שרי המשפטים והרווחה הודיעו היום (חמישי) כי חוק המצלמות, המחייב התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות היום, ייכנס לתוקף החל מה-1 בספטמבר השנה. ההחלטה מתקבלת לאחר שהיה סימן שאלה גדול לגבי יישום החוק החל משנת הלימודים הקרובה. 

פרשת ההתעללות ברמלה: סרטונים ממצלמות אבטחה

כאמור, כחלק מהחוק, שנחקק בסוף 2018, נקבעה חובה על מפעיל מעון, שבו שוהים שבעה פעוטות ומעלה, להתקין מצלמות במעון. עוד נכתב בחוק: "על המצלמות לתעד את כל הנעשה במעון, בכל השעות בהן שוהים בו פעוטות" ומפורטות דרישות נוספות בדבר סוג הצילום, מיקום המצלמות, שמירת הצילומים ועוד. על מפעיל המעון להציב שלטים במעון וליידע את העובדים וההורים בדבר קיומן של המצלמות.
בחוק מפורטת רשימת מעונות הפטורים מחובת התקנת מצלמות, כמו מעון המשמש גם כמקום מגורים, מעון ש-70% מההורים התנגדו להפעלת מצלמות במעון ועוד".

אישור החוק העלה את השאלה - למי מותר כחלק משאלות של פרטיות לצפות בצילומים. משטרת ישראל, רשויות התביעה וגורמי הפיקוח - רשאים להשתמש בצילומים. בנוסף, משטרת ישראל רשאית לאפשר להורה של פעוט, לצפות בצילומים, ככל שאין בכך להביא לידי שיבוש הליכי חקירה ומשפט.על כל יתר הגורמים, חל איסור לצפות, להעתיק, להעביר לאחר, או לעשות שימוש בצילומים או במידע שהתגלה מהם, אלא רק בצו בית משפט.

ההתעללות בגן הילדים בחולון - תיעוד ממצלמות האבטחה (צילום: מצלמת אבטחה)

בתוך כך, מאות הורים ופעילים מרחבי הארץ יפגינו הערב מול ביתו של שר המשפטים אבי ניסנקורן בהוד השרון. מאחורי ההפגנה עומדים ההורים מהגן בראש העין והגן ברמלה שילדיהם עברו התעללות, וכן הפעילים ממטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך, בהם גם מיקי מוכתר, כוכבת הילדים המזוהה עם המאבק.

המפגינים דורשים משר המשפטים להחמיר את הענישה נגד מתעללים בחסרי ישע, ולהביא את משרדו לתמוך בהצעת החוק של ח"כ אופיר כץ (הליכוד), "חוק כרמל מעודה", שפעם אחר פעם נבלמת בוועדת השרים לחקיקה בשל הסתייגויות משרד המשפטים.

כרמל מעודה (צילום: אבשלום ששוני)
כרמל מעודה (צילום: אבשלום ששוני)

יוסי חברה, ממובילי מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך ואבא לילדה מהגן של מעודה, אמר: "מדובר באחת ההפגנות הגדולות שיתקיימו השנה בישראל. רק בימים האחרונים נחשפו עוד שתי פרשיות, בחולון ובחיפה. זה רק ימשיך ויתעצם. אנחנו דורשים מהשר ניסנקורן לזרז את החקיקה להחמרת ענישה, ועונש מאסר בפועל לכל מי שמתעלל בחסרי ישע. כרגע משרדו תוקע את הצעת החוק ומתעקש על עבודות שירות כענישה. כבר היום זו דרך הענישה המקובלת בבתי המשפט, ועלינו זה לא מקובל".

הוא הוסיף: "לפני שנה גילינו את ההתעללות הקשה ביותר שידעה מדינת ישראל בילדים בגני הילדים, והשנה הצטרפו עוד ועוד למעגל. לכן אנחנו דורשים החמרת ענישה ולא ננוח עד שזה יקרה. המתעללות משתוללות בחוץ והילדים שלנו מופקרים". כבר מספר ימים שהרשתות החברתיות גועשות בשיתופים של הורים ברחבי הארץ, שדורשים החמרת ענישה על מתעללים בפעוטות, וכבר אתמול ידוענים ומובילי דעת קהל שיתפו באינסטגרם את דבר ההפגנה.