ליל שלישי האחרון הפר את שנתם של תושבי הצפון בעיצומו של עימות בין צה"ל לכוחות חזבאללה. תת-אלוף במילואים, משה (צ'יקו) תמיר, אשר שירת כמפקד חטיבת גולני, ועסק במרבית שירותו הצבאי בגזרת הצפון, מתייחס למתיחות בגבול. בראיון שהעניק היום (חמישי) בתכנית הקבינט ב-103FM, הזהיר: "אני מכיר את חיזבאללה מספיק שנים כדי לדעת - אם הוא היה רוצה להוביל פיגוע משמעותי בגבול הצפון הוא היה מצליח".

אלון: אתה מקבל את הטענה שמשהו השתנה בגבול הצפון בשנה האחרונה?
"אני חושב שאם מסתכלים על חיזבאללה, צריך להסתכל באופן רחב מעט יותר. אי אפשר לנתק בין חיזבאללה לחזית ההתנגדות האיראנית, שנמצאת באחת מנקודות השפל בהיסטוריה שלה – כלכלית ופוליטית. לכן, אני מתרגם את כל הפעולות הטקטיות של חיזבאללה מתוך עמדה של חולשה".

תקיפה ישראלית בלבנון

רוני: זה הזמן של ישראל וצה"ל להרביץ?
"זה הזמן שלנו קודם כל להבין שהוא פועל מתוך עמדת חולשה ולא להיבהל. להבין שכל האסטרטגיה, אותה מכנה נסראללה 'רגל וחצי' או מכנים הפרשנים 'מלחמת העצבים', היא בסך הכול תגובת: 'זה מה שאני יכול לעשות'. כי אל מול התקיפות או המערכה שצה"ל וארה"ב מנהלים, על מנת למנוע מאיראן ומחיזבאללה להתבסס בסוריה ובלבנון - אין לו תשובה. לכן, התגובה שלו כרגע משדרת: 'אני אפתח בלוחמה פסיכולוגית עם מעט מאוד פעולות והרבה מאוד רוח בגבול הצפון. אני אחזיק חזית פתוחה כדי שאם המצב ישתנה אני אוכל לפעול, ובאותה הזדמנות אני קצת אשגע את צה"ל ואולי קצת את האזרחים'. מה שלא כל כך הצליח".

אלון: לא הצליח? הצבא שלנו כבר שישה שבועות על "רגל וחצי" מתוך הבנה שיכול להיות אירוע.
"זה העבודה שלו. בתור תושב הצפון אני מנהל את שגרת חיי כרגיל, והבנים שלי, שמשרתים בשירות צבאי עושים את העבודה הזאת כי זה התור שלהם. בתור אזרח ישראלי זה בסדר גמור. אם הייתי צריך לתת עצה לרמטכ"ל או לאלוף פיקוד צפון, הייתי אומר: 'תראו, המצב הזה הולך להתמשך. אני לא חושב שלחיזבאללה מחפש איזה אירוע'. בניגוד לחלק מהפרשנים ששמעתי אתמול שיודעים בוודאות שחיזבאללה מחפש להרוג, אני חושב שצריך להיות קצת יותר צנועים. אני חושב שחיזבאללה מוכיח לנו יותר משישה שבועות, כי אם אתה לוקח את חיתוך הגדר, זה שהוא שינה אסטרטגיה בגבול הצפון והוא הולך להציק לנו ברמה נמוכה, לא בפעולה קשה, אולי לפעמים זה קצת יעלה ואולי ינסה להרוג חיילים. צה"ל כמובן צריך לקחת את זה בחשבון".

רוני: צה"ל ישלוף את הנבוט הגדול, יש חשש מזה?
"אני לא חושב, אני מאמין שהוא מבין את הסיטואציה שלנו, גם לנו אין אינטרס לפתוח במלחמות מיותרות. מלחמות – אנחנו יודעים איך הן מתחילות, ואנחנו לא יודעים איך הן מסתיימות. בסך הכול האסטרטגיה של המערכה בין המערכות, השת"פ עם האמריקנים אל מול חזית ההתנגדות עובדת היטב, היינו רוצים תוצאות יותר טובות, יותר מהירות, אבל זה סוג המערכה וסך הכול ידנו על העליונה".

אלון: בניתוח של רוב בכירי המודיעין היה אז שלחיזבאללה לא יהיה עניין לחמם את הגבול, ואנחנו רואים שזה לא כך.
"אני אחרי ניסיון של רוב חיי הבוגרים בהתמודדות מול חיזבאללה. אני מכיר את הארגון – הוא יודע לנהל מערכות בהרבה מאוד מקומות במקביל, ולכן אני לא צופה זאת. אבל זה לא משנה את הנקודה הבסיסית, שגם כשהוא פועל פה באירועים כאלה מגוחכים בגבול הצפון. דבר אחד בטוח - חיזבאללה ימנע בכל דרך מעימות כולל עם ישראל בעקבות החולשה הזו שלו. את זה אנחנו צריכים להבין ואפשר גם לנצל".

