עשרות חסידי ברסלב שעוכבו היום (חמישי) במשך שעות בשדה התעופה באוקראינה שוחררו ונמצאים בדרכם לאומן כדי לחגוג את ראש השנה באתר שבו קבור רבי נחמן מברסלב.

החסידים שוחררו לאחר שראש הסגל של ראש הממשלה, אשר חיון, שוחח עם מנהיג הקהילה הברסלבית הרב ארוש והנחה אותו בהוראת רה"מ לפעול להכניס את כל החסידים שמגיעים היום ומחר ולהתייחס אליהם כראוי. כמו כן הוא פועל להביא מתווה שיסדיר את נסיעת החסידים ביום ראשון.

בתוך כך, חברת התעופה "אוקריין אינטרנשיונל" הוסיפה היום ברגע האחרון טיסות נוספות ולא מתוכננות לאוקראינה כדי להטיס מישראל מאות חסידי ברסלב. ביממה הקרובה צפויות להמריא מישראל כעשר טיסות, ושתיים נוספות צפויות מחר - כאשר היעדים הן קייב ואוקראינה. 

עשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה באוקראינה. צילום: אלי דודבני

ישראלי תקוע בנמל תעופה באוקראינה. צילום: אלי דובדבני

"30 איש ישבו על הרצפה כמו כלבים, אנשים התעלפו ואיבדו את ההכרה"

החסידים שעוכבו קיוו להספיק להגיע לאומן לפני שהחוק האוסר כניסת אזרחים זרים ממדינות אדומות, בשל התפשטות הקורונה, ייכנס לתוקף. אחד מהטסים סיפר: "אני חוזר אחרי ראש השנה, לא אני לא מוותר על העלייה לקבר של הרבי מברסלב ואנחנו נשמור על ההנחיות".

רבים מהחסידים, בהם גם ילדים, בילו את הלילה על רצפת הטרמינל לקראת החזרתם לישראל. בשיחה עם רוני בר און ופרופ' אריה אלדד ב-103FM, סיפר מנחם, חסיד ברסלב שנתקע בשדה התעופה באוקראינה, על חווית הטיסה מישראל ועל היחס שקיבלו מרגע יציאתם מהמטוס.

"לקחו את הדרכונים של כולם, ייבשו אותנו למשך שמונה שעות, ואחרי משהו כמו שבע שעות התחילו לתחקר אחד אחד כאילו היינו פושעים – לקחו טביעות אצבע מכל אחד מאיתנו וצילמו אותנו", סיפר מנחם והוסיף: "אם נתניהו לא היה מתקשר לנשיא אוקראינה כדי להגיד לו להחזיר בחזרה את כל מי שמגיע מהארץ, כולנו כבר היינו בפנים. אם יש לכם טענות למישהו, זה רק אליו". 

עצרו אתכם בשדה התעופה?
"עצרו אותנו בשדה התעופה. שדה התעופה מאוד מאוד ישן. בוא נגיד שבית ספר של ילדים ברהט נראה טוב יותר".

ומה אומרים לכם? הביתה?
"הגענו עם מטוס שרובו היה אנשים שאין להם חזות דתית או חרדית".

בקיצור, ניסיתם להתפלח.
"ניסינו להיכנס, למה להתפלח? אם יש חוק שהעבירו בממשלה שעד ה-31 אפשר להיכנס, אז מה זה להתפלח?".

ראו את הדרכונים שלכם ואמרו לכם אחורה פנה?
"לקחו את הדרכונים של כולם, ייבשו אותנו למשך שמונה שעות, ואחרי משהו כמו שבע שעות התחילו לתחקר אחד אחד כאילו היינו פושעים – לקחו טביעות אצבע מכל אחד מאיתנו וצילמו אותנו".

זה אוקראינים אל תשכח. אלה צוררים גדולים, דמיאניוק וזה.
"כל מי שדיברתי איתו פה, ובכל מקום אחר, וגם מי שדיבר עם השגריר הישראלי באוקראינה – כולם אמרו דבר אחד: אם נתניהו לא היה מתקשר לנשיא אוקראינה כדי להגיד לו להחזיר בחזרה את כל מי שמגיע מהארץ, כולנו כבר היינו בפנים. אם יש לכם טענות למישהו, זה רק אליו".

