סערת הטיסות לאומן: גם היום (שלישי) נמשכים הדיונים הקדחתניים בניסיון למצוא פתרון לסוגיית טיסתם של עשרות אלפי מתפללים המעוניינים להגיע כמדי שנה לאומן שבאוקראינה, כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להכריע היום בעניין.

במהלך הדיונים, הציעה המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) לחייב את כל מי שיחזור מאומן לשהות שבועיים בבידוד במלוניות ולא לאפשר בידודי בית, זאת במטרה להימנע מהתפרצות מוגברת של קורונה.

כזכור, פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו מתנגד נחרצות לכך שמתפללים יטוסו השנה לאומן, ואף פנה בעניין במכתב רשמי לממשלת אוקראינה. לאחר דיון שנערך בנושא ביום ראשון האחרון אמר פרופ' גמזו: "אין בכוונתי לשנות את עמדתי בנושא אומן. אני בטוח ששרי הממשלה יקבלו את ההחלטה הנכונה למנוע טיסות לאומן. התקהלות של עשרות אלפי איש במתחם אחד - תהפוך את ישראל למדינה 'אדומה' יותר, ותוביל לסגר שיפגע באזרחי ישראל, בעולם התורה ובכלכלת ישראל".

מנגד, נציגי חסידי ברסלב מנסים למצוא מתווה שיאפשר את הגעתם של מתפללים לאומן. במתווה זה תומכים גם השרים אריה דרעי (ש"ס) ויעקב ליצמן (יהדות התורה), שנכחו בדיון הקודם שנערך בלשכתו של נתניהו.

החרדים אף מתחו היום ביקורת על פרופ' רוני גמזו על רקע מתווה הרמזור, ובעקבות התנגדותו הנחרצת לנסיעות לאומן. גורמים המעורים בפרטים טוענים שהצוותים המקצועיים שבחנו אתמול את מודל הרמזור מצאו בו לא מעט חורים.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, והאלוף במיל' רוני נומה, שניהל את מבצע ההתמודדות עם תחלואת הקורונה הגבוהה שהייתה בעיר בני ברק בתקופת הגל הראשון של המגיפה בישראל - מנסים לנסח מתווה משלהם, שיהיה מקובל על כולם.

במקביל, אנשי הקהילה הברסלבית באומן מקיימים בימים האחרונים ישיבות ודיונים עם אנשי הממשל האוקראיני, בניסיון להגיע לפתרון. רבה של הקהילה הברסלבית המקומית באומן שיגר אתמול מכתב לקראת הגעת ההמונים בראש השנה. הרב קורא במכתבו לבאים להיצמד לכללי הזהירות, לא לצאת לרחובות העיר ללא צורך מיוחד, לעטות מסיכות ו"לשמור על פרופיל נמוך", כלשונו.

מדי שנה מגיעים לאומן כ־70 אלף מתפללים, מרביתם מישראל, וההערכה היא שהשנה יגעו כ־20 אלף בלבד. כבר עכשיו ישנם כ־2,000 ישראלים שהגיעו לאומן. הם טסו למדינות הגובלות באוקראינה והגיעו לאומן לאחר שחצו את הגבול היבשתי.