ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות חברת הכנסת מיקי חיימוביץ' התכנסה היום (שני) לדיון מיוחד עם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ועם מפקד מרחב ציון במשטרה, תנ"צ עופר שומר, כדי לדון באירועים האחרונים במהלך פיזור הפגנות המחאה בבירה ובהם האלימות המיוחסת לסנ"צ יוסי גואטה. מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד, הודיע בתחילה כי לא יתייצב לדיון, אך לאחר שספג ביקורת על כך שינה את החלטתו והופיע בוועדה. בתום הדיון הודיע מפקד מחוז ירושלים כי "סנ"צ גואטה ישוב לעבוד בהפגנות בבלפור".

לדברי ידיד, "סנ"צ גואטה הפעיל את מלוא שיקול דעתו, התיק נחקר במח"ש". הוא הוסיף כי "ככל שההרחקה שלו מסתיימת היום הוא יחזור לתפקוד מלא. הוא קצין במשטרת ישראל. יש לו זכויות מלאות".

אנשי מחאת "הדגלים השחורים" אמרו לאחר ההודעה: "לצערנו הרב ניצב דורון ידיד נמצא בסיטואציה בלתי אפשרית, בה מופעלים עליו לחצים אדירים ממפלגת הליכוד 'לפעול על פי מדיניות הליכוד' (ע"פ דבריו של השר כהן מהיום). ההחלטה להחזיר שוטר אלים לתוך הפגנות לא אלימות היא שגויה. אנו קוראים להרחיק את גואטה מההפגנות עד למיצוי החקירה נגדו בגין תקיפת מפגינים על ידי מח"ש. נפעל לכך באמצעים העומדים לרשותינו".

ח״כ תמר זנדברג, יו״ר השדולה למאבק באלימות המשטרתית, אמרה בתגובה להודעה כי "זה מתן היתר לאלימות המשטרתית והודאה שלא רק שהאלימות הזו לא שווה אפילו מוצ"ש אחד של השעייה, אלא שהפקרת המפגינים לאלימות הופכת למדיניות".

בפתח הדיון אמרה ח"כ חיימוביץ' כי "זה הדיון השלישי שאנו עושים ואני מאוכזבת. לאחר הדיון על המכתזים חשבתי שהממשלה הפיקה לקחים ומתנהגת כמבוגר האחראי. עברו כמה שבועות שבהם מספר העצורים היה מינימלי. בימים האחרונים נוצר הרושם שהמשטרה היא זאת שמפרה את האיזון".

מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד (צילום: דוברות ועדת הפנים)
מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד (צילום: דוברות ועדת הפנים)

ההקרבה של השוטרים ובני משפחותיהם לפני שתחרצו דין", פתח השר אוחנה את דבריו. "שוטרי משטרת ישראל לא יכולים להיות מענה למשאלות לבכם הפוליטיות. המשטרה הוא גוף שבמקרה הצורך מפעיל כח. היא אחת מזרועות הכח של המדינה. אם כולם היו שומרי חוק לא היה צורך בהפעלת כוח. אני מקבל כמעט מידי יום הודעות נזעמות משני הצדדים", הוסיף.

בהמשך אוחנה נשאל על ידי חיימוביץ': "אנחנו כאן בגלל התחושה שהוראות מפקדי המשטרה השתנו. ממצב של הכלה עברו למצב של חוסר סובלנות. אתה אומר שזה בגלל בית המשפט?", והשיב: "חד משמעית". "בחלק גדול מהמקרים הציבור מפר את החוק ואת הנחיות המשטרה. המשטרה מבקשת יפה. היא עושה זאת. כשהציבור לא נשמע להנחיות היא צריכה להפעיל כוח? כן והיא תעשה זאת גם בשכל ישר גם בהגיון וגם בצורה שוויונית כלפי כולם", הוסיף.

אמיר אוחנה (צילום: דוברות הכנסת - יהונתן סמייה)
אמיר אוחנה (צילום: דוברות הכנסת - יהונתן סמייה)

"ביום חמישי פינתה המשטרה חלק מהמפגינים לצד השני של הרחוב. כולל ח"כ יוראי להב-הרצנו. קיימנו דיון מעמיק בנושא. הוריתי לחדד נהלים בנושא. להבנתי, מפקד המרחב התנצל אישית בפני חבר הכנסת עוד לפני התערבותי. בשעות הערב התקיימה הפגנת תמיכה ברה"מ. ב 21:30 הגיעו אלי תלונות כי המשטרה מפסיקה תיפלה באמצע. אני סבור שזה כתוצאה מהוראת בגצ בנושא: 'המגבלות המוטלות על ההפגנות והרעש לא מקוימות כלשונן. תושבי השכונות סובלים ממטרדי רעש לרבות בשעות לילה מאוחרות'", המשיך אוחנה.

