ראיון בלעדי: "ברור שהוויכוח על תקציב המדינה לא היה ויכוח כלכלי נטו. בעיתוי הנוכחי חשוב יותר לאשר תקציב דו־שנתי, שהוא בפועל תקציב לפחות משנה וחצי. אין טעם לאשר כעת תקציב ל־2020, כי השנה כבר נגמרת". כך אמר ל"מעריב" אורי יוגב, לשעבר הממונה על התקציבים באוצר ומנהל רשות החברות הממשלתיות.

לדבריו, "הטיפול הממשלתי בצד הכלכלי של משבר הקורונה היה כושל. אני מאוד מנוסה במשברים כלכליים, אבל בעבר הם טופלו בצורה שונה. המבחן האמיתי יהיה בעוד חצי שנה. בהנחה שנושא הבריאות ייפתר, יעשו אז רפורמות ויעלו את המסים. לא תהיה ברירה, כי אז ייזכרו שכסף לא צומח על העצים. כרגע אנחנו בשיאו של המשבר, כך שקשה לתת כעת פתרונות מוחלטים".

משרד האוצר, ארכיון (צילום: מרק ישראל סלם)
משרד האוצר, ארכיון (צילום: מרק ישראל סלם)

מאז פרישתו מהשירות הציבורי עוסק יוגב בניהול מיזם התחבורה "פיוצ'ר מוביליטי", חברה לתועלת הציבור שתכליתה לטפל בבעיית עומסי התנועה באמצעות מיזמי תחבורה מתקדמים ובטיפול בהיבטי הרגולציה. יוגב מנסה להוציא אל הפועל מהלכי מדיניות נכונים כדי להתנייע ללא פקקים בתחבורה ציבורית או באמצעות קאר פול.

"תוכנית החילוץ מהפקקים נמצאת אצל השרים, ובפקידות במשרד התחבורה, באוצר ובשלטון המקומי", אומר יוגב. "פעם בחצי שנה אנחנו מקיימים כנס, והכנס הבא ייערך תחת הכותרת 'חולץ פקקים' ויתקיים באפליקציית זום".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ''ץ (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ''ץ (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)

על השפעות הקורונה הוא מוסיף: "בטווח הקצר מאוד, הקורונה אכן גרמה לאנשים לעבור למכוניות פרטיות ופחות להשתמש בתחבורה ציבורית, אבל כבר מצאו לזה פתרונות של אי־צפיפות באוטובוסים, ואני מעריך שבעוד מספר חודשים יחזרו לאוטובוסים בגדול. מצד שני, יש הרבה עובדים מהבית והעומס בכבישים יורד, אבל הציבור עדיין חייב לעזוב את המכוניות ולעבור לתחבורה ציבורית. היום יש כבר מודעות לכל העניינים האלה וכבר לא משקיעים בכבישים אלא בנת"צים".

בתוך כך, נודע כי היום תתקיים ישיבה נוספת בהשתתפות שר האוצר ישראל כ"ץ, נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון ויו"ר המועצה הכלכלית אבי שמחון. בישיבה ידונו בדרכים נוספים לחילוץ המשק מהמשבר. שמחון מציע בין השאר לבחון מתן אשראי לפירמות עסקיות עם 10% ערבות מדינה. כמו כן, נבחנת ההצעה להגדיל את מס ההכנסה השלילי כתמריץ לחזרתם לעבודה של עובדים שהוצאו לחל"ת.

הראיון המלא עם יוגב יפורסם מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"