קבינט הקורונה התכנס היום (חמישי) לדיון בהמלצותיו של פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו להורדת התחלואה בקורונה בישראל. עם זאת, ההצבעה על התוכנית נדחתה - זאת בשל חילוקי דעות.

פרופ' גמזו אמר לאחר הישיבה: "שרי הקבינט הביעו תמיכה גורפת במתווה שהצגתי להם ובהימנעות מסגר. אני משוכנע כי מודל הרמזור לרשויות המקומיות יאושר בהתאמות שיידרשו, ובלבד שבריאות הציבור תישמר ושלא יוטלו הגבלות שאינן מותאמות לתחלואה המקומית".

נתניהו מסמן מטרה בדרך לחיסון לקורונה. צילום: לע"מ

גמזו הציג לשרים שני מתווים להמשך תפקוד המדינה ולהתמודדות עם הקורונה בהורדת התחלואה, על מנת לשוב לשגרת חיים נורמלית - מתווה "שגרת המאמץ מבלימה לשליטה" ומתווה "הריסון המהודק". שרי הקבינט הביעו תמיכה במתווה שהציג גמזו ובהימנעות מסגר. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הישיבה: "קיימתי הבוקר דיון עם הצמרת הכלכלית בו הוצגה תוכנית חשובה לעידוד התעסוקה ולהכשרות מקצועיות - נביא אותה בפני הקבינט בהתאם לצורך. אני רוצה לברך גם את שרי האוצר והחינוך, את ישראל כ"ץ ויואב גלנט שפתרו היום את בעיית הצהרונים, את תוכנית היל''ה, את פרויקט "קרב" וגם את השירות הלאומי. נותר החינוך הדתי הלאומי, אני בטוח שימצאו גם לזה פתרון".

"אנחנו נמשיך לפעול באחריות למען אזרחי ישראל, וחשוב שנעשה הכל כדי למנוע בחירות נוספות - להעביר תקציב שהמדינה זקוקה לו, ולהמשיך הלאה בהתאם לצרכים של הקורונה", הוסיף נתניהו. "אנחנו נשמע היום סקירה מפרופ׳ גמזו ונשמע את ההמלצות השונות שלו. יש מאמץ גדול להימנע מסגר כדי להמשיך את כיוון השיקום של הכלכלה, ואני חושב שהדבר הזה יהיה קשור, בוודאי, למצב התחלואה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אלי דסה)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אלי דסה)

בראשית דבריו הדגיש גמזו את חומרת המצב, כאשר מדי יום מאותרים כ-1500 נדבקים בממוצע, כלומר כ-40 חולים קשים חדשים וכ-10-15 נפטרים. מדובר בכ- 400 נפטרים בחודש. זו המשוואה גם במצב הנוכחי של שמירה על הקשישים.

פרופ' גמזו ציין, כי רוב הציבור משתף פעולה ורוצה לחזור לשגרה, מיעוט מכעיס שחוצה מגזרים- מתעלם, מזלזל, ודוחף קדימה את מעגל ההדבקה. למרות זאת, המליץ גמזו להמשיך את המתווה הנוכחי ולתת הזדמנות נוספת לבניית התשתיות, אמון הציבור ושיתופו.

בנוסף, קרא פרופ' גמזו לא לטוס השנה לאומן להשתטחות על קבר הרב נחמן מברסלב, וזאת מחשש לאירוע הדבקה המוני לא רק בקרב אלפי הנוסעים, אלא גם בקרב התושבים המקומיים באוקראינה. הוא ציין כי הוא מקווה שמנהיגי שתי המדינות יפעלו לעצירה מוחלטת של המשלחות לאומן השנה, מתוך גילוי אחריות לבריאות הציבור. "על הממשלה להנחות את רשות שדות התעופה למנוע טיסות ישירות לאוקראינה, מסיבות בריאותיות", אמר.

פרופ' רוני גמזו (צילום: צילום מסך רשת 13)
פרופ' רוני גמזו (צילום: צילום מסך רשת 13)

המתווה הראשון שהציג גמזו הוא המשך "שגרת המאמץ מבלימה לשליטה", למרות שהירידה ברמת התחלואה נעצרה. המתווה כולל המשך בניית תשתיות – ובכלל זה המערך הצבאי לחקירות אפידמיולוגיות, כניסה מסיבית של פיקוד העורף לניהול האירוע והפעלה מלאה של תוכנית "הרמזור" ברשויות המקומיות. 
 
במתווה הזה בתי הספר צפויים להיפתח בראשון בספטמבר בכיתות א'-י"ב, על פי מתווה שאושר עד כה, לפיו בכיתות הגבוהות הלימודים יהיו בקפסולות יומיים בשבוע, והשאר בזום. גם כאן המטרה היא להחזיר את הפעילות במשק לשגרה. עם זאת במתווה זה ההמלצה היא לא לאפשר את פתיחת הלימודים בערים שבהן התחלואה גבוהה. רשימת הערים תסוכם עם שר החינוך.

שינוי במתווה הזה יבוצע אך ורק משיקולים רפואיים, וכאשר:
1. בתי החולים ירימו דגל אדום ויצביעו על אי ספיקה
2. עלייה בהיקף התחלואה

כעשרה ימים לאחר פתיחת שנת הלימודים תתבצע בחינה מחודשת של המצב ואם יחול שינוי לרעה בממדי התחלואה, או אפילו עמידה במקום, אזי יקבע דיון להיערכות לקראת חגי תשרי במתווה הגבלות שיוחלט בהמשך.

המתווה השני כאמור, "הריסון המהודק", אותו ביקש להכין ראש הממשלה ליום פקודה, יופעל ע"פ שיקול דעת הממשלה וכאשר המערכת הרפואית תרים דגל אדום.

המתווה כולל הגבלת תנועה של 500 מטר בערים האדומות, סגירה של המסחר, בתי קפה, קניונים, פעילות פנאי ועוד. העבודה במגזר הציבורי – במתכונת חירום, ואילו העבודה במגזר הפרטי – בהיקף של 30%.

תוכנית רמזור
בנוסף לשני המתווים הללו, הומלץ כי תוכנית רמזור תופעל החל מהראשון בספטמבר, במסגרתה ההגבלה לרוב איננה ע"פ סוג ואופי העסק, אלא ע"פ מגבלת התקהלות במבנה סגור, או חלל פתוח ולפי אופי התחלואה בעיר. תוכנית זו תובא לאישור הכנסת לאחר גיבוש התקנות.

פיקוד העורף ואכיפת הקורונה (צילום: דובר צה''ל)
פיקוד העורף ואכיפת הקורונה (צילום: דובר צה''ל)

בתוך כך, מנתוני משרד הבריאות עולה כי ביממה האחרונה אובחנו 1,637 חולים חדשים ובוצעו 27,522 בדיקות לגילוי הנגיף. מספר המאומתים הכללי מתקרב ל99 אלף חולים, כאשר מספר הפעילים עומד על 23,913 חולים. 403 מהם במצב קשה, ו-110 נזקקים להנשמה. כמו כן, מספר הנפטרים עומד על 789 מפרוץ המגפה.

בנוסף, פורסמו גם מספרי החולים בערים השונות ברחבי הארץ, כאשר מספר החולים הגבוה ביותר נמצא בירושלים, עם 16,410 שאובחנו עד כה, מתוכם 3,667 פעילים. ואחריה בני ברק עם 9,236 מאומתים עד כה, בהם 1,235 פעילים. השלישית ברשימה היא מודיעין עילית עם 1,038 פעילים ואחריה רהט עם 259 וכפר קאסם עם 208.