ללא התקדמות משמעותית: על רקע התקרית הביטחונית שהתרחשה בגבול הצפון, הוועדה לביקורת המדינה קיימה אתמול דיון בראשות חבר הכנסת עפר שלח (יש עתיד־תל"ם) על דוח מבקר המדינה שפורסם בראשית החודש, שממנו עולה כי ישנם ליקויים מהותיים במיגון יישובים בצפון.

על פי הממצאים, כ־50 אלף תושבים בישראל, המתגוררים עד תשעה קילומטרים מגבול הצפון, חיים ללא מיגון תקני בסמוך למקום מגוריהם. "אירועי הלילה בגבול לבנון ממחישים את סכנת ההתלקחות בגבול המסוכן ביותר של ישראל. למעלה מ־100 אלף ראשי נפץ מכוונים לצפון ישראל, ההרתעה ההדדית בינינו לבין החיזבאללה עלולה לקרוס בכל רגע נתון, והמענה ההגנתי שמספקת ממשלת ישראל למיליוני אנשים הוא אפסי", אמר שלח.

חה''כ עפר שלח ויובל חיו, נציג משרד מבקר המדינה, בדיון בוועדה לביקורת המדיניובל חיו, נציג משרד מבקר המדינה (צילום: חיים רובינשטיין)
חה''כ עפר שלח ויובל חיו, נציג משרד מבקר המדינה, בדיון בוועדה לביקורת המדיניובל חיו, נציג משרד מבקר המדינה (צילום: חיים רובינשטיין)

בדיון התברר שתוכנית "מגן לצפון", בעלות של 5 מיליארד שקל, שעליה הכריזה הממשלה לפני יותר משנתיים - עוד לא הביאה אפילו למיגונו של מבנה אחד. זאת, בין היתר, בשל ויכוחים בין משרדי האוצר והביטחון.

ראש מועצת שלומי, גבי נעמן, הזהיר בדיון: "אם תפרוץ מלחמה, תושבי שלומי יהיו תחת חסדי שמיים בלבד. אין לנו כל מיגון. תוכנית פינוי לשלומי איננה קיימת ואין להסתמך עליה. יש רק ניירות. אני קורא לראש הממשלה - תמגנו בהקדם את הצפון". גם סגן ראש המועצה המקומית מטה אשר, יורם ישראלי, הציג תמונה קשה: "החלה פעולה מסודרת של מיפוי לקראת ביצוע, וכל הנושא הזה הופסק בשל הקורונה. אנחנו בפערי מיגון של עשרות אחוזים בהרבה מיישובי סמוכי גבול".

כוננות צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)
כוננות צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)

לטענות שעלו בדיון השיב רמ"ח מיגון בפיקוד העורף, אל"ם דוד אבעדא, שאמר: "אכן יש פערי מיגון בישראל ויש אלפי מוסדות לא ממוגנים. מדובר במיליארדי שקלים. בשנת 2018 הוצגה תוכנית רב־שנתית לטיפול בעורף, עם מיקוד לצפון, בהיקף של 5 מיליארד שקל. התוכנית עדיין לא התקדמה משמעותית".