המתיחות בממשלה: על רקע ההצבעה הצפויה הערב על פשרת ח"כ האוזר, נשא שר הביטחון בני גנץ נאום חריף. גנץ מתח ביקורת חריפה על סיעת הליכוד שלדבריו מאיימת לקחת את ישראל לבחירות. הוא קרא לבנימין נתניהו להצביע בעד הצעת החוק ולמנוע את פיזור הכנסת. גנץ גם התייחס לאחדות בעם וגינה את הפילוג בציבור. בנוסף, הזהיר את נתניהו, לבל יעסוק בעניין מינויי הבכירים - נושא אותו ציין היועמ"ש בהסדר ניגוד העניינים שלו.

בנאומו אמר רה"מ החליפי: "100 ימים שתקתי למתקפות האישיות, שתקתי לגידופים וללעג של חברי הליכוד. הימים האלה הסתיימו". גנץ תקף את הליכוד ואמר כי "בחוץ משתוללת סערת ענק שספק אם הייתה כמותה מקום המדינה. כמיליון מובטלים משוועים לחזור למעגל העבודה. משפחות לא יודעות איך ישלמו שכירות. אלפי אנשים ברחובות צועקים את מחאתם ואנחנו צריכים לדאוג שהם ימשיכו לעשות זאת כמו שנהוג במדינה דמוקרטית. מי שמדבר על בחירות לא מאיים עליי - הוא מאיים על כל הישראלים, מוריד אותם על ארבע". באמירה חריפה הזהיר: "אם חלילה נגיע לבחירות עוד ישפך פה דם ברחובות"

בנאומו, קרא יו"ר כחול לבן לשמירה על האחדות - הן בממשלה והן בציבור: "המדינה ואזרחיה יותר חשובים ממני. נכנסתי לממשלה כדי טפל בעתידם של אזרחי ישראל ולעולם לא אאפשר למישהו לפורר את הדמוקרטיה. במשמרת שלי כשר ביטחון אשמור על ביטחון המדינה מבחוץ ומבפנים ואדאג שאף אחד לא ירים את ידו על שלטון החוק. עוד אמר: "התחייבתי להביא את הפיוס הלאומי. זה הפך ללעג ולזלוזל כאילו נגזר עלינו לשנוא אחד עם השני. כאילו נגזר עלינו להתממודד עם אלימות מילולית של אנשי ציבור נגד שומרי הסף: עם אחד אנחנו, אחים אנחנו".

גנץ תקף את נתניהו על כוונותיו לעסוק במינויים הבכירים: "לא אתן שמישהו ימנה בובות מטעמו לתפקידים ציבוריים במקומות רגישים". בהמשך, קרא גנץ לנתניהו למנוע בחירות ולהצביע בעד פשרת ח"כ צבי האוזר: "אני דורש ממך להניח כל שיקול אחר בצד, לגלות מנהיגות ופטריוטיות שאכן טבועה בך ולזכור שגם עבורך ישראל חייבת להיות לפני הכל".

דקות ספורות לפני נאומו הצפוי של גנץ, פרסם רה"מ נתניהו סרטון ובו הוא מודיע כי הליכוד תתמוך בהצעת החוק: "הנחיתי את סיעת הליכוד להצביע בעד דחיית אישור התקציב". עוד אמר רה"מ כי "הדבר האחרון שמדינת ישראל זקוקה לו עכשיו זה בחירות. ולכן הודעתי אתמול שאני מקבל את הצעת הפשרה של ח״כ האוזר על שני חלקיה - גם דחיית התקציב, וגם הקמת ועדת מינויים משותפת. גם הודעתי שלא אשתתף במינוים של היועמ״ש, פרקליט המדינה ומפכ״ל המשטרה". 

נתניהו הורה להצביע בעד דחיית התקציב

במקביל, מליאת הכנסת צפויה להצביע על הצעת החוק של ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) לדחיית התאריך לאישור תקציב המדינה. משעות הבוקר נרשם מתח רב במסדרונות הכנסת, שכן היא צפויה להתפזר הלילה בחצות, אם לא תאושר הצעתו של האוזר.

אתמול הודיע רה"מ נתניהו כי הוא מתכוון לקבל את פשרת האוזר וכי הוא פועל על מנת למנוע את פיזור הכנסת והליכה לבחירות. הבוקר קיבלו הדברים תפנית כאשר אנשי כחול לבן והליכוד האשימו אלו את אלו בהפרת ההסכמים הקואליציוניים ורצון לבחירות.

חרף הדיונים הרבים על התקציב, מסתמן כי עיקר המחלוקת נסובה סביב עניין מינוי הבכירים. בכחול לבן טוענים כי מהבוקר הליכוד מנסה לבצע מחטף ולהעביר החלטת ממשלה מוקדמת, לפני ההצבעה במליאה על חוק האוזר, שמבטיחה להם כי לא יהיו מינויי בכירים בתקופה הזאת. בליכוד דורשים להקים את ועדת המינויים בהרכב של ארבעה שרים - שניים מהליכוד ושניים מכחול לבן, בעוד שבכחול לבן מתנגדים.

מוקדם יותר הערב, דחתה מליאת הכנסת שלוש הצעות אי אמון בממשלה. ההצעות של הרשימה המשותפת, ימינה וישראל ביתנו והצעה נוספת של מרצ. יו״ר סיעת מרצ, ח״כ תמר זנדברג: ״במקום לעשות עסקים עם נוכל, כחול לבן יכולה לבחור בממשלה חלופית טובה יותר לעם ישראל ולאזרחי ישראל. אם חוק הקפאת המדינה לא יתקדם הערב כחול לבן יכולה לבחור בבבחירה השפויה, להעיף את נתניהו ולהקים ממשלה חלופית״.