דווקא בעיצומו של משבר כלכלי ובריאותי, נשיאה היהודי של אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, השיק השבוע (שני) קמפיין חדש שנועד לשנות את תדמיתה של המדינה ולמשוך אליה משקיעים בינלאומיים. אתמול פורסם וידאו ראשון לרגל יום העצמאות של אוקראינה. זלנסקי, בעצמו שחקן ובדרן ידוע לשעבר, מציג את אוקראינה בתור ״מקום שבו עדיין ניתן למצוא תגליות חדשות, החזית של התחרשותם של דברים חדשים״. גורם בלשכת הנשיא מציין כי לנשיא חשוב במיוחד למשוך משקיעים יהודים מישראל ומרחבי העולם, לאור הקשר ההיסטורי של העם היהודי עם אוקראינה.

נשיא אוקראינה מככב בסרטון התדמית

 
הווידאו שפורסם אתמול הינו ראשון בסדרה של קליפים קצרים תחת הכותרת ״מהי אוקראינה כיום?״ (What Is Ukraine Now) ועתידים לככב בו סלבריטאים בינלאומיים כמו השחקנים ז‘אן קלוד ואן-דאם ודיויד לינץ‘, לצד מוזיקאים ואנשי תרבות. בתור מי שהבמה אינה זרה לו, זלנסקי היה מועמד טבעי לתפקיד הפרזנטור של הקליפ הראשון בקמפיין.
 
בווידאו, זלנסקי מתייחס לאתגרים שהרחיקו עד עתה משקיעים זרים מאוקראינה, כאשר הראשי שבהם הינו הלחימה עם רוסיה. זלנסקי מתאר את אוקראינה בתור ״ירוקה, שלווה, ופתוחה״ כשכוונתו להסגתם של הכוחות ממוקד הלחימה במזרח המדינה ולחתימה על הסכם הפסקת אש עם רוסיה שהושג בחודש שעבר, בעקבות השיחות בפריז בסוף השנה שעברה, בהן נפגש זלנסקי לראשונה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מדובר באחת מהבטחות הבחירות החשובות של זלנסקי - אותה הצליח להגשים בתוך קצת יותר משנה מאז נבחר.
 
גם אוקראינה מדינת היי-טק?
למרות הכלכלה המתכווצת, זלנסקי מתייחס בווידאו לשני הענפים הפוריים ביותר באוקראינה, חקלאות והיי-טק. בחודש מאי האחרון הצליח זלנסקי היכן שכולם נכשלו לפניו והעביר את רפורמת האדמות בחקיקה בפרלמנט. הרפורמה מאפשרת לכל אזרח אוקראיני להיות בעלים של אדמה, לקנות אדמה ולמכור אותה. כשהוא מכנה את אוקראינה ״סל הלחמים של אירופה״, זלנסקי מעודד משקיעים זרים לנצל את הרפורמה החדשה, לחבור לאנשי עסקים במדינה כדי ״לסייע לנו להאכיל את העולם״.
 
אוקראינה נחשבת אף למוקד חדשנות אזורי ובינלאומי עם תעשיית IT שמושכת תאגידים בינלאומיים רבים לפתוח במדינה סניפים ומרכזי פיתוח. בשנים האחרונות תעשיית ה-IT הגיעה לנתח של 3.3% מהתל״ג של אוקראינה, גידול של פי 50 בתוך חמש שנים בלבד. ״אוקראינה היא מרכז הייטק עולמי״, אומר זלנסקי בווידאו ומוסיף כי ״יש לנו סטרט-אפים מפורסמים, מהנדסי תוכנה מבריקים, יזמים דינמיים, ומיסוי נמוך של 5% בלבד על עסקי IT״.
 
זלנסקי נבחר לנשיאות אוקראינה באפריל 2019 בניצחון סוחף של קרוב ל-75% תמיכה מכלל המצביעים. מאוחר יותר באותה השנה, לראשונה בהיסטוריה המודרנית של אוקראינה, כבש זלנסקי עם מפלגתו החדשה רוב בפרלמנט האוקראיני, ה״וורחובנה ראדה״. כלכלתה של אוקראינה נפגעה כתוצאה מווירוס הקורונה עם תחזית שנתית לקיטון של 8% בתל״ג של המדינה, אינפלציה של 8.7% ואבטלה שהגיעה בתחילת החודש ל-9.5%.