ביקורת חריפה מצד המשפחות השכולות: התנהלות הממשלה, שלא אסרה על אלפי חסידים לטוס לאומן, למרות אזהרות גורמי המקצוע מסכנת ההידבקות בקורונה - מעוררת מחאה בקרב בני משפחות שכולות.

לדבריהם, לא ייתכן שעליהם נאסר לעלות לקברי יקיריהם בבתי העלמין הצבאיים ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, בטיעון שקיימת סכנת הידבקות בקורונה, בעוד שמשיקולים פוליטיים, המדינה שקלה לאשר לרבבות לצאת לתפילות המוניות על קבר רבי נחמן באומן.

"ממה אתם מתרגשים שאותה ממשלה שאסרה על משפחות שכולות לבקר את יקיריהן ביום הזיכרון, כן תאשר לטוס לאומן, בניגוד לעמדת גורמי המקצוע?", נכתב באחת מהתגובות. "משפחות שכולות לא מפילות ממשלה, מי שאוסרים עליו לטוס לאומן, כן. משפחות שכולות לא יהפכו את המדינה, הן סתם פסיביות, יושבות עם הכאב שלהן והחור בלב".

משפחות שכולות בהר הרצל (צילום: מרק ישראל סלם)
משפחות שכולות בהר הרצל (צילום: מרק ישראל סלם)

בפוסט נוסף נכתב: "מדינה שביקשה מהמשפחות השכולות שלא לפקוד את קברי יקיריהן ביום הזיכרון, צריכה לאסור על טיסות לאומן". ישראל נחום מרמת גן, שאחיו דוד, שהיה לוחם בתותחנים, נהרג ברמת הגולן במלחמת יום כיפור, אמר: "התחושה שלי היא אכזבה קשה. למשפחות השכולות הודיעו שאסור להגיע לבתי העלמין בגלל סכנת הידבקות והצדקתי את ההחלטה, למרות הכאב האישי. נראה לי שכאן נכנעים לתכתיבים. למרות שאנשי המקצוע מזהירים מהידבקות, לא מונעים מאלפים לצאת לאומן".

ריבה לוי מרמת גן, שאחיה רוני לוי, לוחם שריון נהרג במבצע שלום הגליל, אמרה: "יש כאן חוסר אחריות. לתת לאלפים לצאת לאומן, כשמזהירים מסכנת הידבקות? על המשפחות השכולות אסרו להגיע לבתי העלמין בגלל אותו טיעון, והתחושה שלי היא של איפה ואיפה. אני מבינה את הצורך של רבים להגיע לאומן, ואין לי דבר נגד, אבל גם למשפחות השכולות היה צורך לעלות לקברי יקיריהן ביום הזיכרון".

עמוס שלו מקיבוץ עברון, שבנו ניסן שלו, שהיה קברניט מסוק יסעור, נהרג ביום האחרון במלחמת לבנון השנייה, סבור כי אין לערוך השוואה בין יום הזיכרון לבין אומן. "לפני שבועיים קיימנו את האזכרה ביום השנה לנפילתו של ניסן בננו", אמר. "למרות הכאב והעצב, נאלצנו לקיים אזכרה רק במסגרת המשפחה. אפילו את משפחות אנשי צוות האוויר של ניסן לא יכולנו להזמין פעם ראשונה לאחר 13 שנה. קיבלנו גזירה זו מתוך הכרה שאלה הן המלצות קבינט הקורונה. למרות זאת, איננו קושרים זאת עם השאלה אם צריך או לא צריך לנסוע לאומן. הממשלה רשאית להחליט בנושא אומן כל מה שייראה כנכון ושעומד במגבלות שכולנו לקחנו על עצמנו".