ב', אני בן 68. לפני שנתיים התחלתי לנחור במהלך היום - זה ממש מזכיר קולות של חזיר. זה קורה כשאני מול מזגן או מאוורר יותר מדי זמן. כמו כן, יש לי נזלת תמידית, שמדי פעם יורדת לכיוון הגרון וגורמת לי לשיעולים. הייתי אצל כמה רופאי אף־אוזן־גרון, אך לא נמצא משהו חריג בבדיקות. מדוע זה קורה, ומה ניתן לעשות כדי לפתור זאת?
“התשובה נמצאת בגוף השאלה שלך - יש לך נזלת צמיגה. הנזלת הזאת יוצאת בחלקה דרך האף, וחלקה האחר מטפטף לחלק האחורי של הלוע. כשהנזלת מגיעה לאזור הגרון, היא מגרה את המקום ויש רפלקס שמנסה לדחוף אותה החוצה. ייתכן שאותו רפלקס יוצר את הרעש הזה. עם זאת, ישנה אפשרות שמדובר בסוג של טיק - צריך לשים לב אם זה קורה לך יותר כשאתה במתח או עצבני. אם לא מצאו דבר בבדיקת אף־אוזן־גרון, הייתי מציע לך לנסות ליטול תרופה נגד אלרגיה כמו זילרג’י או טלפסט למשך כעשרה ימים. אם זה יעזור לך, ככל הנראה מדובר בתגובה אלרגית. אם לא תרגיש שיפור, אפשר לנסות ולקחת, בבוקר שבו אתה לא נוהג ברכב, תרופת הרגעה כמו לוריבן, ואבן או אסיוול ולבדוק אם יש שינוי”.

ב', אני בת 75. בשנת 2012 עברתי ניתוח קיצור קיבה. לפני כחצי שנה התחלתי לסבול מצרבות קשות ולהשתעל בתדירות רבה עם ליחה. לעתים אני מגיעה למצב שאני מקיאה, ואפילו צבע הפנים שלי משתנה. אני לוקחת פעמיים ביום נקסיום 40 מ”ג, וזה לא עוזר. מה אפשר לעשות? האם אני צריכה להימנע ממשקאות אלכוהוליים?
“אומנם צרבת היא לא מסוכנת, אך כמובן שזה לא דבר טוב. לאורך זמן, צרבת עלולה לגרום לנזק לרירית הוושט. מה יכול לגרום לה? ראשית, את צריכה לבדוק איזה אוכל עושה לך צרבת. הרבה פעמים אוכל מתוק או מטוגן, ירקות חמוצים, קפה ואלכוהול עושים צרבת. לפעמים, בעיקר בערב, גם לחם, שמרים ועוגות מובילים לצרבת. לגבי צריכת משקאות אלכוהוליים - זהו דבר שמשתנה מאדם לאדם. לאנשים אחרי ניתוחי קיצור קיבה, החומצה הסולפורית מגרה את הרירית וכתוצאה מכך מתחילה הצרבת. גם במקרה הזה צריך לבדוק ולראות מה עושה לך צרבת ולבחור את המשקאות בהתאם. במקביל, את צריכה ללמוד איזה אוכל לא גורם לך צרבת ולהתאים את תפריט התזונה היומי שלך. לרוב, פירה או תפוחי אדמה מבושלים לא גורמים לצרבת. גם מלפפון, ככל הנראה, לא יגרום לך לסבל. מעת לעת אני מציע לאנשים שיש להם ריפלוקס של מיצי מרה כתוצאה מניתוח שרוול, לאכול פריכיות אורז במקום לחם, מכיוון שפריכיות לא גורמות לצרבת בדרך כלל”.

בת 66. לאחרונה אני סובלת מתחושה לא נעימה בכפות הרגליים. הן נרדמות, ואני מרגישה כמעין חול בין אצבעות שתי הרגליים. אין לי כאבים, וכשאני הולכת אני לא מרגישה כלום. כמו כן, אני מרגישה פעימות של קפיצות בשריר, אשר עולות במעלה הרגל. מה אני צריכה לעשות? זו לא התחלה של טרשת נפוצה?
“מה שאת מתארת מתאים מאוד לדלקת של העצבים (נוירופתיה). לכן הצעתי אלייך היא לקבוע תור בהקדם לנוירולוג שיבדוק אותך. הוא יבחן את הרפלקסים ואת התחושה, ואחר כך תוכלי לדעת טוב יותר כיצד לטפל בצורה נכונה ולשפר את הרגשתך. לתופעה שאת מתארת, של כאבים נוירופתיים, יש פתרונות טיפוליים ותרופתיים. לדוגמה, תרופות דוגמת ליריקה או אפנוטין יכולות לסייע במיגור התופעה. כמו כן, ייתכן שאת צריכה לבדוק את זרימת הדם ולברר אם סירקולציית הדם בסדר. תוכלי לעשות זאת על ידי בדיקה של זרימת הדם ברגליים - בעורקים ובוורידים - בשם אקו דופלר. לשאלתך השנייה - אין קשר לטרשת נפוצה, שהיא בלתי אפשרית בגילך. אל תאמיני לכל דבר שכתוב בגוגל, אחרת תקדימי לכתוב צוואה”.

*שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.

רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM.