האקלים העסקי באיחוד האמירויות מעודד השקעות זרות ומבוסס על פתיחות כלכלית, ליברליות ותחרותיות, מה שפותח אפשרויות רבות לחברות ישראליות הרוצות לפעול במדינה.

כך שמתווה הנורמליזציה עם איחוד האמירויות הוא בשורה חשובה לא רק במישור המדיני אלא גם במישור הכלכלי. הפוטנציאל העסקי והמסחרי של היחסים עם איחוד האמירויות הוא רב ביותר, במיוחד בתחומי ההייטק. מדובר במדינה שהתל"ג לנפש שלה הוא 72 אלף דולר, שמייבאת מדי שנה סחורות ושירותים בהיקף של 264 מיליארד דולר ומדורגת במקום ה־11 בעולם במידת קלות העסקים בה.

באיחוד האמירויות מושם בשנים האחרונות דגש רב על פיתוח טכנולוגי בתחומי הייטק שונים (פינטק, קלינטק, ביומד, מכשור רפואי, ערים חכמות, אוטומוטיב ותחבורה חכמה, סייבר, בלוקצ'יין) לאור הרצון של הממשלה לגוון את מקורות ההכנסה במדינה שנשענת כיום בעיקר על משאבים טבעיים. הדבר מקנה לחברות טכנולוגיה ישראליות נקודת פתיחה מצוינת בבואן לפעול במדינת המפרץ, בשל היתרון היחסי של ישראל בתחום הטכנולוגי.

רק לפני ימים אחדים פרסמה סוכנות הידיעות הממלכתית באיחוד האמירויות, כי APEX, חברת ההשקעות הממשלתית של אבו דאבי, חתמה על הסכם סחר אסטרטגי עם חברת הביוטכנולוגיה הישראלית TERA. שתי החברות יעבדו יחד בנושא חקר הקורונה, שבמסגרתו יפותח גם מכשיר לגילוי קורונה, וסביר להניח שזו רק ההתחלה.

מדינות המפרץ, ובמיוחד איחוד האמירויות, הן כלכלות מפותחות, וככאלה הן תוכלנה לאמץ את הטכנולוגיות הישראליות המתקדמות ביותר בקלות יחסית ולהטמיע אותן באופן מיידי.

מאחר שהקניין הרוחני הוא טריטוריאלי, יש להגן עליו בנפרד בכל מדינה. אני ממליצה לחברות השואפות לקיים יחסי מסחר או עסקים עם איחוד האמירויות לאור ההסכם, לא לשכוח עובדה חשובה זו ולהביא בחשבון מדינה זו באסטרטגיית הקניין הרוחני שלהן.

מאז 2011 נרשמה באיחוד האמירויות עלייה עקבית ומרשימה בהיקף הגשות הפטנט וסימני המסחר. המדינה מדורגת במקום ה־36 במדד החדשנות הגלובלי, מתוך 129 מדינות. ישראל, לשם השוואה, נמצאת בעשירייה הפותחת.

איחוד האמירויות חברה בארגון הקניין הרוחני העולמי (WIPO) משנת 1974, ומאז הצטרפה לשורה של אמנות בינלאומיות חשובות שקובעות את משטר הקניין הרוחני בעולם, כמו אמנת פריז, אמנת ה־PCT (המאפשרת לבקש במקביל רישום פטנט על המצאה בכל המדינות החברות באמנה באמצעות הגשת בקשה אחת) אמנת האג (עיצובים) ופרוטוקול מדריד (סימני מסחר).

החברות של איחוד האמירויות באמנות הבינלאומיות החשובות של הקניין הרוחני מבטיחה הגנה לטכנולוגיות ישראליות ומאפשרת לחברות ישראליות לפעול במדינה ולקיים קשרים עסקיים עם גורמים מקומיים ללא חשש, תוך ביטחון שהקניין הרוחני הטכנולוגי שלהן לא ייפגע.

לאור העובדה שההסכם שנחתם עם איחוד האמירויות צפוי להביא עמו גידול ביחסים העסקיים והמסחריים שבין המדינות, אני ממליצה לחברות ישראליות המגישות בקשת PCT להכליל את איחוד האמירויות ברשימת המדינות שבהן מבוקשת הגנה פטנטית וכך לשמור על זכויותיהן למשך 30 חודשים ללא עלות גבוהה - עד להגעה לשלב הלאומי.

חברה ישראלית אשר רואה פוטנציאל עסקי ומסחרי בקשר עם איחוד האמירויות, תפעל בחוכמה אם תצרף את המדינה לרשימת המדינות שבהן היא רוצה לפעול.

הכותבת היא מנהלת־שותפה בקבוצת לוצאטו, חברת הוועד המנהל של אוניברסיטת בן־גוריון ויו"ר עמותת "יחדיו"

[email protected]