רוני: אם היריב נמצא בנקודת חולשה, אז זה  לפי ההיגיון - הזמן שלנו לגבות מחיר. למה אנחנו לא עושים את זה?
"אני קודם כל חושב שאנחנו גובים ממנו מחיר, אנחנו צריכים לשרת את המטרות שלנו. לא לגבות מחירים. מדיניות ביטחונית, ובטח אסטרטגית מנהלים בקור רוח, אנחנו צריכים למנוע מחיזבאללה להתחמש בטילים בכל מחיר ולמנוע את ההתבססות שלו בסוריה. אני רואה את צה"ל עושה זאת ימים ולילות, בכל מקום שהוא מבין שזה מתרחש הוא מכה, כך אני קורא בתקשורת ובזה אני מחזק אותו. ישראל, את המטרה העיקרית  שלה מניעת ההתעצמות של חיזבאללה בטילים מדויקים במיוחד, וגם בכל מיני מרעין־בישין אחרים, בסך הכול מצליחה לעשות. איראן למרות מאמצים גדולים מאוד לא מצליחה לבסס היערכות צבאית משמעותית בסוריה, כי צה"ל מונע את זה. אני לא מחפש מלחמות מיותרות".

אירוע ביטחוני בגבול לבנון (צילום: רשתות ערביות)
אירוע ביטחוני בגבול לבנון (צילום: רשתות ערביות)

אלון: בגלל זה חיזבאללה מרשה לעצמו. אם היה נהרג חייל בירי הצלפים? אם היה חודר הנ.ט. את האמבולנס.
"אני חושב שקודם כל נהרג וזה לא במקרה. אם ב-4-3 אירועים כאלה חיזבאללה עושה אירועים שלא פוגעים בחיילים, אני לא אומר שזו תעודת ביטוח שזה לא יקרה אבל ברור לי שהוא מאוד נזהר".

רוני: לא התכוון לפגוע בחיילים לדעתך?
"אני לא מפרש את הכוונות, אני רואה את התוצאה. אני מכיר את חיזבאללה מספיק שנים כדי לדעת, שלו היה רוצה להוביל פיגוע משמעותי בגבול הצפון הוא היה מצליח. יש לו את הנחישות לעשות את זה. העובדה היא כרגע שלאורך זמן מה שהוא משיג זה רק לטרטר ולשגע את צה"ל, ומחזיק אותו - גם לזה יש פתרון. אפשר לדבר על היערכות צה"ל בלבנון. חיזבאללה החליט להשאיר חזית פותחה של רגל וחצי וצה"ל יודע להיערך אל מול הדבר הזה. צריך משאבים וכו' אבל לא להשתגע. אם חיזבאללה היה רוצה להרוג חיילים או לעשות פיגוע משמעותי, המאמצים שלו לפחות לא היו נראים כמו שראינו אותם, בפעולות הדי מגוחכות שרואים בזמן האחרון".

נזקי התקיפה הישראלית בלבנון (צילום: רשתות ערביות)
נזקי התקיפה הישראלית בלבנון (צילום: רשתות ערביות)

אלון: חיזבאללה מסתכל על מה שקורה בדרום - שם יש עליונות מוחלטת על חמאס, ועדיין כשהוא מחליט, הוא מטרטר את תושבי הדרום, שורף את השדות, ואנחנו מאיימים ולא מעבר.
"אני חושב שזה ההבדל בין שני הארגונים האלה חיזבאללה נתון במערכת אסטרטגית, הוא פעם אחת עשה שגיאה בקלקולציה שלו לגבי תגובת צה"ל ואפילו הודה בזה. אני חושב שהוא נמצא במערכת שמרסנת אותו הרבה יותר, יש לו אינטרסים כלליים הרבה יותר רחבים שהוא מודע להם. בעוד שחמאס נמצא בסיטואציה אחרת לגמרי או הרבה יותר קרוב לאין לו מה להפסיד מאשר חיזבאללה. לחיזבאללה יש להפסיד כמעט את קיומו, אם הוא יכנס לעימות כולל עם ישראל בסיטואציה הזו".

רוני: האם ישראל צריכה ללכת רק על הראש של חיזבאללה או גם על התשתיות של המדינה המארחת?
"אני לא רוצה לצייר את מלחמת לבנון השלישית, אני רק אומר - 'חיזבאללה לא נמצא בעמדה בה הוא יכול לאיים אסטרטגית באמת'. לו היינו מקימים את השיחה לפני 5 או עשר שנים כשחיזבאללה היה ערוך במיטבו ובשיא עוצמתו, ממשל אובמה, איראן נמצאת במצב אחר, אבל היום גם איראן וגם חיזבאללה מודעים הייטב למצבם, הוא ברור. הם בנקודת חולשה ואני אומר 'לצה"ל יש מרחב פעולה יחסית רחב וצה"ל מנצל אותו לא רע כדי להרתיע את חיזבאללה'. הפעולות האלה הן תוצאה של ההרתעה הזאת, חיזבאללה מבין שאם יהיה פיגוע משמעותי הוא עלול לשלם מחיר יקר, זה צריך להיות ברור – חיזבאללה ישלם מחיר יקר. הוא לא בעמדה באמת להתמודד כיום מול צה"ל במערכה כוללת, והוא יעשה הכול שזה לא יקרה. אנחנו צריכים להבין את זה ובהתאם לזה לפעול".