במערכת הפוליטית ממתינים להכרעה של ראש הממשלה בנימין נתניהו אם הכנסת תפוזר מחר בחצות ואם מדינת ישראל תלך לקלפיות בפעם הרביעית בתוך שנה וחצי. חבר הכנסת צבי האוזר (דרך ארץ), שהניח הצעת פשרה בניסיון למנוע בחירות, התארח הבוקר (ראשון) בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב־103FM והסביר כי לממשלה יש אתגרים גדולים מדי, ואין באפשרותה להתפזר.

דוידוב: חבר הכנסת צבי האוזר, דרך ארץ, בוקר טוב. המשוגעים ירדו מהגג?
"כן, אנחנו בעיצומה של סערה, אני מקווה שזו הסערה לפני השקט, 40 שעות לפני פיזור הכנסת, כניסה למערכת בחירות רביעית בשנה וחצי, טירוף הדעת. אני מקווה שיבלמו לפני המצוק".

יוכפז: איפה זה עומד כרגע? ההצעה הכי מעודכנת?
"בסופו של דבר יש שני מוקדים שנמצאים בחלוקת. האחד, נושא התקציב שלדעתי מכיוון שבכל מקרה הזמן התארך, יש הסדר די ברור שהצדדים לדעתי בהינתן רצון יודעים להגיע אליו. השני, ועדת מינויים או שאלה של מינויים בכירים, בנושא הזה ההסכם הקואליציוני מדבר ברורות, מחייב הקמת ועדה, הועדה הזאת עד לרגע זה לא הוקמה".

יוכפז: כחול לבן מסרבת להקמת הועדה? לקיום הסעיף כמו שכתוב?
"לא, למיטב הבנתי לא מסרבת".

יוכפז: איפה הבעיה?
"אני קראתי אכן לרה"מ שיש לו אחריות גוברת בעניין להתכנס למה שהוסכם, תקום ועדה, תוצאת הלוואי".

יוכפז: רה"מ לא מוכן למה שכתוב שם? לא מוכן לסעיף בהסכם?
"לא, אני לא חושב. יש שאלה אחרת והיא - האם רוצים לצאת לבחירות או לא. אם לא רוצים לצאת לבחירות יש סולם לרדת, אני תיארתי את זה בצורה ציורית".

יוכפז: אני שואל לגבי הניסוחים, אתה מתנסח כמו עו"ד. הבעיה של הצדדים זה שנתניהו לא מוכן לסעיף שעוסק בוועדה למינוי בכירים?
"אני אינני מוסמך לענות מטעם נתניהו, אני רק אגיד דבר פשוט, תוקם ועדה לאלתר. הקמת הוועדה - כל נושא המיונים או המצב הקיים יישאר וימתינו עד מסקנות הוועדה לראות מיהם המינויים שצריכים להיעשות. אגב, אני אחדד, במידה ויוצאים לבחירות ממילא נכנסים לממשלת מעבר ואין מיונים כך שאף אחד לא מפסיד שום דבר. אם אין מינויים במסגרת ממשלת מעבר או אין מינויים במסגרת ממשלה שמתמקדת בקורונה לקראת החורף, ובמצב הביטחוני בדרום ובצפון – עדיפה האופציה השנייה חד משמעית. רוב מוחלט של הציבור הישראלי מעדיף את זה".

דוידוב: זו דחיה מלאכותית ובסוף זה יגיע, 100 ימים או 80 זה לא משנה, המשבר יגיע כי אנחנו רואים ששני הצדדים לא יכולים לחיות יחד. אולי עדיף בחירות?
"אני כופר בכך, אם מישהו חושב שאפשר להתמודד עם העומד בפנינו במתכון של ממשלה צרה טועה, מטעה, ומדבר שטויות. אתם יודעים למה היו אתמול עשרת אלפים מפגינים ברחובות ולא שני מיליון? כי אין ממשלה צרה. אם הייתה ממשלה צרה היינו רואים שני מיליון אזרחים ואם הייתה ממשלה צרה היא הייתה נופלת והיינו יוצאים לבחירות רביעיות, חמישיות ושישיות. אי אפשר לפתור את הדבר הזה, שלוש פעמים הלכנו לבחירות".

יוכפז: אני לא מבין מה אתה אומר, אם נתניהו היה מקים ממשלה צרה? מדובר בבחירות דומקרטיות. לא היו מקבלים את זה?
"אני חוזר ואומר, מה שעומד בפתחנו לרבות הכרעות קשות גם בכלכלה הישראלית".

יוכפז: אין ספק.
"לרבות אתגרים משמעותיים בתקציב ובביטחון, הייתה אפשרות במרץ".

יוכפז: נניח ודוחים בשלושה חודשים, מה השגנו? זה יעלה אותו דבר.
"קודם כל אני בניגוד אליך יותר אופטימי, זה לא יעלה אותו כסף. אנחנו בעד עובדות לא אמירות, בחירות נוספות חמישה מיליארד שקלים לפח".

יוכפז: לא הבנתי, הבחירות לא יעלו אותו דבר אם יתקיימו עכשיו או בעוד שלושה חודשים?
"מה שאני אומר, שהממשלה הזו אני חושב שיש שתי בעיות שאני אומר שאפשר לפתור ברמה המהותית, לא רק בדחייה. אפשר להגיע לנוסחת הסכמה איך ממנים בכירים בישראל, אפשר להגיע להבנה ולהסכמה, כי אלו לא בעיות בלתי פתירות. בוא לא נטעה את המאזינים, לא מדובר בבעיות שאינן ניתנות לגישור".

דוידוב: איך פותרים?
"אל מול מה שמתרחש כאן ויתרחש בחורף המתדפק על דלתותינו, למערכת יש סיכוי סביר ואני אעשה כל דבר שתתעשת, תפתור את הבעיות הקטנות ותתמודד עם הבעיות הגדולות".