ראש ממשלת סודן, עבדאללה חמדוכ, אמר היום (שלישי) למזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, כי "ממשלת סודן אינה ממשלה נבחרת, אלא ממשלת מעבר, ועל כן אינה מחויבת לנרמל את הקשרים עם מדינת ישראל". יחד עם זאת צויין בתום השיחה כי צפויות "התפתחויות חיוביות ביחסי ישראל - סודן".

פומפאו הגיע אמש לח'רטום (בירת סודן) בטיסה הרשמית הישירה הראשונה מישראל לסודן, כחלק מההסכם שהוכרז עם איחוד האמירויות. "אני שמח להכריז שאנחנו על הטיסה הרשמית הישירה מישראל לסודן" כתב פומפאו בחשבון הטוויטר שלו על חנוכת קו התעופה החדש והדגיש את חשיבות המאורע: "ייתכן שתתרחש היסטוריה נוספת". 

עניין נוסף שעלה בשיחתם של השניים הערב הוא סכר "התחייה" אותו מקימה אתיופיה על מי נהר הנילוס. השניים הסכימו כי בניית הסכר הכרחית וחשובה ליציבות האזור כולו. דברים אלו מגיעים על רקע מחאות במצרים על בניית הסכר, הצפויה לפגוע באופן ניכר בזרימת המים בתחומי "ארץ הנילוס". 

בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ שוחח מוקדם יותר עם מקבילו באיחוד האמירויות, מוחמד אל-בראוודי. השניים סיכמו ליצור שיתוף פעולה ביטחוני משמעותי בין שתי המדינות. עוד עלה בשיחה כי יוקמו ערוצי תקשורת משותפים לשתי המדינות, אשר יתרמו להן בפרט ולכל האזור בכלל.

מייק פומפאו (צילום: Thomas Kronsteiner/Getty Images)
מייק פומפאו (צילום: Thomas Kronsteiner/Getty Images)

היחסים בין מדינת ישראל לסודן נודעים כסוגיה רגישה עוד מימי שלטונו של אל-בשיר האסלאמיסט, שהנהיג אותה להיות לאחת מן המדינות העוינות ביותר כלפי ישראל. סודן, אשר מנסה בימים אלה לפעול לשיקום היחסים עם המעצמה האמריקאית, מבקשת, לדברי עבדאללה חמדוכ: "להפריד בין סוגיית הנורמליזציה עם המדינה היהודית, לבין הבקשה כי וושינגטון תסיר את סודן מרשימת המדינות התומכות בטרור ותבטל את הסנקציות הנגזרות מכך".

בטרם הביקור צייץ מזכיר המדינה האמריקני כי הוא "מצפה לדון כיצד ניתן להעמיק את היחסים בין ארצות הברית לסודן", והוסיף: "המעבר הדמוקרטי שמתקיים בסודן הוא הזדמנות של פעם בדור".