ניצב ידיד אמר בדיון: "יש פה נציגים של המוחים. לא נשמענו לכולם. אם זה היה הפוך גם אז הייתם או מרים ששיקול דעתי טועה? שיקול דעתי טועה כשמחייסים לי שיקולים זרים. אני שומר על החוק. המפגינים באו למלחמה. אני מדבר בעובדות. אני שוטר. יש לנו מודיעין. הם קראו שהם באים למלחמה. הם הגיעו לעימות עם המשטרה. יש לי צילומי מסך".

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) התעמתה עם יו"ר הוועדה, ח"כ חיימוביץ', והורחקה מהדיון. גם יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר (ליכוד), וח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת), הורחקו לאחר שהתעמתו ביניהם. זוהר כינה את כסיף "בוגד" וזה כינה אותו בחזרה "אפס".

יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, אמר בתגובה לדבריו של ידיד: "זה שקר. הייתי בהפגנות. אף אחד לא מעודד את הציבור לבוא במטרה לתקוף שוטרים. המפגינים הם נגד השחיתות והחידלון הכלכלי ולא נגד המשטרה. המשטרה היא שנוקטת באלימות".

ח"כ חיימוביץ' מתחה ביקורת על החלטתו של ידיד שלא להגיע, בטרם זה חזר בו: "הגיע הזמן שניצב דורון ידיד, מפקד מחוז ירושלים, שאמון על משטרת ירושלים, יגיב על ריבוי הטענות למקרי שימוש מופרז בכוח כלפי מפגינים ועל התהיות לגבי אופן קבלת ההחלטות במחוז שנמצא תחת פיקודו במהלך החודשים האחרונים. הוועדה מצפה ממר ידיד להתייצב באופן ישיר ושקוף בפני הכנסת והציבור ולספק תשובות על מנת לחזק מחדש את אמון הציבור שכל כך נשחק לאחרונה. אני קוראת למפקד המחוז - אנחנו נספק לך את הבמה הראויה. נשמח לשמוע ולהשמיע את דברייך לציבור".

מיקי חיימוביץ' (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
מיקי חיימוביץ' (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

לקראת הדיון אמרה חיימוביץ': "רצף האירועים האחרונים של תקיפת מפגינים בידי שוטרים, פינוי מפגינים בכוח, מתוכם ראש השב"כ לשעבר כרמי גילון ותת אלוף במילואים אמיר השכל, פינוי כפוי של חבר כנסת ועוד, עלולים לצערי להוביל להתערערות חמורה באמון הציבור במשטרה, 
לכן כינסנו את ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשותי לדיון דחוף היום על מנת לפקח ולקבל תשובות על השאלות הקשות שעולות מהמקרים האחרונים, להבין את השתלשלות האירועים בשטח ואת אופן קבלת ההחלטות. עלינו לזכור כי תפקידינו ותפקיד המשטרה הוא להגן על זכות ההפגנה היסודית והחשובה כל כך לקיום דמוקרטיה, תוך אמון מלא בין גופי האכיפה לאזרחים". 

חיימוביץ' אמרה עוד כי "המשטרה הוכיחה שהיא יודעת להתייעל ולהפיק לקחים במהירות כאשר לאחר העדויות המצמררות שעלו בדיון הקודם שקיימנו בוועדת הפנים על השימוש במכת"זיות מפי אנשים שנפגעו, הופסק השימוש בכלי הזה עד היום, ועל כך יש לברך".

ההפגנות בירושלים. צילום: דוברות המשטרה

"מהצד השני, שום התייעלות לא תחפה על אירועים שבהם שוטרים מדרגים בכירים ומדרגי שטח תוקפים מפגינים שלא מהווים עבורם סיכון.  משימת המשטרה בתקופה זו אכן מאתגרת, אך האירועים האחרונים חצו גבול, ואסור לנו לאפשר היגררות למקרי אלימות קשים כאלו", הוסיפה. 

לדבריה, "רק דרך יצירת אמון ושיתוף פעולה עם הציבור, ניתן יהיה לאזן בין הצורך בשמירה על הסדר לבין שמירה על האזרחים. אנו מצפים מהמשטרה להפסיק במיידי את האלימות כלפי מפגינים ולנהוג באיפוק, על מנת לשמור על המרקם החברתי והאמון בגופי האכיפה והשלטון בתקופה מורכבת זאת. אנו מצפים גם לתחקר את האירועים הקשים האחרונים כפי שעשתה במקרה המכת"זיות, ובכך לחזק את אמון הציבור בשמירה על חופש ההפגנה ועל הביטחון האישי של המפגינים", אמרה חיימוביץ'.