מליאת הכנסת דנה היום (רביעי) בהצעת החוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) לביטול "סעיף הנכד" בחוק השבות, שלטענתו "מאפשר כבר שנים להביא ארצה גויים שאין להם קשר ליהדות". בתום דיון סוער, החליט חבר הכנסת לא להעלות להצבעה את הצעת החוק.

בראשית דבריו הקריא סמוטריץ' את חזון העצמות היבשות של הנביא היחזקאל וקרא לחכים - "אל תתפתו לקמפיין שנאת היהודים של ליברמן ולפיד". לדבריו, מדינת ישראל היא שרשרת של דורות מאברהם אבינו ושוב גלות ושוב שיבה. "העצמות היבשות קרמו עור וגידים מארבע כנפות תבל, ודווקא כאן, בעוד דור זה כבר מיליון וחצי לא יהודים", אמר, "בעוד שני דורות זה שלושה מיליון שאינם יהודים. זה התבוללות עצומה. מדינת ישראל זה המקום היחידי שבו אפשר לשמור על העם היהודי".

הוא הוסיף: "תצעקו, אתם רוצים להפוך את מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה. אתם רוצים מפעל ליצור מנדטים, לא אכפת לכם מזהות המדינה - אתם הרי קוראים לעולים לא להתגייר. יש לנו אחריות לעתידו של העם היהודי". סמוטריץ' הסביר: "אל תטיפו לנו. אנו הובלנו את המאבק לפתיחת שערי ברית המועצות". בהמשך קרא לעבר חברי הכנסת מיש עתיד וישראל ביתנו שהפריעו בקריאות ביניים, ואמר: "אתם מקדמים את הפיכת המדינה - למדינת כל אזרחיה".

בצלאל סמוטריץ' (צילום: אבשלום ששוני)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: אבשלום ששוני)

סמוטריץ תקף גם את הח"כים החרדים, ואמר: "אין בעיה. תברחו מלהציל את זהותה היהודית של המדינה. חברי בכחול לבן - אתם יודעים שזה תיקון היסטורי מתבקש לבטל את סעיף הנכד. תנצלו את ההזדמנות שלפיד וליברמן שונאי היהדות לא בקואליציה. אני מתחייב להעביר רק בטרומית בלי הסכמות".

נאומו של סמוטריץ נקטע פעמים רבות בקריאות ביניים. "חברי הכנסת היהודים נצלו את ההזדמנות שלפיד וליברמן לא בממשלה. אל תתפתו לדמגוגיה", אמר חבר הכנסת. ח"כ מיקי לוי השיב לו: "אתה מלבה שנאה", וסמוטריץ' השיב: "אתם כולכם שנאה. השרה גילה גמליאל השיבה בשם הממשלה: "אני פונה לחכ סמוטריץ'. ההצעה לא עלתה לדיון בוועדת השרים לחקיקה. אנו מציעים דיון מעמיק בוועדה במועד אחר, ובמידה ולא - הממשלה תתנגד להחלטה".

"אני מעריך את העובדה שהממשלה מבינה שמדובר בחוק חשוב ואמיתי, שכל מי שיש לו אחריות למדינת ישראל ולעתידה כמדינת העם היהודי ולעתיד קיומו הפיזי בלי להתבולל", הוסיף חבר הכנסת, "מאחר וזה חשוב גם לי, ואין לי עניין בהטרלות, אני לא רוצה שהוא ייפול. השאלה אם אפשר לקצוב לוח זמנים של שבועיים שלושה לדיון בוועדת השרים לחקיקה".

יושב ראש הקואליציה ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) השיב: "נכון לעכשיו עמדתנו נגד ההצעה. העקרונות שאתה מציע צריכים להיות נדונים סביב שולחן עגול מסודר. זה נושא חשוב ורק אחרי זה נוכל לבחון את הסוגיה ולא באופן פופוליסטי כמו שאתה מציע". סמוטריץ' השיב: "מאחר ועתיד העם היהודי חשוב לי אסיר את ההצעה שלא אצביע עליה. אני דוחה את ההצבעה ושומר לי את הזכות להעלותה בעיתוי שאמצא לנכון".

