ועדת הכספים של הכנסת מקיימת הערב (ראשון) דיון בעניין דחיית מועד התקציב, במסגרת הצעת החוק של חבר הכנסת צבי האוזר (דרך ארץ). הדיון בהצעה החל בשעות הצהריים המוקדמות ונעצר אחה"צ לטובת פגישת מו"מ בין כחול לבן והליכוד, שלא נשאה פרי. חברי הכנסת קבעו לחדש את הדיון בשעות הערב, כאשר הוא נדחה מעט בשל הצהרת נתניהו, שציין כי הוא תומך בהצעה וכעת הכדור בידיים של הליכוד.

מהומה פרצה במהלך הדיון בוועדה, בשעה שחבר הכנסת מיקי לוי ביקש להוציא מהדיון את נציגי כחול לבן - חברי הכנסת איתן גינזבורג והילה שי וזאן, משום ששהו בסוף השבוע האחרון בגיבושון עם השרה פנינה תמנו שטה, שאובחנה מוקדים יותר היום כחולת קורונה. 

שר האוצר, ישראל כ"ץ אמר במהלך הדיון: "אנחנו כאן סביב הצעת חוק פרטית, שבאה לדחות את המועד האחרון להגשת תקציב מדינה, ומאחר ויש רצון לקדם את זה, נכנסים מרכיבים נוספים, בעיקר סביב הצורך לעבות את התקציב הקיים. זה לא סוד שאני חשבתי וחושב שהיה טוב מאוד אם היו מאפשרים להביא תקציב ל-2020, הכנו תקציב וחוק הסדרים". הוא הוסיף כי היה שמח לראות את הכנסת נכנסת לדיונים מהירים. "אבל מאחר ונעשתה פשרה פוליטית ולא ניתן להביא את תקציב 2020, השאלה באיזו דרך נרחיב את האפשרות לתקצב כל מיני תחומים דחופים למשק, על סמך תקציב 2019 שנוהג גם ב-2020", אמר.

הוא הסביר: "החשב הכללי אמון על הפעלת תקציב 1 חלקי 12 בתקציב הקיים בשיתוף אג"ת, ולא מעט דברים פתרנו במאמץ משותף. החינוך המשלים לדוגמא, הם נשארו עם חשש כבד שלא יכולו לתפקד השנה, ואי אפשר להשתמש בתקציב קורונה. לכן נוצר פער עצום. הובילו החשב הכללי ואג"ת מאמץ גדול, ומצאנו עם שר החינוך פתרון להפעיל זאת. הגיע גם נושא כיתות הלימוד ודברים כאלה, עכשיו מנסים לפתור זאת, זו הדרך שמתנהל תקציב המשכי". 

ישראל כ''ץ (צילום: פלאש 90)
ישראל כ''ץ (צילום: פלאש 90)

לדבריו, ברגע שיתקבל התיקון של תוספת לפי מגבלת ההוצאה, עוד 12-12 מיליארד ₪ על ה-400, זה מאפשר תוספת לביטחון, הישיבות וגורמים אחרים, לא כמעודפים על אחרים, אלא כי זה מה שמגיע להם. "הקטע שנוגע ישירות לתפקודי כשר אוצר וליכולת לעמוד בצורך לתגבר ולפעול בתנאים האלה שאינם אופטימליים, אין תקציב לכן צריך את הדרך המוסכמת, ולהמשיך ב-1 חלקי 12, ויש את החשב שאמון על זה", הדגיש, "לאחר שתעבור ההחלטה בחוק, הוא יכול לשחרר את  הכסף, מה שלא קיים היום, וגם להפעיל שיקול דעת לגבי התוספות. כל חקיקה אחרת של קופסת תקציב, היא פשוט הפוך לגמרי מהנוהל הזה. זו פשרה שהיא לא הדבר המיטבי, הייתי מעדיף שיהיה תקציב".

לשאלת חברי הכנסת, הבהיר שר האוצר כי התקציב המוקצה יכלול את התוספת לכספי התמיכות לצרכי רווחה וצרכים נוספים שעלו במסגרת דיוני הוועדה. "החשב ינהל את זה לפי הצרכים והתקציב ועקרונות תקציב 2019. לא אומר לו תעביר לפה או לשם, אני מאפשר לו לעבוד בשיתוף כל הגומרים המקצועיים במשרד האוצר. אבל כל הפרשנות שזה כן תקציב או לא, זו כבר כניסה לתפקיד הפוליטי", הדגיש.