אתם בדרך למטוס חזרה ארצה?
"כרגע אנחנו לא בדרך למטוס, הכניסו אותנו פה להאנגר והודיעו לנו שאנחנו עוברים לשבת כאן עד יום ראשון, כי רק בראשון יש טיסה חזרה. אנחנו פשוט נמצאים כאן, לא הכניסו לנו לכאן אפילו מים, אפילו לא היה כיסאות לשבת עליהם, אנשים שכבו על הרצפה".

כמה אנשים אתם?
"כרגע אנחנו בהאנגר 30 איש. רק אחרי שאנשים התעלפו הם הועילו בטובם להכניס לנו 10 בקבוקי מים גדולים. הכל מוסרט תיעדתי את הכל. האכזריות שלהם פשוט לא ניתנת לתיאור. הדרך שבה הם מתייחסים אלינו זה פשוט זוועה. אמרתי להם תקשיבו אני תשע שעות פה ולא עשיתי שום בלאגן, בסך הכל אני מבקש לדבר עם האחראי לשתי דקות להבין מה ולמה. אחרי רגע הם העמידו לי שתי שורות של שוטרים והוציאו אזיקים. האחראי ניגש אליי ובמקום לשמוע אותי אמר לי 'או שאתה לוקח את המזוודות שלך ונכנס להאנגר, או שאתה מקבל ויזה שחורה לחמש שנים לאוקראינה. בחירה שלך'".

ולאן רוצים להטיס אתכם ביום ראשון?
"לישראל. הם גם מאלצים אותנו לשלם על הכרטיס שלנו בעצמנו. עד יום ראשון אנחנו אמורים להיות במקום כזה שהוא יותר גרוע מדיר חזירים ועיזים ביחד. החום פה הוא בלתי נסבל, יש פה אנשים מבוגרים אחרי התקף לב ולא מעניין אותם כלום".

 אתה חושב שירשו למישהו מהרבנים באוקראינה לבקר אתכם? אוכל כשר, מים, צורכי שבת. מישהו דואג לכם שם?
"יש פה בית חב"ד. דיברתי עם הרב של חב"ד וביקשתי ממנו כבר לפני 4 שעות, כי אין פשוט מים לשתות. הוא הגיע עם שתייה, פירות ועוגות ולא נתנו לו להכניס את הדברים פנימה. אמרו לו שאין על מה לדבר. רק אחרי שבן אדם התעלף באמצע חקירה הם הסכימו להכניס את בקבוקי המים בלבד".

אם יחזירו אתכם ביום ראשון ארצה, אתה תנסה שוב להגיע לאומן בראש השנה?
"אני מאמין שאין סיבה שבבלפור יכולים לחגוג 10,000 איש כל יום, ובאומן ששומרים על כל הכללים לא תהיה אפשרות להגיע".

אני מדבר על מצב שבו שלטונות אוקראינה סוגרים את הגבול.
"אני לא יודע לענות על זה כרגע. יכול להיות שנשקול את זה. בכל אופן זה בוודאי דבר שלא נתפס. אתה יודע על מה כולם דיברו פה כל היום? אתה תצחק. אתה זוכר את נעמה יששכר ששחררו אותה מרוסיה? ועל מה? ונתניהו התגייס".

 אולי אם ישחררו אתכם מאוקראינה נתניהו יצטלם גם איתכם.
"בינתיים ראש הממשלה דואג שנחזור לארץ בתנאים מאוד לא טובים כשאנחנו רוצים דווקא להיות כאן".

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר התייחס לסערה, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: " ‏אחרי שחטפתי ביקורת על עניין הנסיעה לאומן, עמדתי מתבהרת כנכונה. במקום להערך לנסיעה מבוקרת ומפוקחת של מאמינים ולהפחית את מספר הנוסעים מ 25,000 ל 6,000 תחת השגחה קפדנית, אלפי אנשים כבר נוסעים לשם ללא פיקוח וללא הערכות של המדינה. צריך לומר את האמת: השנאה לחרדים פשוט מעוורת את כולם".