גם אם הזוג ביידן־האריס לא ינצח בבחירות לנשיאות, הצבתה של האריס בפסגת צמרת המפלגה הדמוקרטית היא בשורה טובה לישראל. אבל היא מותנית באופן שישראל תנצל אותה לצורך מהלכים לחידוש היחסים בין ישראל למפלגה הדמוקרטית, שהתערערו בשנים האחרונות.

גם ביידן כמועמד הדמוקרטי לנשיאות הוא נכס לישראל. ב־36 שנות כהונתו בסנאט רכש מוניטין כידיד נאמן לישראל. אבל בנסיבות הנוכחיות תועלתו המעשית תלויה בתוצאות הבחירות. האריס מצדה היא בת 55. גם אם לא תגיע הפעם לבית הלבן, היא תישאר בצמרת המפלגה, ותהפוך, כפי שמעריכים פרשנים, מועמדת דמוקרטית לנשיאות ב־2024.

נאום הקבלה של קאמלה האריס (צילום: רויטרס)

עד שהגיחה לנוף הפוליטי הארצי כשנבחרה לסנאט ב־2017, האריס הייתה ידועה כאוהדת ישראל נלהבת בעיקר בחוג העסקנים הדמוקרטים בקליפורניה ובקרב ידידים. היא נהגה להופיע באירועים יהודיים גם מחוץ למדינת קליפורניה. בכיר יהודי במיאמי ביץ’ סיפר על ההתלהבות שהאריס עוררה בגין גילויי אהדתה לישראל בקרב משתתפים באירוע יהודי מקומי. “תמיכתה בישראל זורמת בעורקיה. זה לא עניין פוליטי”, סיפר.

היחסים בין ישראל למנהיגות המפלגה הדמוקרטית השתבשו בעיקר בעקבות התנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בהשפעת שגרירו בוושינגטון רון דרמר, נתניהו התרכז במאמצים לחיזוק היחסים עם המפלגה הרפובליקנית תוך הזנחת המפלגה הדמוקרטית. התוצאה הייתה ערעור הבסיס הדו־מפלגתי המסורתי של תמיכה לישראל בגבעת הקפיטול. דיפלומט ישראלי ותיק הגדיר פעם את פעילותו של דרמר כמי ש“השתמש בנוהל חניבעל” לחיסול היחסים בין ישראל ובין המפלגה הדמוקרטית.

 הרכב ותוכן הנאומים שנישאו באופן מקוון בוועידה הווירטואלית של המפלגה הדמוקרטית הוכיחו שמעמד הפלג הפרוגרסיבי והשפעתו במפלגה הדמוקרטית חלשים ושוליים יותר מכפי שהוערך. חשוב יותר שהמועמדת האריס יצאה מהוועידה מחוזקת ופופולרית. עובדה זו מעצימה גם את חשיבותה כיעד ישראלי שרצוי לגייסו לחיזוק היחסים בין ישראל למפלגה הדמוקרטית. ישראל תמצא את האריס לא כתומכת, אלא גם מי שמשתוקקת להוביל את המאמץ לשיקום היחסים. אבל קודם כל צריכה ישראל הרשמית להוכיח באופן מוצהר את הרצון לשיקום. האריס היא עבור ישראל הזדמנות שאסור להחמיצה.