נמל התעופה בן גוריון, שמאז פרוץ משבר הקורונה, נראה שומם, מתחיל להתעורר. מאות נוסעים הגיעו כבר בשעת בוקר מוקדמת לטרמינל 3, כדי לעלות על טיסות ליעדים, שאינם מצריכים בידוד עם שובם לארץ. ברשות שדות התעופה נערכו ליישום המתווה החדש וחברת ישראייר, שמפרוץ משבר הקורונה הטיסה כ-100 אלף ישראלים טיסות חילוץ וביצעה עשרות טיסות מטען גם ליעדים רחוקים, פתחה את העידן של החברות הישראליות המטיסות ישראלים לנופש וטיולים מעבר לים. 

טיסת הבכורה היתה לעיר דוברובניק בקרואטיה ובמהלך היום יצאו טיסות ליעדים נוספים. הרכבת האווירית של יציאת ישראלים לבולגריה, קרואטיה ויוון צפוייה להימשך גם בתקופה הקרובה. אבל ההתחלה היתה מלווה גם בתקלות על רקע אי מילוי ההנחיות לביצוע בדיקות הקורונה במועדים שנקבעו על ידי המדינות אליהן טסים.

144 נוסעים, בהם 26 ילדים, שהגיעו עם משפחותיהם, עלו על הטיסה לדוברובניק. הטיסה במטוס הכולל 180 מושבים היתה כמעט מלאה. שני נוסעים נוספים לא יכלו לעלות על המטוס, לאחר שלא היו בידיהם האישורים הנדרשים.

מחירי הטיסה הזולים יחסית – 199 דולר, העלו את האטרקטיביות של נופש בחו"ל. היו נוסעים שהיו מוכנים לשלם 952 שקל עבור בדיקת קורונה פרטית, על מנת לעמוד ביעד של קבלת התשובה מהבדיקה שהיתה חייבת להיעשות 48 שעות לפני הטיסה.  אחת הנוסעות סיפרה שאף שילמה במכון פרטי 1,900 שקל, על מנת לקבל את התשובה המיוחלת שהיא אינה נשאית קורונה עד הטיסה. היו גם נוסעים שפנו לקופות החולים וללא תשלום נוסף, הספיקו לקבל תשובות לבדיקות. "צריך לעשות סקר שוק. אני שילמתי עבור בדיקה מהירה 450 שקל", סיפר אחד מהנוסעים.

נוסע שהגיע לטרמינל 3 בשעת בוקר מוקדמת וציפה לקבל את התשובה לבדיקה, כמעט שב על עקבותיו, אבל כשעה לפני ההמראה הוא קיבל את התשובה הגואלת ובישראייר מיהרו לעלות אותו למטוס. היו גם נוסעים שביצעו את בדיקת הקורונה שלושה ימים לפני הטיסה ולא 48 שעות, כפי שדרשו בקרואטיה. 

סמנכ"ל השיווק של ישראייר, גיל סתיו, ציין שלאחר דין ודברים עם הקרואטים, כל אחד מאותם נוסעים נדרש לשלם בנמל התעופה בדוברובניק 150 יורו כדי לעבור בדיקת קורונה. "חייבים להקפיד את ההנחיות", הוא התריע.

למרות התקלות, הבירוקראטיה והתשלומים הגבוהים עבור בדיקות הקורונה, רבים מהנוסעים נראו נרגשים וגם העובדים הוותיקים בנתב"ג ובישראייר שכבר חשבו שראו הכל עד משבר הקורונה, הודו שזה יום מיוחד עבורם."יש אור בקצה המנהרה. אני מאושרת. הלוואי שכל העובדים יחזרו לעבודה", אמרה לבנה שלום, שניתבה את הממתינים בתור לדלפקי הצ'ק אין של ישראייר.

מנהל שירותי הקרקע של הטיסה, דודי מרדכי, הוסיף: "היתה היענות יפה וזו רק ההתחלה. אנשים עוד צריכים להתרגל להנחיות החדשות. רואים רעב גדול לצאת לנופש בחו"ל".