מיקי זוהר (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
מיקי זוהר (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד השיב: "ח"כ סמוטריץ. אם כבר פתחת בנביא יחזקאל, אתה בנוסף לכל הצרות לא מבין כלום ביהדות. אתה גם גזען אתה גם בור ועם הארץ. אתה לא מבין כלום בהוויה היהודית. נדמה לך שאתה תגדיר לנו מהו העם היהודי וימיהם היהודים". לפיד הסביר כי "הנכדים האלה שהגיעו מברית המועצות ומשרתים בצה"ל תורמים למדינה יותר מכל הרבנים שלך גם יחד. מי אתה ומיהם רבניך. חצופים. אין נשמה יהודית אחת באף מילה שאתם אומרים".

"מי אתם שתקבעו להם אם הם אזרחים יהודים או לא", תקף לפיד, "בוגי יעלון התיר לקבור אותם בבתי עלמין צבאים כי הם קשרו את גורלם בגורלנו. אתם לא תגידו לנו מי יהודי מה זה יהדות מי ישראלי ומי לא". 

ח"כ אביגדור ליברמן הוסיף: "לא יתכן שיש פה מישהו שמטיח עלבונות שעוסק בחילול השם ואני אקבל לפני משורות הדין זכות דיבור. כל מה שסמוטריץ עושה זה פגיעה ביהדות. איפה נפתלי בנט? איפה שקד? הם מדברים בשם הליברליות. איזה ליברליות זאת? למה הם לא כאן ונתנו לך להעלות כאן את האיוולת שלך".

ח"כ יבגני סובה תקף במליאה את הצעת החוק, ואמר: "קמיניץ פודולסקי היא עיר על גדות הנהר סמוטריץ' באוקראינה. שם ב-1941 שחטו אלפי יהודים. אנשים הסתתרו החליפו שמות וזהויות ואחרי שנים רבות מצאו שהסבים שלהם יהודים ורצו לחזור לשורשים".

אביגדור ליברמן בדיון במליאה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
אביגדור ליברמן בדיון במליאה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

מוקדם יותר היום, סמוטריץ' הסביר ב-103FM, כי הוא "לא יוזם התיקון, תיקון ברוח דומה יזמה ציפי לבני כשהייתה חברת כנסת ושרת המשפטים. זה לא הצעה של סמוטריץ', זה פיל גדול שמונח באמצע החדר הרבה מאוד שנים, רק בשלוש השנים האחרונות האוכלוסייה של הלא יהודים במדינת ישראל גדלה ב-90,000. יש לנו היום 440,000 עולים שאינם יהודים במדינת ישראל, בסך הכול 30 אלף מתוכם התגיירו". 

לדבריו, משמעות הדבר היא שבעוד דור אוכלוסיה זו תהיה בסדר גודל של 1.5 מיליון, "בעוד 2 דורות זה שלושה מיליון, לאחר מכן זה תהליכי התבוללות אדירים תראו מה קורה בארה"ב ובאירופה. מי שיש לו אחריות על הכתפיים לעתידו של העם היהודי ולקיום הפיזי במובן הכי בסיס של המילה, חייב את הפרצה הזו לסגור".

כזכור, חוק השבות, הקובע כי כל יהודי רשאי לעלות ארצה ולקבל אזרחות ישראלית, התקבל ב־1950. ב־1970 אישרה הכנסת תיקון לחוק, הקובע כי הזכות מוקנית גם לילד ונכד של יהודי, גם אם הוא עצמו אינו יהודי לפי ההלכה. באמצעות התיקון לחוק השבות, נפתח פתח לעלייתם של מאות אלפי אנשים, שהגיעו לישראל בשנות ה־90 ממדינות חבר העמים. בין העולים היו כאלה שראו את עצמם שייכים לעם היהודי, אף כי אינם יהודים לפי ההלכה.

בדברי ההסבר להצעת החוק, כתב ח"כ סמוטריץ' כי "סעיף הנכד" גרם לכך שהחוק מנוצל על ידי רבים שניתקו כל קשר עם העם היהודי ומסורתו, ובפועל מרוקן את החוק מכוונתו המקורית, שהיא לפתוח את שערי המדינה ליהודי התפוצות. "מטרת התיקון היא לצמצם את זכויות בני המשפחה הנכנסים בגדר החוק, באופן כזה שהצאצאים הזכאים לכך יהיו רק ילדיו של יהודי ולא נכדיו, על מנת למנוע את אחד האבסורדים הגדולים בספר החוקים הישראלי - שהחוק היהודי המובהק ביותר נותן הכשר גורף לכניסת לא יהודים בשערי המדינה", אמר סמוטריץ'.