שר האוצר ישראל כ"ץ התייחס הבוקר (רביעי) בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב לסערת התקציב והסביר על אופן חלוקתו: "אין תקציב, אני חושב שהעמדה שנקטתי בה כול הזמן שחייבים להביא תקציב שכבר מוכן לשנה הזו, כדי שלא נישאר עם חלל של חודשים עד סוף השנה". הוא הוסיף: "לצערי, לא איפשרו להעביר את התקציב שהכנו, עם התאמות המאפשרות לפתור את כל הבעיות, ולשלם לענפים שאין להם פתרון בתקציב הקיים".

עימות בוועדת הכספים בדיון על דחיית אישור התקציב. צילום: ערוץ כנסת

"לכן, במעין פשרה מצד אחד, קרה דבר חיובי - עבר החוק לדחות את כל נושא התקציב, מהבחינה הזאת שלא תהיינה בחירות וטוב שאין בחירות", הדגיש כ"ץ ב-103FM, "מצד שני, לא התקבלה החלטה על העברת תקציב". לדבריו, התקציב על בסיס 2019 שכרגע הוא מבוצע על ידי החשב הכללי בעיקר, בפעימות של 1 חלקי 12 ימשיך להתקיים אבל כדי לאפשר לתת איזה שהוא מענה, הוסיפו 11 מיליארד שקלים שהוטל עליי להביא לממשלה כיצד לאפשר את מימוש התקציב הקיים".

400 מיליון מתוך ה-11 מיליארד זה תלמידי הישיבות.
"זה כבר באמת דבר שהוא ממש לא הוגן, כי 3.3 מיליארד שקלים מתוך התוספת בכוונתנו להקצות לביטחון יש את מערכת החינוך שמצאנו לה באלתורים רבים פתרון לגופים שמעבר ללימודים, הלימודים המשלימים, קרנות חשובות כרגע תצטרך לקבל עוד תוספת תקציב".

היל"ה בפנים, כל התוכניות האלה, בפנים?
"זה כבר עכשיו הנחתי, לצהרונים, לקרן קרב, היל"ה, וגופי החינוך המשלים. נמצא להם פתרון בתקציב עוד לפני התוספת אבל התוספת תאפשר לתת מענה. לגבי החרדים בתקציב עצמו, במידה והיה ממומש במלואו, יש להם את הפתרון של אותם מאות מיליונים שמגיעים להם. כמו לתחומים אחרים, לא פחות ולא יותר".

דוידוב: "הם הפעילו לחץ ורה"מ הסכים".
גולן: "בנקודה הזו רה"מ היה הכי צריך אותם ולכן את ה-400 מיליון הם קיבלו".
כ"ץ: "כרגע עוד לא קיבלו כלום. הם בדיוק כמו כל ציבור אחר שזכאי לקבל את התמיכות, יש תקציבי תמיכות של כשלושה מיליארד שקלים, חלק ממנו מומש וחלק לא התאפשר עד עכשיו כי לא היה תקציב. עכשיו התמיכות יתממשו".

בלי הלחץ של ליצמן, דרעי וגפני זה לא היה קורה.
"ממש לא, לא הסכמתי לחבר את זה לתקציבי קורונה, עובדה שזה לא קרה. אני כן מכיר בזכות שלהם ואני רוצה לעשות את זה בדרך הנכונה, התוספות יאפשרו להם את מה שמגיע לאחרים. אי אפשר כל פעם לייחד אותם לרעה ולשלילה, הם לומדים הם מקבלים כסף".

