות זה דבר נורא - אבל המצב הנוכחי נורא יותר". בתגובה, שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, אמר במהלך דיון שערך עם ראשי הרשויות בדרום, כי "נתניהו רוצה בחירות". בעקבות הדברים נמסר כי מפלגת כחול לבן תקיים הלילה ישיבת סיעה.

גנץ בפגישה עם ראשי הרשויות בדרום (צילום: טל עוז / משרד הביטחון)

הגורם בליכוד אמר כי "זה עשוי להיות יום רביעי האחרון של הכנסת הזו. אשכנזי וגנץ רמסו ברגל גסה את ההסכם הקואליציוני בנושא הריבונות ומערכת המשפט. לא היה ספק שיהיה קשה, אבל לא תיארנו לעצמנו שכך זה יהיה. זה בלתי נסבל ואי אשר לעבוד כך - צריך ממשלה מפקדת. בסופו של יום זו החלטה של ראש הממשלה - אבל מבחינתי אם לא מייצבים את הממשלה ופותרים את כל הבעיות - אי אפשר להמשיך כך". 

גנץ בדיון עם ראשי הרשויות בדרום (צילום: עודד קרני, לע''מ)
גנץ בדיון עם ראשי הרשויות בדרום (צילום: עודד קרני, לע''מ)

עוד הוסיף כי "כחול לבן מכשילים כל הצעה של ראש הממשלה ושר הבריאות בעניין הקורונה. הם מנסים לשים רגליים ומנסים להתחמק מהחלטות קשות. שרים בממשלה מצביעים באופן שיטתי נגד עמדת הממשלה, גבי אשכנזי עושה הכל כדי לטרפד את הריבונות, שר המשפטים כראש ועדת שרים לחקיקה מצביע נגד הממשלה. כשראש הממשלה נואם במליאה כחול לבן מחרימים את הדיון. לא הייתה ממשלה כזאת בתולדות המדינה". 

בנוגע לאי ההסכמה סביב התקציב, אמר: "הועלו על ידינו הרבה רעיונות כדי לפתור את סוגיית התקציב. עד עכשיו כחול לבן לא הסכימו לאף אחד מהם.  עשינו פשרות דרמטיות למען הממשלה הזאת. צריך להגיע להסכם שמאפשר פתרון מיידי לבעיות במשק ולפתור את כל הבעיות ביציבות כדי שנוכל לעבוד ביחד ולא להיתקע כל שבוע בחוסר תפקוד וכלום לא קורה". 

נתניהו וגנץ בהצהרה מיוחדת לתקשורת (צילום: אלי דסה)
נתניהו וגנץ בהצהרה מיוחדת לתקשורת (צילום: אלי דסה)

כזכור, מוקדם יותר נשמעו חילופי האשמות ברקע המשבר הקואליציוני, כשמפלגת הליכוד תקפה היום את שותפתה לקואליציה כחול לבן, לאחר שהאחרונה סירבה לקבל את הסתייגויותיו של יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת מיקי זוהר, בפתח הדיון על דחיית אישור תקציב המדינה בוועדת הכספים, והאשימה אותה כי היא "נלחמת בממשלה ועוצרת כסף לפתיחת שנת הלימודים". כחול לבן לא נותרה חייבת והשיבה בתגובה כי "מי שטובת ישראל לנגד עיניו יפעל להעברת תקציב אחראי ולא ישפוך כסף פוליטי כדי להתחזק לקראת הבחירות".