סוכנות הידיעות הסודנית הרשמית דיווחה היום (שני) כי ביקורו של שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו, שצפוי להגיע מחר למדינה, יכלול שיחות בעניין תמיכת ארה"ב במעבר לשלטון דמוקרטי במדינה וכן בעניין נרמול היחסים עם מדינת ישראל. 

עוד דווח כי השיחות צפויות לדון בהאצת תהליך הוצאת סודן מרשימת המדינות התומכות בטרור, יחד עם התמיכה האמריקאית בשלום בתוך המדינה עצמה. 

פגישת נתניהו ופומפאו, קרדיט: לע"מ

גורמים המעורים בפרטים בישראל, התייחסו בשיחה עם מעריב להודעת מחלקת המדינה, ומסרו בתגובה: "ההסכם עם סודן הוא היעד המדיני הבא, ואנחנו עובדים עליו חזק". הם לא ציינו את המועד בו הם מעריכים שהוא יצא לפועל, אלא רק ציינו כי מדובר ביעד חשוב.

כזכור, ביום שישי האחרון דווח העיתון הקטארי "אל ערבי אל ג'דיד" כי ראש המוסד, יוסי כהן, קיים לאחרונה פגישה עם סגן יו"ר מועצת הריבונות הסודנית, מוחמד חמדאן דקלו. על פי הדיווח בעיתון היוצא לאור בלונדון, הפגישה נערכה בנוכחות בכירים באיחוד האמירויות, ובהם היועץ לביטחון לאומי, טחנון בן זאיד.

ראש ממשלת סודן עבדאללה חאמדוק (צילום: רויטרס)
ראש ממשלת סודן עבדאללה חאמדוק (צילום: רויטרס)

כאמור, פומפאו צפוי להגיע מחר לביקור הרשמי הראשון במדינה מאז 2004, במהלכו יקיים שיחות עם יו"ר מועצת הריבונות הסודאנית וכן עם ראש הממשלה ד"ר עבדאללה חמדוק. ביקור זה מגיע ברקע התפתחות משמעותית ביחסים שבין חרטום לוושינגטון לאחר הקמת ממשלת ה"חובה" בסודאן.

פומפאו צפוי לשוחח עימם על המשך התמיכה האמריקאית בממשלת המעבר המונהגת ע"י האזרחים, ולהביע תמיכה בהעמקת מערכת היחסים בין סודן לישראל. בהמשך פומפאו יטוס למנאמה, בירת בחריין, בה ייפגש עם יורש העצר. את ביקורו באזור פומפאו יסיים באיחוד האמירויות, שם ייפגש עם מקבילו באבו דאבי, כדי לדון בהסכם שנחתם מול ישראל. 

כזכור, במהלך ביקורו בישראל, נפגש פומפאו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, כדי לדון בסוגיות ביטחוניות אזוריות הקשורות להשפעה האיראנית, לביסוס מערכות היחסים של ישראל באזור, וגם על שיתוף פעולה בהגנה על הכלכלה הישראלית ועל האמריקאית ממשקיעים עוינים.