אם גם אתם סובלים לאחרונה מפצעים ואדמומיות, אתם לא לבד: עידן המסיכה יצר את המונח MASKNE, המתייחס להתפרצות של אקנה כתוצאה מעטיית מסיכה, בשילוב קיץ וזיעה. אזור האף והפה שאותו מכסה המסיכה הינו רגיש מאוד ומתגרה בקלות לכדי פריחה והתפרצות פצעונים. לכך נוספת העובדה שבעקבות הקורונה, רובנו נקלענו למצב של מתח וחרדה, שמתבטא גם הוא בעור הפנים.

“אם בימי קיץ רגילים עור הפנים נאלץ להתמודד עם חום ולחות, הרי שכעת המשימה קשה ומסורבלת פי כמה”, אומרת ד”ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור. “המסיכה יוצרת סביבה אטומה, לא מאווררת, לחה וחמה, ולעתים רבות גורמת לפריחות ולגירויים העלולים להוביל לגרד, לקילופים ואדמומיות בעור, ואף לנזקים כמו אקנה. בנוסף, אחת ממחלות העור הדלקתיות הכרוניות שמתפרצות בזמני לחץ וחרדה היא הסבוריאה, המאופיינת בהפרשה לא תקינה של סבום. הפרשת סבום תלויה במצבים שונים כגון לחץ נפשי, מתח, חרדה ושינויי מזג האוויר. תופעות הלוואי הבולטות הן פריחה על עור הפנים ובקרקפת, קילוף העור ואף קשקשת”.

לחות או יובש

אז כיצד ניתן למתן את תסמיני התופעה? ראשית, היגיינה חשובה תמיד, אך בימים אלו יש להקפיד עליה ביתר שאת בעקבות וירוס הקורונה. כדאי לשמור על היגיינת בסיס יומיומית ולנקות את העור ביסודיות, בוקר וערב, תוך שימוש בתכשירי ניקוי עדינים המתאימים לעור רגיש ואלרגי. שלבי הניקוי כוללים הסרת איפור, ניקוי יסודי באמצעות סבון פנים, ומי פנים להשלמת הניקוי. יש לבחור בסבון פנים עדין, לא גרגירים, אשר ינקה את העור ולא יגרום לגירוי יתר שלו. כמו כן, יש להשתמש בקרם לחות עדין, דל שומן, שיותאם לעור אדמומי ופגוע. שימוש בקרם לא נכון יכול להחמיר את המצב, ומנגד שימוש בתכשיר נכון ירגיע את האדמומיות.

“כיום ישנה נטייה בעת הטיפול באקנה לייבש את השכבה החיצונית של העור, אך הבעיה היא בשכבה הפנימית”, אומרת סיגליה גרשון לנדאו, אסתטיקאית מומחית. “החשיבות היא בריפוי הפצעים וניקוי הקומודונים מסביב. אסור לגעת בפצע מאחר שהפצע הוא קריעה של שכבת עור פנימית. ברגע שנוגעים בפצע עצמו, ניתן בתוך זמן קצר לראות השלכות על העור על ידי זיהום מקומי והדבקה באזורים אחרים. הכי חשוב הוא לשמור על היגיינה, לשטוף כל כמה זמן את הפנים במים, ואם יוצאים החוצה, לדאוג לקחת מגבונים המיועדים לניקוי הפנים. הכי חשוב לא לפוצץ את הפצעים. אם לא מטפלים נכון באקנה העור מצטלק, והרבה יותר קשה לשקם אותו”.

שנית, יש להקפיד ללחח את העור בתכשירים דלי שומן, המכילים רכיבים בעלי תכונות הרגעה. כאשר העור סובל מקילוף, אודם וקשקשת, אנחנו בדילמה במה להשתמש: מצד אחד העור מפריש עודף הפרשות והופך שומני, ומנגד ישנה קשקשת אשר גורמת ליובש. לכן המפתח הוא בהתאמה נכונה של המוצר לעור. “לחות הינה מרכיב חשוב מאוד שמספק לרקמה הפצועה את החומרים שבעזרתם יתקיימו תהליכי ריפוי באופן תקין”, אומר קובי ברוך, מומחה בקוסמטיקה טיפולית ומפתח תכשירי KB PURE. “כיום קיימים תכשירי לחות ייעודיים לעור בעייתי המכילים מרכיבים טיפוליים התורמים להרגעת העור ומעניקים לו לחות חיונית וחומרי שיקום רבים. בנוסף ללחות הטיפולית, חשוב לשלב תכשיר פעיל המכיל חומצות אלפא ובטא הידרוקסיות המחדשות את תאי העור, לצד מרכיבים פעילים המאזנים את פעילות בלוטות החלב באופן עקבי”.

