בהודעה שפרסמה היום (רביעי) ממשלת אוקראינה, הודגש כי הממשלה החליטה לאסור כניסת אזרחים זרים למדינתה לתקופה מוגבלת בעקבות מגיפת הקורונה. ההחחטה תיכנס לפועל החל מה-29 באוגוסט ועד ה-28 בספטמבר, כולל תאריך יום הכיפורים. על פי ההחלטה, יורשו להיכנס לשטחי המדינה רק בעלי מעמד דיפלומטי, טרנזיט ומי שלומד במוסדות החינוך האוקראיניים.

הודעה זו של אוקאינה הגיעה בהמשך להודעה שפורסמה אתמול, בה עודכן כי באוקראינה שוקלים להגביל את מספר המתפללים הישראלים שיגיעו למדינה לצורך עלייה לקברו של ר' נחמן מברסלב שבאומן, וזאת בעקבות האזהרות מצד ישראל על כך שהאירוע עלול להפוך למוקד התפרצות. "לבקשת ראש ממשלת ישראל, נשקלת החלטה להגביל באופן משמעותי את כניסת החסידים לאומן לרגל חגיגות ראש השנה", אמר נשיא המדינה וולודימיר זלנסקי בהצהרה.

פרופ' רוני גמזו, מנהל "מגן ישראל", בירך על החלטת ממשלת אוקראינה לאסור על כניסת תיירים למדינה, ואמר כי מדובר בהחלטה אחראית ונכונה לרוח התקופה, שתשמור על בריאותם של אלפי אנשים בישראל ובאוקראינה. פרופ' גמזו הוסיף כי הוא מאמין ומקווה שעם החזרה לשגרה של מדינות העולם ניתן יהיה לשוב ולהתפלל באומן.

על פי נתוני חברת פלאפון מספר השוהים באומן היום גדול ב-300% לעומת ה-19/03 - היום בו החל הסגר בישראל. לעומת זאת כשמשווים את מספר השוהים לאותה תקופה בשנה שעברה, טרם פרוץ מגיפת הקורונה, מספר השוהים באוקראינה נמוך ב-85%  .

נשיא אוקראינה מככב בסרטון התדמית

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לדבריו של זלנסקי כי "ראש הממשלה לא ביקש להגביל את כמות המגיעים לאומן. כפי שהובהר בהודעה המשותפת של ישראל ואוקראינה שפורסמה בשבוע שעבר, ראש הממשלה והנשיא הפצירו לא להגיע לאומן בשל מצב התחלואה, אך ציינו והדגישו כי מי שיחליט להגיע לאומן עליו להקפיד ולשמור על הנחיות הבריאות".

כזכור, פרסום זה מביא לסופם של דיונים נרחבים שנערכו בנושא על ידי כלל הגורמים, ולניסיונות הרבים להגיע למתווה פשרה עם נציגי חסידי ברסלב. במתווה זה תמכו גם השרים אריה דרעי (ש"ס) ויעקב ליצמן (יהדות התורה), שנכחו בדיונים שנערכו בלשכתו של רה"מ נתניהו עם יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר. במהלך הדיונים, הציעה המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) לחייב את כל מי שיחזור מאומן לשהות שבועיים בבידוד במלוניות ולא לאפשר בידודי בית, זאת במטרה להימנע מהתפרצות מוגברת של קורונה. 

כלל הצעות הפשרה שהוצעו, נשללו בתוקף על ידי פרויקטור הקורונה רוני גמזו, שאף פנה במכתב רשמי לנשיא זלנסקי ולממשלת אוקראינה וביקש מהם לפעול בנושא והדגיש: "עם כל המורכבות של התחלואה כאן, עם כל המורכבות שעוברים הרופאים והאחיות בגידול של המספרים שם, האם הגיוני וסביר להוציא מפה 80 טיסות?! דעתי הנחרצת היא שלא, ולא אשנה את דעתי. אני בטוח ששרי הממשלה יקבלו את ההחלטה הנכונה למנוע טיסות לאומן. התקהלות של עשרות אלפי איש במתחם אחד - תהפוך את ישראל למדינה 'אדומה' יותר, ותוביל לסגר שיפגע באזרחי ישראל, בעולם התורה ובכלכלת ישראל".