ד"ר מאיה רוזמן הפריכה גם השבוע עוד מיתוס מעולם התזונה. הפעם עסקה המומחית של 103FM בשאלה האם רצוי להרבות בצריכת שמנים מן הצומח? ד"ר רוזמן הסבירה על ההבדלים בין שמן מזוכך לכזה שהופק בכבישה קרה, והסבירה באילו מוצרי מזון תוכלו למצוא את חומצות השומן שטובות לבריאות.

"שמן צמחי מזוכך אינו רצוי לבריאות שלנו. הוא הופק בטמפרטורות גבוהות שהרסו את כל יתרונות השמן. שמנים צמחיים איכותיים הם רק כאלו שהופקו בכבישה קרה, כלומר לחיצה עד סחיטת כל השמן. שמן צמחי איכותי מכיל כמויות גדולות של ויטמין E, וגם של חומצות שומן חיוניות. אחת מחומצות השומן נקראת אומגה 3, והשנייה נקראת אומגה 6", הסבירה ד"ר רוזמן. 



"לפי מחקרים", היא ציינה בתוכנית, "בעבר הרחוק אנשים נהגו לצרוך את שתי האומגות ביחס שווה ובאותה כמות, וזהו המצב שרצוי לבריאות. כיום, אנשים צורכים אומגה 6 בכמות גדולה פי 20 מאומגה 3, והיחס הזה גורם לדלקתיות בגוף כמו גם לסוכרת, מחלות לב ומחלות אחרות. עודף של אומגה 6 מזרז יצירת הורמונים מאיצי דלקת וקרישיות בדם, בעוד אומגה 3 עושה פעילות הפוכה.

אומגה 6 נמצאת בכמות גדולה בגרעינים, פיצוחים, שמן תירס, שמן חמניות, וגם בשומשום ובטחינה. בשמן קנולה יש פי שתיים אומגה 6 מאשר אומגה 3, בשמן פשתן פי שלוש, בשמן סויה פי שבע, בשמן זית פי 13 ובשמן תירס פי 40. אומגה 6 חשובה לייצור הורמונים, לבריאות המוח, למטבוליזם שלנו, ולמרות זאת - לא רצוי להגזים גם כשמדובר בשמנים איכותיים".