לפני כמה חודשים אביה של אשתי נפטר באופן פתאומי. ניהול כספי המשפחה היה באחריותו הבלעדית, ובשבועות האחרונים כל מה שעשינו היה לארגן ולאגד את הנכסים, הקרנות, וקופות הגמל שהוא החזיק במהלך חייו. אמא של אשתי מתגוררת בבית בבעלותה יחד עם שני הגיסים שלי. מעבר לזה, יש לה הון עצמי של כ־100 אלף שקלים, ובית באחד המושבים במרכז שהעלות המוערכת שלו עומדת על כשני מיליון וחצי שקלים, אבל הוא מניב פחות מ־5,000 שקלים בחודש. חשבנו למכור את הנכס במושב, אבל אמא של אשתי לא מעוניינת. מה דעתך?
"הורים רבים לא זוכים לראות את ילדיהם מצליחים לפרוח כלכלית, לנוע קדימה, לרכוש נכסים, ולהתקדם בחיים. אצל רבים, ירושות יכולות לעזור מאוד לבצע את הקפיצה הכלכלית, אבל ההורים לא יכולים לראות את זה ולקבל את תחושת הנחת הזו. אני מבין שיש לאמא סנטימנטים לנכס במושב, אבל סנטימנט זה רגש, וצריך לתעל אותו למקום אחר. אי אפשר להכריח אותה לבצע את הצעד הזה, מה גם שיכול מאוד להיות שהיא אינה בשלה כרגע, ובעוד כמה חודשים התמונה תיראה אחרת לגמרי. כרגע כדאי לגעת ברגש מכיוון אחר, ולהזכיר לה עד כמה מכירת הנכס תעשה טוב לילדים שלה. הרי אם הנכס לא מניב הכנסה כלכלית נאותה הוא לא עוזר לאף אחד. מעבר לזה, הרעיון מצוין. אם תמכרו את הנכס במושב ותרכשו שלוש דירות תוכלו להרוויח שכירות גבוהה יותר. אפשרות נוספת שיכולה לבוא בחשבון היא לרכוש דירה אחת להשקעה, ובשאר הסכום לפתוח תיק השקעות".

אמי מכרה דירה ב־1.8 מיליון שקלים, ועזרה לאחי הצעיר בסכום של 250 אלף שקלים. כעת, אנחנו צריכים לדאוג לה למגורים. מהי הדרך הכי טובה לעשות זאת?
"בתור התחלה חשוב שתשאל אותה אם זה באמת משנה לה לגור בדירה קנויה או בשכירות. לתפיסתי, הדבר הכי טוב שהיא תוכל לעשות למען הכסף שלה הוא לגור בשכירות, לפנות לבית השקעות ולפתוח תיק השקעות מגוון, שיניב את הוצאות שכר הדירה שלה לאורך זמן".

אני סטודנט בשנה השנייה ללימודיי, ויש ברשותי הון עצמי קטן. לאחרונה חשבתי להשקיע את הכסף ולרכוש באמצעותו רכב חדש. האם לדעתך מדובר בהחלטה נכונה?
"אצל רוב בני האדם הגידול בפרנסה הוא לא אקספוננציאלי. זאת אומרת שאתה לא מרוויח היום 20 אלף שקלים בחודש, ועוד שנתיים 40 אלף שקלים בחודש. הרי רוב בני האדם מצליחים לעלות בהכנסה החודשית שלהם למקום שהוא נאה יותר או פחות, ובסופו של דבר הכנסתם מתקבעת. אם ההכנסות אכן מתקבעות, נשאלת השאלה מהיכן תבוא הצמיחה. התשובה היא שצמיחה כלכלית אמיתית תגיע רק כשיש לנו כסף שמייצר עוד כסף. בנוסף, אנחנו מוסיפים תמיד את הנתון שנקרא 'ריבית דריבית', ריבית על ריבית. בזכות נתון זה, הכסף כבר לא גדל בקצב של סדרה חשבונית. ברגע שהנתון הזה נכנס לתמונה הכסף שלנו גדל בקצב של סדרה הנדסית, זאת אומרת שהסכום מכפיל את עצמו. הרי זה כבר לא רק הסכום שחסכתי שמקבל תשואה, גם הרווחים ממנו זוכים לקבל את התשואה. כשאתה קונה רכב חדש אתה לא משקיע, אתה רוכש, וכדאי שתשים לב להבדל הזה. יכול מאוד להיות שרכב יצליח לשפר את איכות החיים שלך, אבל עובדתית, ברגע שאתה רוכש רכב חדש, הערך שלו יורד. רכישת רכב חדש היא בזבוז של כסף".

אני בת 77, אלמנה כבר שנים רבות, ובעלת נכס. לאחרונה חשבתי לשדרג את חיי ולרכוש בית מרווח יותר, וגם לעזור לבתי הצעירה שמתקשה לבנות את חייה מבחינה כלכלית. האם כדאי למכור את הדירה שלי, לרכוש בית חדש ולקחת עליו משכנתה הפוכה בשביל לעזור לבת שלי?
"את המשכנתה ההפוכה את תצטרכי לקחת על הבית הקיים, ולדעתי זה לא הפתרון האידיאלי עבורך. אני במקומך הייתי לוקח את הדירה הקיימת ומשכיר אותה, או מוכר אותה - ותתפלאי, לא קונה בית במקום. אפשר לקנות דירה להשקעה, או לחלופין, להשקיע את הכסף שתקבלי בשוק ההון. ככה, גם את וגם הבת הצעירה שלך תוכלו להרוויח איכות חיים. זכרי, אין שום סיבה שתמכרי נכס קיים שאת לא משלמת עליו משכנתה. למה שתקחי הלוואות ותסבכי את עצמך ככה? זה באמת מיותר".