לאחר ההודעה על הסכם כינון היחסים עם איחוד האמירויות, שהושג בתיווך אמריקאי, נחת היום (שני) בישראל מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו אשר דן עם רה"מ נתניהו על ההסכם עם איחוד האמירויות. פומפאו גם נפגש עם השרים גנץ ואשכנזי, וכן צפוי להיפגש עם ראש המוסד יוסי כהן, בנושאים הקשורים בהסכם נרמול היחסים עם איחוד האמירויות, כמו גם במערכת היחסים עם איראן ועם סין. 

פגישת נתניהו ופומפאו, קרדיט: לע"מ

"נפגשנו בירושלים ובוושינגטון, וכל פגישה אופיינה בברית החזקה בינינו", אמר נתניהו בפתח דבריו, בהצהרה לאחר הפגישה. "אני רוצה להודות לך ולנשיא על כל מה שאתם עושים עבור ביטחון ישראל. יש שני דברים נפלאים שקרו מאז הפגישה האחרונה. הראשון הוא שעמדתם מול האגרסיביות של איראן. אנשים צריכים להבין שאיראן נכשלה כפי שצפינו".

עוד הדגיש: "העסקה עם האמירויות לא כוללת הסכמה של ישראל לעסקאות נשק כלשהן, ואני לא יודע על עסקה כזו. למדתי מהמזכיר פומפאו כי ארה"ב מחויבת להבטחת היתרון הביטחוני של ישראל. ארה"ב עמדה בעבר על כך ואין לי ספק שתמשיך לעשות זאת". עוד אמר נתניהו, כי על אף שאינו יודע על עסקת נשק בין ארה"ב ואיחוד האמירויות, יתכן שהיא נשקלת. 

פומפאו, מצדו, הבהיר כי "נתניהו דיבר על ההתחייבויות שנתנו בנוגע ליתרון האיכותי של ישראל באזור, ונמשיך לכבד אותה, אבל יש לנו מערכת יחסים של יותר מ-20 שנה עם איחוד האמירויות שבמהלכה סיפקנו להם סיוע צבאי וביטחוני, ונמשיך לעשות זאת כדי לעזור להם להגן על אנשיהם מאיראן, תוך שמירה על ההתחייבות לישראל".

פגישת שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי עם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו. צילום: זיו סוקולוב / שגרירות ארה״ב

גנץ, פומפאו ואשכנזי (צילום: משרד הביטחון)
גנץ, פומפאו ואשכנזי (צילום: משרד הביטחון)

לאחר פגישתו עם רה"מ נתניהו, נפגש פומפאו עם שר הביטחון בני גנץ. בתום הפגישה אמר רה"מ החליפי: "נפעל בכל הזירות ובכל האמצעים ביחד בכדי למנוע מאיראן להגיע לגרעין". גנץ אמר לפומפאו: "נמשיך להוביל בשותפות עם ארצות הברית קו בלתי מתפשר מול איראן, שממשיכה לפתח נשק גרעיני ולחמש מיליציות ברחבי המזרח התיכון. איראן היא סכנה לעולם, לאזור ולישראל- ונעמיד מולה את המענה המדיני, הביטחוני והכלכלי ונפעל בעוצמה ונחישות על מנת לשמור על יציבות האזור. לא נאפשר לאיראן להגיע לגרעין ונפעל בכל הזירות ובכל האמצעים בכדי למנוע זאת."

שר החוץ גבי אשכנזי, כתב לאחר הפגישה בחשבון הפייסבוק שלו: "ההסכם עם איחוד האמירויות הוא הישג חשוב שצפוי לתרום תרומה גדולה ליציבות ולפיתוח הכלכלי של האזור. הסיור של המזכיר במדינות שונות במזה"ת השבוע הוא מרכיב מרכזי בניסיון הזה". בנוסף, התייחס אשכנזי לאיראן ולסנקציות האמריקאיות נגדה: "איראן מהווה איום גדול מדי בכל תחום וזווית ולכן לא ניתן להותיר את הדברים כפי שהם. החלטת ארה"ב להשבת מנגנון הסנקציות על איראן היא חשובה וחיונית לשמירת היציבות במזה"ת. לא ניתן להתיר לאיראן לייצא ולייבא אמל"ח ויש להחזיר את כל הסנקציות. השפעתה ניכרת בימים אלה במיוחד בלבנון, המדרדרת מיום ליום בגלל ההתנהגות של חזבאללה".

בהודעה מטעם משרד החוץ האמריקאי נמסר כי במהלך ביקורו, הוא "ידגיש את תמיכת ארה"ב בהעמקת היחסים עם ישראל". הוא צפוי לבקר במהלך השבוע גם בסודן. 

פומפאו נוחת בישראל. צילום: זיו סוקולוב

אתמול התייחס ג'ארד קושנר, יועצו וחתנו של נשיא ארה"ב, לפרטי הסכם כינון היחסים, ואמר בראיון ב-CNN כי ההסכם מקרב את איחוד האמירויות לרכישת מטוסי F-35. דבריו של קושנר הגיעו לאחר הצהרתו של רה"מ נתניהו בשבוע שעבר, לפיה לא כלל ההסכם סעיף ובו היתר למדינה הערבית לרכוש את מטוסי החמקן, המהווים נשק שובר שוויון.

נתניהו ופומפאו (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
נתניהו ופומפאו (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

הפרסום על הסעיף הבעייתי בהסכם עורר סערה רבה. ביקורת עזה נמתחה על רה"מ בשל העובדה כי הוא מאפשר למדינה ערבית במזרח התיכון להחזיק ביכולות מתקדמות, בניגוד לעמדת בכירים במערכת הביטחון. בנוסף, עורר המהלך זעם לאחר ששר הביטחון, בני גנץ, מודר מקבלת ההחלטות בנושא. עוד דווח כי ראש המל"ל, מאיר בן שבת, שוחח בחשאי עם מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, על עמדת חיל האוויר בנושא, בלי שעודכנו בכך שר הביטחון והרמטכ"ל.