התחלתם לעבוד על התקציב הבא? יושבים עם כחול לבן ? או שוב נגיע לרגע האחרון?
"קודם כל היה כאן עכשיו תקציב שהוכן על פי כל חוות הדעת המקצועיות, חבל מאוד שאנחנו צריכים להעביר תקציב 19 עם ההשלמות. אני מתכוון ב-13 בספטמבר להביא לאישור הממשלה את פירוט התוכנית הכלכלית למימוש התקציב ותוספת 11 מיליארד השקלים. כן, אני מתחיל לעבוד על זה. ישבתי עם החשב הכלכלי, הוא בעצם סורק את התקציב ומחויבויות המדינה שקיימות, כי רוב הסכומים אלה סכומים שיש עליהם התחייבות".

אבל בסוף יהיה תקציב דו שנתי, בניגוד לכל מה שאמרתם.
"אפשר לבנות תקציב דו שנתי זה לוקח זמן. ממש ההפך, אני לא רוצה להמשיך את הוויכוח כי טוב שהמשבר נגמר. אבל ברור לחלוטין שהניסיון לקשור בין תקציב לבין התביעה למימוש רוטציה והסכמים שיכולה להיטען על ידם, בלי קשר זה היה דבר לא נכון. עובדה שמה יקרה בסוף דצמבר".

זה מדהים, אתה אומר שמי הפיל את התקציב ושייצר את המשבר הקואליציוני זה כחול לבן?
"בגללו נוצר המשבר הקואליציוני - לא אמרתי, כי כל צד היה לו את הטיעונים שלו. מי שמנע את הבאת התקציב שהיה מוכן".

כי הם נלחמו על דבר אחר לגמרי, הם לא רצו שנתניהו יתערב במינויים. זה הסיפור, התקציב היה תירוץ.
"מה הקשר? אתם שואלים על תקציב. טוב שזה ביחד, נעשה את זה ביחד, אבל חבל לנו שלא הונח עכשיו תקציב שיכול היה להיות יותר מתאים. אני רוצה להצהיר ולומר כאן - אותה מחויבות שאמרתי שתהיה למגזר הציבורי לתרום את חלקו במאבק בקורונה, הגיע העת לממש אותה. מאחר ואני עומד להביא ב-13 בחודש את מסגרת התקציב ואת התוספות הנדרשות לאישור הממשלה, אני מתכוון לפנות ליו"ר ההסתדרות עכשיו ולומר לו שזה הזמן לממש את ההתחייבות. שהמגזר הציבורי שזכה להגנות נרחבות, לשותפות ולנשיאה בנטל על מנת מימון מקורות תקציביים לסיוע לשכירים, לעצמאים, לנכים, לציבורים רבים שנפגעו פגיעה קשה".

ארנון בר דוד  (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
ארנון בר דוד (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)

שישלם קצת?
"בהחלט. אני מצפה לסכם איתו בימים הקרובים, מגוון צעדים נדרשים בכל התחומים של המגזר הציבורי, במידה והבקשה שלי לא תענה".

"אני מאמין שיו"ר ההסתדרות בהחלט יכול לגלות את המנהיגות הנדרשת, אני חושב והתרשמתי מהשיחות איתו בעבר", הדגיש כ"ץ, "אם מסיבה כלשהי לא תתגלה המנהיגות הנדרשת, ולא תסוכם התרומה הברורה של המגזר הציבורי לטובת כלל הציבור, וכל האחרים שאנחנו צריכים לסייע להם, אני אנהל מאבק שילווה בהחלטות ממשלה, בחקיקה בכנסת. אני לא אהסס לעשות את זה".

אחד מהמאזינים לנו שלח לי שאלה - האם המגזר הציבורי כולל את משכורותיהם של ח"כים ושרים?
"מבחינתי כן. אני הוריתי לו להוריד 10% משכרי, אמרו לי שיש עם זה בעיה חקיקתית, ביקשתי לאשר את זה לתרומה. אני את הדוגמה האישית שלי הבאתי. אני חושב שכל מי שמרוויח הרבה בשירות הציבורי, כולל מנהיגים, יוכל לתרום את חלקו וצריך לתרום את חלקו. אני לא מתכוון לפגוע במקבלי השכר הנמוך במגזר הציבורי".