כך תשמרו על עור הפנים בעידן הקורונה

הסירו מעור הפנים עודפי שומן על ידי שטיפתו במים ובסבון פנים עדין, גם בבוקר, לפני היציאה עם המסיכה, וגם בערב לאחר שמשתמשים בה כל היום.

יש להחליף מסיכות בתדירות גבוהה, במיוחד אם המסיכה כבר לחה. לאלו שמוצאים כי המסיכה הכירורגית גורמת להם לגרד ואדמומיות, מומלץ לרכוש מסיכת הגנה שקופה שלא נמצאת במגע עם הפנים.

במקום להשתמש בלחות, בסרום, בהזנה ובמייק־אפ אפשר להשתמש בקרם דמי מייק־אפ טריפל. כך ניתן להפחית ולצמצם את שכבות הסביבה הדביקה שגורמת ליותר גירוי בעור.

הקפידו על שגרת הטיפול גם לפני השינה והיעזרו בתכשירים פעילים שמסייעים בחידוש העור.

טיפול בעור על ידי תכשירים חיצוניים אינו מספיק: הקפידו גם על תזונה נכונה ומאוזנת שכוללת את כל אבות המזון, המספקים חומצות שומן חיוניות וויטמינים הנחוצים לעור.

באדיבות ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור


מוצרים מומלצים לעור הפנים

סטיק פחם לניקוי העור של Simple, 49.90 שקלים סדרת קליננס של AVENE, מחיר: 89־119 שקלים

 סדרת קליננס של AVENE (צילום: יח''צ)
סדרת קליננס של AVENE (צילום: יח''צ)

אזילקוטן, תכשיר טיפולי של KB PURE, מחיר: 288 שקלים

אזילקוטן, תכשיר טיפולי של KB PURE (צילום: ישראל כהן)
אזילקוטן, תכשיר טיפולי של KB PURE (צילום: ישראל כהן)

ג'ל מקציף נטול שומן של קליניק, מחיר: 119 שקלים

ג'ל מקציף נטול שומן של קליניק (צילום: יח''צ)
ג'ל מקציף נטול שומן של קליניק (צילום: יח''צ)

תמיסה לכיווץ נקבוביות של לה רוש־פוזה, מחיר: 89 שקלים

 תמיסה לכיווץ נקבוביות של לה רוש־פוזה (צילום: יח''צ)
תמיסה לכיווץ נקבוביות של לה רוש־פוזה (צילום: יח''צ)
סבום קלירינג מאסק של דרמלוג'יקה, מחיר: 223 שקלים

 סבום קלירינג מאסק של דרמלוג'יקה (צילום: יח''צ)
סבום קלירינג מאסק של דרמלוג'יקה (צילום: יח''צ)

קרם לחות מפחית סבום של וישי, מחיר: 99 שקלים

קרם לחות מפחית סבום של וישי (צילום: יח''צ)
קרם לחות מפחית סבום של וישי (צילום: יח''צ)


מארז מסיכות בד לניקוי עמוק של קמדיס, מחיר: 53 שקלים

 מארז מסיכות בד לניקוי עמוק של קמדיס (צילום: יח''צ)
מארז מסיכות בד לניקוי עמוק של קמדיס (צילום: יח''צ)


קרם פוליגונום של MORAZ צמחי מרפא, מחיר: 49.90 שקלים

קרם פוליגונום של MORAZ צמחי מרפא (צילום: יח''צ)
קרם פוליגונום של MORAZ צמחי מרפא (צילום: יח''צ)

מארז אקניל לטיפול בפצעונים, מחיר: 149.90 שקלים

מארז אקניל לטיפול בפצעונים (צילום: פריגו)
מארז אקניל לטיפול בפצעונים (צילום: פריגו)

משחת דרמדן לטיפול בפגעי עור, מחיר: 149 שקלים

משחת דרמדן לטיפול בפגעי עור (צילום: יח''צ)
משחת דרמדן לטיפול בפגעי עור (צילום: יח''צ)