פחות מחודשיים חלפו מאז שוגר הלווין "אופק 16" מבסיס פלמ"חים שבמרכז הארץ, וכבר אנו זוכים לצפות בתמונות ראשונות המעידות על יכולותיו המתקדמות. הלוויין "אופק 16", הינו לוויין תצפית אלקטרואופטי בעל יכולות מתקדמות. בלוויין מותקנת מצלמה פרי פיתוח וייצור של חברת "אלביט מערכות", בעלת איכות טובה ביותר, עם מאפייני יחס ביצועים למשקל הטובים ביותר הקיימים בשוק. 

תמונות ראשונות ממצלמת "אופק 16"

בתמונות ניתן לראות בבירור את אתר המורשת העולמית 'תדמור' שבסוריה, את עתיקות העיר הקדומה ואת התאטרון הרומי המפורסם. צוותי ההנדסה של מנהלת החלל במפא"ת שבמשרד הביטחון והתעשייה האווירית ממשיכים בהכנת הלוויין 'אופק 16' לשימוש מבצעי ומפרסמים היום (ג'), לראשונה, תמונות מסוריה שצולמו על-ידי מצלמת הלוויין בימים האחרונים.

שמי סוריה מעדשת הלווין ''אופק 16'' (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)
שמי סוריה מעדשת הלווין ''אופק 16'' (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)

שר הביטחון, בני גנץ, התייחס ליכולותיו המתקדמות של הלווין: "ישראל יודעת לפעול מול אויביה מקרוב ומרחוק, ולהגן על אזרחיה בכל מקום, ומכל מקום. האמצעים הטכנולוגים שאנחנו מפתחים במשרד הביטחון ובתעשיות הם כלי אפקטיבי ומשמעותי בשמירה על ביטחון ישראל". עוד הוסיף שר הביטחון כי "נמשיך לפעול ולקדם את היתרון הטכנולוגי של ישראל, כחלק בלתי נפרד מהתמודדות עם האתגרים הניצבים בפני מדינת ישראל".

סוריה מעדשת הלווין ''אופק 16'' (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)
סוריה מעדשת הלווין ''אופק 16'' (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)

במקביל לפרסום התצלומים, חושפת מנהלת החלל במפא"ת את התשתית הלאומית לייצור מצלמות חלל, המשותפת למשרד הביטחון ולחברת 'אלביט מערכות', שהוקמה בהשקעה של מאות מיליוני ש"ח. התשתית הלאומית כוללת מעבדות לייצור עדשות ומראות מקלות וכן תא ואקום שמדמה את התנאים בחלל ושמשמש לבדיקת מצלמת הלוויין בטרם שיגורה למשימתה בחלל.

בתקופה הקרובה, לאחר השלמת הליך בדיקות המסלול בחלל (In Orbit Testing) על ידי התעשייה האווירית, מפא"ת ואמ"ן, יעביר משרד הביטחון את הלוויין לאחריות הפעלת יחידת המודיעין הגיאוגרפי חזותי של אגף המודיעין בצה"ל, 'יחידה 9900', ולאחר מכן יוחזר הלוויין כמבצעי.