לאחר שעברו את תהליך הצ'ק אין, התחנה הבאה בדרך לחופש מעבר לים, היתה באולם הנוסעים. מרבית החנויות היו סגורות, למעט שתי שלוחות קטנות של הדיוטי פרי, שפעלו בשתי הזרועות מהן יצאו הטיסות ושני דוכנים גדולים למכירת קפה או כריך ומאפה בטייק-וואיי.
כאשר המטוס המריא, ההתרגשות מנתב"ג בקרב רבים היתה בשמיים וחלקם הגיבו בקריאות שמחה ומחיאות כפיים. מנהל הטיסה, זיו קרסל, אמר בכריזה: "שהחיינו והיגיענו לזמן הזה".

הדיוטי פרי (צילום: משה כהן)
הדיוטי פרי (צילום: משה כהן)

קרסל, העובד בישראייר כ-20 שנים, הודה: "התחושה קצת שונה. לא טיסות חילוץ, שבשלב הראשון הנוסעים וגם אנחנו היינו לחוצים. זו טיסה ראשונה עם נוסעים שאנחנו לא הולכים לחלץ ורואים את האושר. למרות הקשיים הבירוקראטיים של ההתחלה, הטיסה התמלאה די מהר. אני מאמין שאנשים יתרגלו להנחיות ושמתחיל עידן חדש".

 הדייל הוותיק, מוני שפיר, שהוא גם חובב צילום, הנציח רגעים מהטיסה לה הוא ציפה חודשים ארוכים. "זו תחושה מיוחדת, שחיכינו לה", הוא הסביר. הקברניט רועי סוברן והקצין הראשי גיל ריינס, שבחודשים האחרונים ביצעו גם טיסות מטען ליעדים ארוכים, סיפרו לאחר הנחיתה בדוברובניק: "ההרגשה טובה שחוזרים להטיס נוסעים לנופש. אנחנו רואים שגם התעופה באירופה מתעוררת ויש יותר טיסות".

ויקטוריה ויורי מתל אביב, סיפרו שהיו אמורים לטוס לחופשה באוסטריה בפסח, אבל הטיסות בוטלו בשל הסגר. "חיכינו כבר לצאת מהארץ. אני מרגישה שיצאתי מבית סוהר", היא העירה בחיוך.

מאיר וריקי, שהגיעו עם משפחתם מגן נר בגלבוע, סיפרו: "היינו קצת במתח עד שהגיעה התשובה של הבדיקה. היה חשוב לנו לצאת ולהתאוורר".

בני וחנה מבאר שבע, שהיו אמורים לטוס ביוני לטיול ארוך בארה"ב, אמרו: "ביטלו את הטיול לארה"ב וסוף-סוף אנחנו יוצאים מהארץ".

מנשה וסיגל ממושב בני דרור, שיצאו עם ילדיהם, ציינו שהיה חשוב עבורם לצאת ליעד חדש. "שמענו שזו עיר יפה וזו תהיה חוויה משפחתית של נופש וטיולים".

אורי מתל אביב היה במתח עד הערב שלפני הטיסה, כאשר הגיעה התשובה לבדיקה: "חיכינו במתח. כששמענו שאפשר לצאת לחו"ל ללא צורך בבידוד כשחוזרים לארץ, נרשמנו. היה חשק להרגיש את החופש, למרות הבירוקראטיה".

היו משפחות שיצאו לטיול משותף. "יצאנו שני זוגות עם שישה ילדים. צריך לנצל את חופשת הקיץ", סיפרה עדי מכפר סבא.

אופיר ומאור מגבע כרמל הגיעו עם הילדים וההורים: "חיפשנו יעד למשפחות ןבהיצע הקיים מצאנו את מה שחיפשנו", הם סיפרו.

בתשובה לשאלה, האם הם לא חוששים לצאת מהארץ, על רקע המגיפה העולמית, הם השיבו בנחרצות: "בישראל יותר צפוף וגם הרבה יותר יקר. חיפשנו לשנות אווירה".